In ciuda declinului accentuat din industria auto, marii producatori sunt reticenti in a-si uni fortele

Autor: Ciprian Valentin Botea 15.03.2009

Industria auto a eliminat jumatate de milion de locuri de munca si a pierdut patru milioane de clienti si 50 mld. dolari (39,5 mld. euro). Nu este insa suficient pentru a impulsiona o actiune de consolidare in cadrul companiilor precum Renault, General Motors sau PSA Peugeot Citroen.



Miliardele de dolari primite de la stat au protejat producatorii auto de fuziuni sau chiar de faliment, finantand mentinerea independentei acestora si amanand ziua in care unele dintre ele vor cadea in mainile rivalilor, scrie International Herald Tribune.
Decizia celor de la Fiat si Chrysler de a crea un joint-venture si a celor de la Daimler si BMW de a face un schimb de actiuni sunt singurele actiuni de consolidare a operatiunilor a marilor producatori auto de la izbucnirea crizei financiare incoace. Iar in timp ce executivii din industria de profil prezenti la Salonul Auto de la Geneva ar putea face promisiuni desarte cu privire la consolidarea operatiunilor, multe companii sunt reticente in a actiona, spune Christoph Stuermer, analist in cadrul Global Insight.
"Companiile auto au dimensiuni (din punct de vedere financiar) comparabile cu cele ale unor tari mici si sunt la fel de xenofobe ca acestea", spune Stuermer. "Producatorii auto ar trebui sa se gandeasca la ele ca parti ale unei retele extinse si sa faca o distinctie intre ceea ce pot face singure si ceea ce pot face impreuna cu ceilalti. Dar aceasta necesita o schimbare de mentalitate care s-ar putea dovedi greu de realizat", a adaugat el.
Surplusul de capacitate de productie, o problema majora inca dinainte de izbucnirea crizei economice, preseaza din ce in ce mai puternic asupra companiilor. Vanzarile de masini din Statele Unite s-au prabusit pana la nivelul de acum 16 ani, iar producatorii niponi au inregistrat cea mai puternica scadere din 1974 incoace.
In Europa, vanzarile au atins, in ianuarie, nivelul de acum doua decenii. Companiile vest-europene produc acum la 62% din capacitatea totala, comparativ cu 65% in 2008, potrivit datelor Global Insight.
"Consolidarea se refera acum mai degraba la supravietuire decat la extindere", spune Philippe Houchois, analist in cadrul UBS din Londra. "Dar acest lucru nu se va intampla foarte curand pentru ca sprijinul de la stat intarzie luarea de decizii", a adaugat el.
Guvernul Statelor Unite, care in decembrie a dat GM si Chrysler 17,4 mld. dolari, a primit luna trecuta o noua cerere de ajutor de la cei doi producatori auto. De data aceasta factura se ridica la 21,6 mld. dolari. Mai mult, tari precum Marea Britanie, Franta si Germania au alocat, de asemenea, zeci de miliarde de dolari pentru a sustine industria auto.
Arndt Ellinghorst, analist in cadrul Credit Suisse din Londra, spune ca producatorii auto sunt din ce in ce mai constienti de nevoia unei restructurari a industriei. In acelasi timp, exista insa temerea ca un val de concedieri si inchiderea de fabrici nu vor fi suficiente pentru a garanta o revenire a companiilor. "Conducerile companiilor auto isi dau seama ca industria are nevoie de o noua structura", spune acesta, adaugand ca "daca singura masura adoptata va fi aceea de reducere a costurilor, multi dintre jucatori ar putea deveni prea mici".
Fiat, producatorul care pana acum a esuat in a-si asigura sprijinul guvernului italian, este cel care a pus in mod repetat accentul asupra necesitatii unei restructurari radicale. In plus fata de intelegerea incheiata cu cei de la Chryslar, cel de-al treilea mare producator auto american, oficialii Fiat au anuntat in ianuarie ca intentioneaza sa initieze o colaborare cu Peugeot, a doua companie de profil la nivel european dupa Volkswagen. Intr-un raspuns ulterior, directorul executiv al Peugeot, Christian Streiff, a declarat ca este interesat de potentiali parteneri "complementari din punctul de vedere al produselor sau al pietelor de desfacere" mai degraba decat de acorduri cu rivalii europeni. "Nu vrem o restructurare radicala", a spus acesta.
De asemenea, Streiff a refuzat sa comenteze pe marginea speculatiilor privind negocierile purtate de compania pe care o conduce cu producatorul german BMW, cu care are deja un parteneriat in ceea ce priveste productia de motoare.
Peugeot si-a anuntat insa intentia de a introduce in productia proprie un model electric bazat pe una dintre platformele Mitshubishi Motors.
GM ar putea avea mai multe perspective de consolidare data fiind decizia de a vinde brandul Saab si 50% din actiunile detinute in cadrul Opel.
Oficialii Opel sustin insa ca mentinerea producatorului german sub controlul GM este o conditie necesara dezvoltarii viitoare a brandului. "Detinerea Opel de catre GM este o conditie absolut necesara, pentru ca avem nevoie de compania-mama pentru a ajuta cu dezvoltarea de tehnologie", a declarat Hans Demant, managing director al companiei, in cadrul Salonului Auto de la Geneva.
De asemenea, o alianta intre BMW si Daimler s-ar putea dovedi de bun augur, spune Ellinghorst de la Credit Suisse. "S-ar crea o intrepatrundere uriasa in ceea ce priveste tehnologiile, platformele de autovehicule si pietele de desfacere", spune Ellinghorst, adaugand ca "ar fi atat de simplu"
 
Parteneriatul dintre BMW si Dailmer, greu de realizat
Intentia Daimler si BMW de a face un schimb de actiuni, care sa implice participatii de 7%, are sanse destul de mici de reusita. Potrivit Der Spiegel, familia Quandt, proprietara a 46% din BMW, se opune unui astfel de drept de proprietate incrucisata, de teama ca Daimler ar putea lansa o oferta de preluare a BMW, asa cum s-a intamplat cand Daimler-Benz a cumparat integral Chrylser, in urma unei fuziuni in conditii de egalitate realizata in 1998. Guvernul german a fost informat, neoficial, in legatura cu schimbul de actiuni, pentru a afla daca operatiunea ar putea fi sau nu contestata de autoritatile de reglementare. O astfel de asociere ar permite celor doi producatori auto sa economiseasca mai multe sute de milioane de euro, pe termen scurt, si mai multe miliarde de euro, pe termen mediu. "Vom avea relatii mai apropiate prin aceasta cooperare, iar in viitor colaborarea s-ar putea dezvolta", a declarat un membru al conducerii BMW, citat de Der Spiegel. In urma recesiunii economice mondiale, vanzarile de automobile de lux ale Daimler si BMW au fost grav afectate. Mediafax