Carrefour a deschis al doilea magazin din Oradea, in ERA Shopping Park

Ziarul Financiar 10.03.2009
Reteaua franceza Carrefour, cel mai mare jucator de pe piata hipermarketurilor cu vanzari de 1,19 miliarde de euro in 2008, a deschis astazi cea de-a doua unitate din Oradea si a 22-a a retelei, in cadrul parcului de retail ERA Shopping Park, dezvoltat de compania cu actionariat cipriot Omilos. Magazinul din cadrul proiectului ERA este primul Carrefour inaugurat in acest an pe piata locala, avand o suprafata de vanzare de 9.000 de metri patrati. Proiectul ERA mai cuprinde si un magazin Bricostore, o galerie comerciala cu retaileri precum Leonardo, Secuiana sau Sephora, iar in urmatoarea perioada va fi inaugurat si un magazin Media Galaxy. Primul Carrefour din Oradea a fost deschis in octombrie 2008 si este un hipermarket cu o suprafata de vanzare de 4.200 mp, in cadrul centrului comercial Lotus Market. In cele doua magazine Carrefour lucreaza 470 de angajati.
 
TITL: Patriciu delisteaza Fabian de pe bursa din Londra in aprilie
 
Omul de afaceri Dinu Patriciu, care a ajuns sa controleze fondul de investitii Fabian prin intermediul Black Sea Global Properties (BSGP), va delista compania de pe bursa de la Londra incepand cu opt aprilie, termen pana la care va achizitiona si ultimele titluri ramase in proprietatea actionarilor minoritari, a anuntat BSGP. Patriciu detine in prezent 99,1% din actiunile Fabian, iar pana la sfarsitul acestei luni va prelua ostil si restul participatiilor. Miliardarul a facut o oferta de achizitie a actiunilor Fabian in luna decembrie a anului trecut, pentru 1 euro/actiune, pret care evalua compania la 50 de milioane de euro. Prin achizitia Fabian, Dinu Patriciu a preluat o firma implicata in sapte proiecte de birouri si patru rezidentiale, cu o valoare de piata estimata la 138,3 milioane de euro, dar care are si credite contractate de 76,1 milioane de euro. Cristi Moga
 
TITL: Arcelor Mittal Construction si-a bugetat vanzari in crestere cu 40%
 
Arcelor Mittal Construction (AMC) Romania, divizia producatoare de materiale de constructii metalice a grupului indian Arcelor Mittal, estimeaza in acest an o cifra de afaceri de 33 mil. euro, in crestere cu aproape 40% fata de 2008. "Este greu de estimat exact o cifra de afaceri si deci sunt mai multe scenarii pe care le luam in calcul pentru acest an. Pentru moment ne propunem sa atingem o cifra de afaceri cuprinsa intre 32 si 33 de milioane de euro. Fiecare divizie a Arcelor are strategia ei pentru acest an, insa pe divizia Armat, cea destinata constructiilor rezidentiale ne propunem, sa ne crestem cota de piata", a declarat Marian Parvu, directorul general al AMC Romania. AMC detine trei divizii, Arclad (producator de panouri termoizolante, table cutate), Arval (solutii pentru constructii) si Armat (producator de tigla metalica si jgheaburi), care au avut vanzari de 11 mil. euro, 8 mil. euro, respectiv 5 mil. euro in 2008. Pentru cresterea cotei de piata, divizia Armat a anuntat ca va diversifica productia pe segmente apropiate de piata, orientandu-se catre productia de tabla pentru garaje si depozite. Vlad Anastasiu
 
TITL: GSK a investit 500.000 de euro in promovarea unui medicament
 
Compania farmaceutica GlaxoSmithKline (GSK), unul dintre principalii jucatori de pe piata locala de profil, a investit peste 500.000 de euro pentru lansarea pe piata a unui nou produs nemedicamentos, "RespirUsor", impotriva sforaitului. "Doar in campania TV, care se va derula in perioada martie-noiembrie, avem bugetate investitii de 300.000 de euro. De asemenea, vom mai distribui in farmacii circa 800.000 de mostre gratuite care ne-au costat 100.000 de lire sterline si vom lansa si un site de informare la sfarsitul acestei luni. In total investitia depaseste 500.000 de euro", spune Monica Faltiska, brand manager divizia Consumer Healthcare a GSK. Marcile GSK Consumer Healthcare prezente pe piata din Romania sunt Coldrex, Aquafresh, Sensodyne, Parodontax, Corega, Panadol. In trimestrul al treilea al anului trecut, GSK se situa pe locul al treilea pe piata de produse farmaceutice cu o cota de 6,8% si vanzari pe piata locala de 114,2 mil. lei (31,9 mil. euro), in crestere cu 15% comparativ cu perioada similara a anului trecut. Adriana Rosoga
 
