De ce pare campania electorala atat de anemica?

Autor: Doina Anghel 19.11.2008

Cu 10 zile inaintea alegerilor parlamentare, campania electorala nu si-a gasit elementul definitoriu. Electoratul nu-si cunoaste candidatii, iar campania este confuza, spun mai multi analisti consultati de ZF. Daca politicienii si comentatorii sunt de acord ca, in situatia in care candidatii sunt necunoscuti electoratul va vota partidul, atunci unde este campania nationala a partidelor?



Este confuzia electoratului efectul uninominalului sau doar oboseala alegatorilor dupa patru ani tensionati, cu doua runde de alegeri si doua referendumuri?

Analistul Stelian Tanase spune ca in patru ani, politicienii s-au epuizat: "Este vai de mama lor". "Patru ani de zile politicienii au tinut tonul foarte sus, iar acum nu mai au gloante. Au intrat epuizati in campanie!"
Pentru profesorul Daniel Barbu, dezinteresul de o parte si de alta este normal, in conditiile in care o buna parte a mass-media din ultimii ani a aratat politicienii cu degetul. "Au spus ca sunt niste neispraviti, niste corupti si au presat pentru introducerea votului uninominal. Efectul acestuia este deznationalizarea politicii", a spus Barbu.
Este normal ca politicienii, chiar cei care doresc sa devina sau sa ramana premieri, cum este situatia lui Mircea Geoana (PSD) sau Calin Popescu- Tariceanu (PNL), sa nu fie interesati in a promova mesajul partidelor la televizor, ci mai degraba sa isi faca campanie pentru 16 - 17.000 de voturi in Dolj sau Ilfov, unde candideaza, explica profesorul.
Insa nici in colegii situatia nu este mai buna, arata Barbu. "Daca nu m-as fi informat pe internet cine sunt candidatii care imi cer votul in colegiul 5 al Capitalei, nu as fi avut de unde sa le aflu numele", spune acesta.
Efectul acestei situatii va fi probabil absenteismul, spune Barbu.
"Nu este niciun fel de campanie, iar cei care candideaza pretind ca vor rezolva probleme care nu stau in competenta lor. Spun ca vor construi scoli, linii de metrou, sosele, baraje. Ce treaba are parlamentarul cu scolile?", spune profesorul.
Cristian Parvulescu, care a promovat introducerea sistemului de vot uninominal, spune ca lipsa fortei campaniei electorale se explica prin gradul de oboseala al partidelor, dupa doua referendumuri si alegerile locale, dar si pentru ca organizatiile locale nu au motivatii pentru a se implica. Mai este si lipsa de motivatie a consultantilor, care nu aduc teme noi de campanie si de aceea cele 30 de zile de campanie seamana cu un exercitiu militar care se repeta la nesfarsit.
"Este cea mai slaba campanie din 1990 incoace", afirma Parvulescu.
El spune ca probabil, alegatorii vor alege in cele din urma partidul si nu candidatul pe care nu il cunosc sau care nu i-a convins.
"E normal sa se voteze partidul. Problema este sa vedem soldatii partidului la treaba", adauga el.
In urma cu patru ani, campaniile principalelor blocuri politice au avut mesaje foarte puternice: dreapta si liderul ei, Traian Basescu, spuneau: "Jos coruptia", iar stanga prin Adrian Nastase cerea continuitate.
Poate fi decuplarea alegerilor prezidentiale de cele parlamentare o explicatie pentru anemia din aceasta campanie?
Parvulescu spune ca nu si asta pentru ca Traian Basescu este in continuare prezent: "El cere o majoritate pentru presedinte", a explicat Parvulescu.
Stelian Tanase spune la randul sau ca ministrii sunt in continuare purtatorii de mesaj pentru partidele la guvernare PNL si UDMR. Totusi, arata el, alegatorii sunt deturnati de la mesajele de campanie de scandaluri precum cel legat de ministrul de interne Cristian David, despre care fostul sef al Agentiei Antidrog Pavel Abraham a spus ca a consumat droguri sau cel legat de ziaristul Ion Cristoiu - un angajat al liderului PC Dan Voiculescu, despre care liderul PRM Vadim Tudor a spus ca ar fi fost informator al Securitatii. Din acest punct de vedere campania seamana cu un meci de fotbal foarte urat, spune Tanase.
Poate fi criza financiara globala un factor determinant in campania electorala din Romania? 
Cristian Parvulescu spune ca pentru romani criza financiara abia acum devine o problema, iar PSD ar putea fi avantajat, pentru ca promoveaza un mesaj puternic social. Social-democratii au o crestere relativa in sondaje, spune Parvulescu.
Stelian Tanase afirma insa ca partidul lui Mircea Geoana arunca in piata promisiuni fara acoperire, "fantasmagorice", cum ar fi prima de 25.000 de euro pentru romanii care se intorc in tara. "Sa vedem pe unde scot camasa daca se intorc 100.000 de romani in tara. Cam toti politicienii arunca gogonele din-astea", spune analistul.
Daniel Barbu spune la randul sau ca in Romania nu exista nimeni care sa stie ce sa faca cu criza, dar ca situatia tarii noastra nu e singulara: "Si in America, secretarul Trezoreriei, Henry Paulson, una zice dimineata si seara se contrazice".