Cele mai mari cinci agentii de turism au avut vanzari de 200 de milioane de euro

Autor: Mirabela Tiron 27.02.2009

Cele mai mari cinci agentii de turism de pe piata, Happy Tour, Paralela 45, Eximtur, Aerotravel si Marshal Turism, au realizat anul trecut vanzari cumulate de aproape 207 milioane de euro, jumatate din incasari provenind din vanzarea de bilete de avion.



Cele cinci companii realizeaza aproape 25% din veniturile generate anual de cele 2.500 de agentii de turism din Romania, potrivit unei analize realizate de ZF.
Datele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT) si cele ale jucatorilor din domeniu arata ca valoarea totala a pietei agentiilor de turism este de 700-800 mil. euro si include activitati de incoming (aducerea de turisti straini), outgoing (vacantele turistilor romani), ticketing (vanzare de bilete de avion), turism intern, conferinte sau evenimente de business.
Happy Tour, Paralela 45, Eximtur, Aerotravel si Marshal Turism au raportat la Ministerul de Finante afaceri cumulate de 176 de milioane de euro in anul 2007, ceea ce inseamna ca anul trecut vanzarile acestora s-au majorat cu circa 14%.
Topul agentiilor de turism este condus ca si anul trecut de Happy Tour, agentie preluata la sfarsitul anului 2007 de fondul de investitii spaniol GED Eastern Fund II, parte a companiei spaniole GED Capital Management.
Agentia de turism a incheiat anul trecut cu o cifra de afaceri de 50-51 de milioane, mai mult cu aproape 10% fata de anul anterior, dar sub estimarile anuntate care prezentau venituri cu 5 milioane de euro mai mari.
"Deocamdata nu sunt disponibile date legate de profitul net obtinut anul trecut, dar acesta va fi in crestere fata de cele 2 milioane de euro raportate in 2007", a declarat Gabriel Ionescu, noul director al agentiei Happy Tour.
In plus, Ionescu anticipeaza pentru anul in curs o crestere cu 5% a vanzarilor ca urmare a faptului ca clientii companii isi vor reduce bugetele de calatorie in contextul economic actual.
Paralela 45, detinuta de omul de afaceri Alin Burcea, care ocupa locul al doilea pe piata si in acelasi timp este cea mai mare agentie cu actionariat romanesc, asteapta o scadere a veniturilor intre 9% si 13% anul acesta.
"Compania a incheiat anul trecut cu o cifra de afaceri de 52 de milioane de euro, insa exclusiv din activitatile de turism a obtinut 48 de milioane de euro", a spus Burcea. Strategia companiei vizeaza anul acesta operarea pe destinatii verificate in anii anteriori si dezvoltarea retelei de agentii doar in sistem de franciza.
Un alt jucator important de pe piata de profil, agentia de turism Eximtur, controlata de familia Morariu din Cluj, care a finalizat anul trecut cu o cifra de afaceri de 40,5 milioane de euro, mai mult cu 15% fata de anul anterior, prevedea la inceputul acestui an o crestere cu 10% a vanzarilor. "Compania a finalizat anul 2008 cu un profit brut de 600.000 de euro fata de 500.000 de euro anul anterior", a declarat Lucia Morariu, unul dintre proprietarii agentiei.
Stagnarea afacerilor anul acesta este asteptata si de agentia Aerotravel Lufthansa City, al carei pachet majoritar de actiuni este detinut de Mihai David.
Dupa ce in ultimii patru ani a avut cresteri de peste 20%, atingand o cifra de afaceri de 35 de milioane de euro in 2008, compania a anuntat ca vizeaza mentinerea veniturilor pe baza unui management efectiv al costurilor, date fiind conditiile din piata.
Mai mult decat atat, vanzarile agentiei s-au diminuat usor in luna ianuarie comparativ cu aceeasi perioada de anul trecut, potrivit Claudiei Stan, marketing manager al agentiei.
Cel de-al cincilea jucator de pe piata, Marshal Turism, controlat de Marius Daniel Antonescu, estimeaza pentru 2008 o cifra de afaceri in crestere cu 30% fata de anul anterior cand a avut 23,9 milioane de euro, potrivit reprezentantilor companiei.