TITL: Lexus vizeaza 2% din piata auto premium
 
Lexus mizeaza in acest an pe cresterea cotei de piata la 2% din segmentul automobilelor premium din Romania, de la 1,6% anul trecut. Reprezentantii Lexus nu au avansat o tinta de vanzari pentru 2009 in Romania, avand in vedere imprevizibilitatea pietei auto din prezent. "Cota de piata a crescut treptat, de la an la an. De exemplu in 2009 vrem sa obtinem o cota de piata de 2% pe segmentul automobilelor premium, in timp ce anul trecut am avut 1,6% si 1,3% in 2007", a declarat Mihai Bordeanu, directorul Lexus pe zona balcanica, marti, la un eveniment in cadrul caruia Lexus a pus la dispozitia ministrului mediului Nicolae Nemirschi, un model hibrid Lexus GS 450h in valoare de aproape 70.000 de euro, pentru 18 luni. Potrivit oficialului Lexus, este posibil ca in 2009 marca nipona sa mai lanseze un nou showroom in Romania. Lexus va lansa in Romania in luna mai noul SUV hibrid RX 450h, la un pret de aproximativ 65.000 de euro. Vanzarile Lexus, care concureaza cu BMW si Audi pe piata locala, au crescut anul trecut cu 26,8%, de la 157 de unitati in 2007 la 199 de unitati. Bogdan Alecu
 
TITL: Un antreprenor roman va construi cu 35 mil. Û noul sediu al SPP
 
Catalin Lupoaie
Compania de constructii Bog'Art, detinuta de Raul Doicescu, unul dintre cei mai discreti oameni de afaceri de pe piata locala, va construi in asociere cu Regia Autonoma Rasirom sediul Serviciului de Protectie si Paza (SPP), valoarea contractului fiind de 135,98 mil. lei (circa 35 mil. euro), fara TVA.
"Acesta este primul contract semnat cu o institutie a statului din acest an. Am mai semnat deja alte trei contracte de la inceputul anului, insa la o valoare mai mica", au declarat reprezentantii Bog'Art.
Compania este unul dintre cei mai mari constructori de pe piata locala, cu o cifra de afaceri de peste 50 mil. euro si cu circa 550 de angajati. Cea mai mare pondere a afacerilor Bog'Art este reprezentata de lucrarile private, cele cu finantare de la stat ocupand un segment redus din activitatea companiei.
Bog'Art a fost implicata in ultimii ani in constructia unora dintre cele mai importante proiecte de birouri din Capitala - Charles de Gaule Plaza, Tower Center International, Victoria Park si Cascade Business Center, dar si centre comerciale precum Baneasa Shopping City sau Euromall Pitesti. In prezent, compania construieste proiectul Sky Gate de langa centrul expozitional Romexpo.
Bog'Art a castigat licitatia pentru constructia sediului SPP deschisa in data de 17 decembrie 2008, la care au mai participat Rotary Constructii, in asociere cu Concas si UTI Instal Construct, cu un pret oferit de 149,65 mil. lei, fara TVA, si Aedificia Carpati, in parteneriat cu firmele Conteam si Romtest Electronic, cu o oferta de 156,16 milioane lei, fara TVA. Oferta firmelor castigatoare indeplineste toate cerintele solicitate prin documentatia de atribuire si are pretul cel mai scazut, potrivit reprezentantilor SPP. In termenul legal nu au fost depuse contestatii privind hotararea comisiei de evaluare cu privire la adjudecarea ofertelor, potrivit reprezentatilor Bog'Art.
In prezent, sediul SPP este la Palatul Parlamentului, iar in octombrie 2008 Biroul Permanent al Senatului a adoptat un protocol prin care prelungea pana la 31 decembrie 2008 termenul pana la care Serviciul putea ocupa spatiile, fara a plati cheltuielile.
 
TITL: Ce asteapta jucatorii din auto de la programul "Rabla"
 
n 20 de marci de volum care detin peste 90% din piata auto locala isi impart prima etapa a programului "Rabla", care a inceput saptamana aceasta si care are ca tinta casarea a 20.000 de autoturisme n Nicio marca premium nu este prezenta spre deosebire de anul trecut cand segmentul a fost reprezentat de Audi.
 
