Banda unica pentru transportul in comun din Capitala ar putea fi introdusa la vara

Autor: Miruna Lebedencu 16.10.2008

Prima banda de circulatie de pe arterele cu cel putin doua benzi pe sens din Capitala va fi destinata transportului in comun in intervalul orar 8 - 20 incepand din vara anului viitor, potrivit programului integrat de gestionare a calitatii aerului.



Programul, lansat in dezbatere publica de Consiliul General al Municipiului Bucuresti (CGMB), prevede ca acest culoar va putea fi utilizat si de vehiculele de salvare, politie, pompieri, salubritate, inclusiv taxiuri. Va fi interzisa stationarea masinilor individuale pe aceasta banda in intervalul orar mentionat. Realizarea benzilor unice are ca termen de realizare 30 iunie 2009.

In plus, autoritatile incearca sa promoveze sistemele de utilizare in comun a autoturismelor (carsharing). Astfel masinile ocupate la capacitate (High Occupied Cars - autovehicule care circula cu mai mult de 3 sau de 4 persoane) vor putea circula pe benzile dedicate transportului public. Banda speciala pentru transportul in comun este una dintre prioritatile Programului, in conditiile in care, potrivit edililor, traficul rutier este responsabil de circa 70 % din poluarea atmosferica din Bucuresti. Totodata, autoritatile locale intentioneaza sa acorde facilitati autovehiculelor si mopedelor actionate electric, dar nu mentioneaza care ar fi acestea.
Tot pentru reducerea poluarii, Programul prevede crearea facilitatilor de tip Park&Ride pentru parcarea vehiculelor personale in zona centurii orasului si continuarea calatoriei cu vehicule de transport in comun sau biciclete (centre de inchiriere a acestora la capetele liniilor RATB). De asemenea, este prevazuta cresterea taxelor pentru parcarea in zona centrala a Capitalei.
O alta masura presupune eliberarea autorizatiei de constructie numai cu conditia amenajarii locurilor de parcare pentru biciclete, precum si organizarea unui serviciu public de inchiriere a bicicletelor si limitarea vitezei la 30 de kilometri pe ora pe strazile secundare din interiorul zonelor rezidentiale si din jurul unitatilor de invatamant situate in aceleasi zone, in timp ce pentru cele situate pe strazile principale vor fi luate alte masuri de siguranta.
Proiectul mai predeve acoperirea superioara a zonei centrale a orasului prin mijloace de transport in comun cu expunere scazuta la blocaje in trafic (metrou, tramvaie), imbunatatirea calitatii serviciilor oferite de transportul public (cresterea frecventei vehiculelor, imbunatatirea facilitatilor oferite in statii, acces la informatii inaintea si in timpul calatoriei), precum si finalizarea introducerii sistemului de bilete integrate pana la finele lunii martie a anului viitor
La capitolul zone verzi, pe langa plantari de copaci, daramarea garajelor construite fara autorizatie si acoperirea spatiului cu vegetatie, proiectul prevede si acordarea de facilitati la impozitarea pe cladire pentru cladirile care au amenajate terase verzi, dar fara sa ofere detalii. Daca programul va fi aprobat, Agentia pentru Protectia Mediului si Comisariatul Garzii de Mediu vor monitoriza stadiul realizarii masurilor, autoritatile responsabile fiind obligate sa respecte termenele prevazute in program si sa raporteze stadiul actiunilor.
 
Ce le pregatesc autoritatile bucurestenilor

Sursa: Programul integrat de gestionare a calitatii aerului in Bucuresti