Ce efecte are pe piata farma locala preluarea de catre Pfizer a rivalului Wyeth pentru 68 mld. dolari

Autor: Ioana David 10.02.2009

Preluarea de catre gigantul american din domeniul farmaceutic Pfizer a rivalului Wyeth pentru 68 mld. dolari, tranzactie derulata la nivel mondial, va apropia compania americana de podiumul celor mai mari jucatori din industria locala.



Potrivit ultimelor raportari, Pfizer ocupa locul sase pe piata farma locala, cu afaceri de 350 mil. lei (97 mil. euro) in intervalul octombrie 2007-septembrie 2008, in vreme ce vanzarile Wyeth sunt situate in jurul a 17 mil. euro. Spre comparatie, liderul pietei, compania Hoffmann La Roche, a avut afaceri de 477,5 mil. lei (132 mil. euro) in acest interval.

Compania americana Wyeth, cu venituri de peste 22 mld. dolari anul trecut, a avut o reprezentanta pe piata locala pana in 2004, moment in care, in urma inchiderii acestei reprezentante, produsele sale au fost preluate de Romastru Trading specializata in activitati de sales&marketing, dar si de distributie clasica.
"Cu Wyeth am inceput colaborarea pe partea de marketing dupa ce ei au inchis reprezentanta, in 2004", a spus Cristian Bota, directorul general al Romastru Trading, companie la care detine un pachet de 4% din actiuni.
Romastru este parte a grupului libanez de firme Pharaon Holding S.A.L, iar activitatea din Romania a fost inceputa in 1994. Potrivit datelor de la Registrul Comertului, actionariatul Romastru se imparte intre Roger Boulos Gemayel (14,4%), Philippine Pierre Marie Ioseph Thomas (14,4%), Bota Cristian (4%), Pharaon Holding S.A.L.(societate holding) (52,8%), J.D.F. holding Sal (14,4%).
Ce se va intampla cu produsele Wyeth din Romania?
"Avem contracte solide cu Wyeth pe termen lung, necesare in activitatea de marketing. Exista doua variante pentru produsele Wyeth in Romania: fie vor dori sa le integreze in echipele de promovare Pfizer, si noi vom ramane cu distributia, fie vor dori sa integreze doar o parte, noi vom ramane cu celelalte, insa le vom distribui pe toate. Va fi o negociere. Inca nu am discutat cu ei aceste aspecte", a precizat Bota. El adauga insa ca "lucrurile acestea nu se vor intampla rapid". "In 2009 cu siguranta nu se vor face mari modificari", a mai spus Bota.
Anul trecut vanzarile Romastru (in termeni CIP - pretul maximal cu care medicamentele intra in tara) au ajuns la 35 mil. euro, in crestere cu 42% comparativ cu 2007. Pentru 2009 reprezentantii Romastru prognozeaza 45 mil. euro pe aceeasi baza de produse. Exista insa proiecte pentru noi produse si clienti astfel incat vanzarile pot ajunge la 50 mil. euro.
"Daca acum cativa ani reprezentau cea mai mare parte a portofoliului Romastru, in prezent produsele Wyeth au coborat sub 50% din cifra noastra de afaceri", a mai spus seful Romastru.
In 2009, Romastru mizeaza pe o marja de profit de 4-5%. Referitor la 2008, Bota spune ca nu au fost definitivate datele referitoare la profit.
"Targetul nostru este sa dublam cifra de afaceri la fiecare doi ani si jumatate, crestere care vine atat din protofoliul existent, cat si din produsele noi", afirma Bota.
In prezent, Romastru lucreaza cu sase furnizori: Wyeth Pharma, Wyeth Consumer Healthcare, Bayer Schering Pharma, Klosterfrau, Abbott Laboratories, Rottaharm Madaus, cu care are in promovare si/sau distributie 50 de branduri.
"Chiar si in aceste conditii (portofoliu mic de produse - n.red.), in distributie directa, ca valoare a vanzarilor pe partea de retail suntem pe locul 15 dupa ultimele rapoarte Cegedim si pe spitale pe locul noua", spune seful Romastru.
Despre 2008, Bota este de parere ca a fost un an bun pentru Romastru.
"Cred ca suntem printre putinele companii care au inregistrat o crestere a vanzarilor, in acelasi timp mentinandu-si profitabilitatea. In 2009 de asemenea vom fi mai profitabili decat o simpla companie de distributie. Acest lucru se datoreaza modelului de business care se axeaza pe marketing si distributie de nisa", a mai spus reprezentantul companiei.
Anul trecut, Romastru s-a extins cu o reprezentanta in Bulgaria, dar sunt analizate si proiecte similare in tarile baltice.
"Anul acesta estimez ca businessul din Bulgaria va ajunge la 1 mil. euro, iar pe termen mediu la 5-7 mil. euro. Pentru tarile baltice tintim un nivel similar pe termen mediu", a continuat Bota.
Activitatea Romastru a inceut sa creasca din 1998, moment care a coincis cu faptul ca Bayer s-a retras din Europa de Est (inclusiv din Romania). Bayer lucra cu Romastru pe partea de distributie, insa s-a decis ca si reprezentantii medicali pe care ii aveau sa treaca la Romastru. In 2008, compania avea 180 de angajati.
"Anul acesta vom angaja circa 20 de oameni. Cred ca e un moment propice pentru companiile care stiu sa-si gestioneze bine fondurile, si au resurse deoarece se creeaza un vid in piata. In advertisig s-au taiat din timpii de publicitate, preturile au devenit mai accesibile, ai mai mare vizibilitate (la nivel de OTC-uri, medicamente fara prescriptie - n.red.). Pe partea de RX-uri, cererea de medicamente nu se poate ajusta in functie de pret insa aici este clar ca profitabilitatea o sa scada in 2009 in special pentru produsele scumpe, de ultima generatie, unde adaosurile de distributie au fost plafonate", a mai spus Bota.
Un alt plan al Romastru pentru acest an se refera la intrarea pe piata cu branduri proprii, pentru care detine deja autorizatia de marketing.
Pe piata de medicamente, estimata la 1,8 mld. euro anul trecut, Romastru concureaza cu jucatori precum PharmSwiss si Ewopharma, dar si cu o divizie de sales&marketing a A&D Pharma.
 
Doi giganti pe piata locala
 
Pfizer
Wyeth