Bogdan Alecu
Marcile Dacia, Renault-Nissan, Hyundai, Opel si Chevrolet au primit cele mai mari cote in prima etapa a programului de stimulare a innoirii parcului auto, respectiv 1.731 unitati fiecare, potrivit datelor Administratiei Fondului pentru Mediu (AFM). De asemenea, Ford si Skoda au primit un numar aproape la fel de mare de locuri in cadrul "Rabla", 1.632 unitati pentru prima marca, respectiv 1.625 de autoturisme. Un numar de 1.578 de unitati au fost alocate Volkswagen, Peugeot a primit 1.566 unitati, Fiat a obtinut 1.410 locuri, iar Suzuki 1.262 unitati.
Cele mai putine unitati au fost alocate marcilor Honda si Lada - doua masini fiecare.
Potrivit ministrului mediului, este posibil ca incepand cu faza a doua a programului prima de casare sa fie majorata. 
Programul "Rabla" se desfasoara in trei etape, prima incheindu-se in 29 mai, suma alocata fiind de 3.800 de lei cu 800 de lei mai mult fata de anul trecut. Luand in calcul devalorizarea monedei nationale si faptul ca toate masinile se vand in euro, prima de casare s-a majorat cu numai 100 de euro fata de 2008.
"In iunie vom trage linie la programul 'Rabla' si vom evalua rezultatele. Daca vom avea o situatie in care din 20.000 de masini nu s-au vandut decat 5.000, vom putea chiar sa restructuram bugetul si sa crestem valoarea acordata. Ar putea fi o problema ca din cauza crizei aceste masini sa nu poata fi vandute", a spus Nicolae Nemirschi, ministrul mediului. Nemirschi a adaugat ca in functie de rezultatele din cadrul programului importatorilor sau dealerilor care au subscris, dar nu au avut rezultate li s-ar putea restrictiona accesul la urmatoarele etape, neprecizand insa un volum "critic".
Cotele fiecarei marci au fost alocate in functie de volumul cerut de acestea si impartit procentual intre cele 20 de branduri.
In 2008 din cele 40.000 de unitati alocate programului de innoire a parcului auto doar 30.000 de autoturisme au fost achizitionate, potrivit datelor AFM.
Principalul jucator din auto care a ratat in 2008 targetul de vanzari in cadrul Rabla a fost Porsche Romania, care a primit 6571 de unitati si a vandut aproape 4.500 de masini. Constructorul local Dacia a primit 9.692 de unitati anul trecut si a vandut 8.843 de masini. Singurele marci care au epuizat stocul anul trecut au fost Daewoo, Kia si Mitshubishi, potrivit datelor AFM. Producatorul Matiz a incetat insa productia la mijlocul lui 2008, astfel ca nu mai este prezent nici in programul "Rabla" din acest an.
De prima de casare, in valoare de 3.800 de lei, poate beneficia orice proprietar al unui autoturism uzat care intruneste cumulativ mai multe conditii. Astfel, persoana interesata trebuie sa se fi inscris la un dealer pentru achizitionarea unui autoturism nou si sa fi predat masina uzata spre casare unui operator economic autorizat, obtinand astfel un certificat de distrugere. De asemenea, persoanele care vor sa beneficieze de prima de casare trebuie sa radieze din circulatie autoturismul uzat si sa achizitioneze unul nou.
Cu toate ca Christian Streiff, CEO al grupului francez Peugeot Citro‘n, spunea la Geneva ca acordarea de catre stat de prime pentru casarea automobilelor vechi si achizitia celor noi reprezinta un program periculos, cu efect contrar celui scontat, majoritatea constructorilor auto din Europa considera aceasta interventie un lucru benefic pentru industria auto. "Interventia statului in industria auto s-a dovedit a fi un lucru foarte bun - piata auto din Germania a inregistrat o crestere 'exploziva' de 20% in luna februarie datorita programului de casare si taxelor impuse automobilelor poluante", a declarat Ian Robertson, membru in consiliul de administratie al BMW AG pentru marketing si vanzari, care mai detine si functia de CEO si presedinte al Rolls-Royce Motor Cars.
In Germania, unde piata inregistra o variatie ce cel mult 1% in luna februarie datorita introducerii programului "Rabla" cu o prima de casare de 2.500 de euro, cresterea vanzarilor a fost de peste 21%, la 277.740 de autoturisme, volum similar cu cel inregistrat de piata auto romaneasca in intreg anul 2008.
"Programe precum cel de casare nu au o influenta numai asupra marcilor 'de volum', ci asupra intregii piete auto din intreaga lume. Prin programul de innoire a parcului auto din Germania nu se vand numai masini ieftine, ci si modele ale marcilor premium, care se incadreaza in segmentul inferior de pret, precum A3. Vanzarile Audi prin acest program in Germania vor reprezenta cateva mii de unitati", a spus Rupert Stadler, presedintele Audi AG.
Guvernele din Germania, Franta, Italia, Romania si alte tari europene au adoptat programe de tipul "Rabla" pentru a incuraja casarea automobilelor vechi si vanzarile pentru cele noi.
"Colaboram deja cu mai multe guverne pentru a incuraja achizitia de astfel de masini. Sa nu se ofere avantaje la achizitia oricarei masini, ci doar pentru cele ecologice. Romania este singura tara est-europeana care are un program de innoire a parcului auto, similar cu cel din Germania, Franta sau Austria", a spus Wolfgang Schneider, vicepresedintele Ford Europa pentru probleme guvernamentale si de mediu.