Roxana Alexandrescu, directorul de resurse umane al MedLife: Facem 200 de angajari si vom acorda in continuare cresteri salariale de pana la 17%

Autor: Adelina Mihai 15.03.2009

Operatorul de servicii medicale private MedLife, care are in prezent 950 de angajati, intentioneaza sa mai angajeze aproximativ 200 - 250 de oameni si va continua sa acorde cresteri salariale anuale de pana la 17%.



"Chiar daca este criza si unii angajatori renunta la mariri salariale, in fe-bruarie am aplicat deja o crestere salariala de 10% si va mai exista inca una in luna octombrie, cuprinsa intre 5 si 7%", sustine Roxana Alexandrescu, directorul de resurse umane al companiei MedLife.

Unul din argumentele care par sa sprijine decizia MedLife poate fi si faptul ca specialistii din industria serviciilor medicale sustin ca acest sector nu va fi la fel de afectat de criza precum celelalte, deoarece nevoile de sanatate nu pot fi amanate pana cand economia isi va reveni.
Compania acorda angajatilor mai vechi de sase luni majorari salariale de pana la 10% in luna februarie in fiecare an, procentul variind in functie de performanta angajatului. Pentru a decide daca si cine va primi majorari salariale, managerul si directorul de resurse umane efectueaza o evaluare a angajatilor, care incepe cu cateva luni inainte de aplicarea deciziei de majorare, angajatii fiind monitorizati in mod constant.
"Oamenii nu sunt luati prin surprindere, pentru ca evitam fenomenul in care ei depun efort pentru rezultate mai bune cu cateva saptamani sau luni inainte de evaluare, pentru ca apoi sa inregistram o scadere a interesului."
Alexandrescu sustine ca respectarea promisiunilor salariale nu pune in pericol afacerile companiei, ci, mai mult, angajatii cei mai performanti, care depun un volum de munca mai ridicat, sunt stimulati cu prime lunare.
In prezent, in cadrul companiei lucreaza 950 de persoane, iar operatorul de servicii medicale private va mai angaja 200 - 250 de persoane pana la finele lui 2009. In acest moment, traficul zilnic de pacienti in clinici este de 3.000 de vizitatori, in crestere cu 25% fata de aceeasi perioada a anului 2008, acesta fiind unul din motivele pentru care se vor face noi angajari.
"Avem cel putin 100 de posturi bine definite, din care 60-70% sunt de medici si asistenti. Ramane sa vedem daca restul se vor concretiza, depinde de cum va evolua piata si daca vom mai deschide noua clinica pe care o avem in plan pentru anul acesta." Ea a mai precizat ca in cadrul companiei se deschid posturi noi doar daca personalul existent nu poate face fata activitatii.
Salariul de inceput al unui medic specialist variaza intre 700 si 800 de euro in acest moment, in functie de specializare. Oferta salariala este mai redusa fata de perioada similara a anului trecut, insa medicii cu specializari mai rare sau care au competente adiacente isi pot negocia salariul pentru a obtine venituri mai mari.
"In anii trecuti, intalneam la candidati frica de a trece de la stat la privat. Anul acesta, temerile sunt legate de stabilitatea si de siguranta locului de munca, mai mult decat de salariul obtinut." Cu toate acestea, fluctuatia de personal in companie a fost foarte redusa in ultimii ani, una din "ancore" fiind nivelul salarial. "De exemplu, fiecare din angajatii din echipa de resurse umane este platit ca un profesionist bine cotat intr-o companie multinationala".
Una din cele mai eficiente modalitati de recrutare sunt recomandarile interne, sistem in care o contributie semnificativa o au medicii, coordonatorii sau team-liderii, care stabilesc impreuna cu angajatii departamenului de resurse umane profilul candidatului si chiar asista la ultimul interviu inainte de angajare.
"Proaspatul angajat trebuie sa fie functional in echipa si de aceea trebuie sa existe o colaborare permanenta intre departamentul de resurse umane si departamentele pentru care se recruteaza. In intervalul iunie 2007- final de 2008 am recrutat 577 de pozitii, iar acest lucru n-ar fi fost posibil daca cei din jurul nostru, chiar si cei de la nivel de management, nu ar fi contribuit prin recomandari."
In conditiile in care exista candidaturi valide in baza de date a companiei, recrutarea unui medic specialist dureaza cateva saptamani. In prezent, exista in medie cate 3-4 candidati pe o pozitie de medic specialist, numar mai mare fata de perioada similara a anului trecut.
Compania a avut in 2008 un buget de training de 180.000 de euro, cuprinzand traininguri de hard si soft skills, dar si activitati prin care medicii si asistentii participau la conferinte si congrese cu tematica medicala. 
Managerii de business unit-uri au precizat insa ca intentioneaza sa utilizeze din bugetul de training de anul acesta o suma mai mica cu circa 30-35% fata de 2008, chiar daca bugetul previzionat are aceeasi valoare. Ei au decis sa reduca sumele sau sa le redirectioneze pentru a reduce cheltuielile suplimentare si ca urmare a faptului ca programul de training de anul trecut a fost destul de amplu.
Din bugetul de training, compania a finantat in 2008 un program pentru schimbarea unui indicator care monitoriza numarul de apeluri preluate de companie si timpul de asteptare a pacientilor pe linia telefonica. "Daca inainte pierdeam 8% din apeluri si le-am recuperat ajungand la o pierdere de 1%, toate acele apeluri s-au transformat in programari, iar trei sferturi din programari au devenit vizite la clinica". Programul a adus companiei un return on investment (rentabilitate a investitiei) de 400%. MedLife, care activeaza pe o piata estimata la peste 400 de mil. euro in acest an, a inregistrat in 2008 o cifra de afaceri de 21,2 mil. euro si mizeaza pe o crestere a afacerilor de 40% in 2009, pana la 31,5 mil. euro.
In viziunea directorului de resurse umane, principalul rol al managerului de HR este sa contribuie la generarea de venituri si la reducerea de costuri, insa trebuie si sa actioneze ca garant si filtru moral, atat pentru angajati, cat si pentru angajator. "Am trait experienta in care rolul departamenului de resurse umane tinea exclusiv de recrutare si de partea de payroll; insa acum este o adevarata provocare sa fii aproape de oameni si in acelasi timp sa-ti definesti identitatea ca partener strategic in business." 
 
Cariera
 
 
MedLife pe scurt: