Groupama pregateste cea mai mare fuziune din asigurari. Brandurile Asiban si BT Asigurari vor disparea

Autor: Angela Placinta 02.11.2008

Dupa ce au platit aproape o jumatate de miliard de euro pentru a cumpara dintr-un foc Asiban, BT Asigurari si OTP Garancia, francezii de la Groupama pregatesc acum o alta miscare spectaculoasa: fuziunea celor trei asiguratori.



Francezii de la Groupama, care au cumparat recent companiile Asiban, BT Asigurari si OTP Garancia cu circa 450 de milioane de euro, sunt in pregatiri pentru inceperea celui mai mare proces de fuziune de pe piata locala a asigurarilor, potrivit unor surse din piata.

Groupama a anuntat inca din primavara ca va folosi un singur brand pe piata locala, dar operatiunile efective de evaluare a companiilor si de pregatire pentru procesul de fu ziune au inceput de curand.
Francezii intentioneaza sa aduca cei trei asiguratori sub numele Groupama, inca nu foarte cunoscut pe piata romaneasca, iar brandurile Asiban, BT Asigurari si OTP Garancia vor disparea. In timp ce OTP Garancia (cumparata de francezi in februarie) este un brand putin cunoscut din cauza dimensiunii mici a companiei, Asiban si BT Asigurari sunt doua nume cu istorie.
Asiban, care a facut obiectul celei mai mari tranzactii din piata locala a asigurarilor, fiind vanduta cu 350 de milioane de euro catre Groupama in primavara, a fost infiintata in urma cu 12 ani, in 1996, de patru banci - BCR, BRD, CEC si Banca Transilvania - si Societatea de Semnalizari si Automatizari Feroviare. Compania a fost creata pentru a lucra cu bancile in special pe partea de asigurari de credite. Cei cinci actionari au detinut fiecare cate 20% din titluri pana la sfarsitul lui 2005, cand Societatea de Semnalizari si Automatizari Feroviare si-a vandut participatia celor patru banci, care au ajuns sa controleze cate un pachet de 25%.
Afacerile Asiban au urcat puternic in ultimii ani, in special datorita colaborarii cu bancile, iar anul trecut compania a ajuns la prime brute subscrise de aproape 167 de milioane de euro, fiind numarul patru pe o piata de 2,15 miliarde de euro.
Foarte repede a crescut si BT Asigurari, care a ajuns la afaceri de 82 de milioane de euro in 2007, pretul platit de francezi pentru aceasta companie in decembrie trecut fiind de 100 de milioane de euro. Brandul BT Asigurari a aparut in 2004, cand societatea SAR Transilvania si-a schimbat numele, pentru a sublinia apartenenta la grupul financiar Banca Transilvania. Desi exista de doar patru ani pe piata, brandul a devenit cunoscut odata cu extinderea bancii, care a propulsat si afacerile asiguratorului.
Transformarea celor trei companii ale Groupama in una singura va determina o scadere a costurilor de functionare in viitor si le va da francezilor o imagine unitara in relatia cu clientii. De asemenea, jucatorul astfel creat va avea o pozitie puternica pe piata, cu o cota de circa 12%, daca avem in vedere rezultatele de anul trecut ale celor trei asiguratori. Aceasta inseamna ca Groupama ar putea fi pe locul trei in piata, dupa Allianz-Tiriac si Omniasig. Fuziunea, a carei durata este estimata la un an, le-ar putea reduce insa francezilor cota de piata, deoarece trei companii castiga, de obicei, mai multi clienti decat una singura. Acesta este motivul pentru care Vienna Insurance Group, de exemplu, care detine cinci companii de asigurari - Omniasig, Asirom, Omniasig Life, BCR Asigurari si BCR Asigurari de Viata -, a decis sa urmeze o strategie multibrand si sa pastreze numele tuturor companiilor.
Procesul de fuziune a Asiban, BT Asigurari si OTP Garancia va fi destul de dificil, ca orice fuziune de mare amploare, deoarece companiile sunt diferite din punctul de vedere al produselor, tarifelor, organizarii interne sau chiar al culturii organizationale.
Pe piata asigurarilor au avut loc pana acum fuziuni doar intre companii de talie mica sau cel mult medie, cum a fost fuziunea Garanta-NBG Insurance sau Grawe-Sara Merkur.
 
Groupama
Asiban
 
BT Asigurari
 
 
OTP Garancia