Magazinele in franciza de bijuterii si accesorii de lux se extind doar in orasele cu mai mult de 150.000 de locuitori

Autor: Mirabela Tiron 18.03.2009

Din investitiile care incep de la 100.000 de euro pentru o franciza de accesorii internationala si ajung la 550.000 de euro intr-o franciza de accesorii autohtona, care poate fi recuperata in patru ani, antreprenorii isi asigura o marja de profit de pana la 30%.



Compania Sabion Elen, care detine franciza de accesorii si bijuterii de lux Sabion, a fost infiintata in 1998 in Targu Mures de Claudiu Bologa si Ioan Sabau.
Incepand cu luna iunie 1999, a inceput sa functioneze atelierul de prelucrare a bijuteriilor si primul magazin de prezentare Sabion. Doi ani mai tarziu, se lanseaza inca doua puncte de lucru in acelasi oras, odata cu dezvoltarea sectorului de productie precum si a mijloacelor de prelucrare a bijuteriilor. Anul 2002 coincide cu extinderea retelei de magazine in afara orasului in care s-a infiintat compania, respectiv sunt vizate Sighisoara, Reghin, Bistrita si alte orase.
Daca pana acum totul se realiza manual, inceputul anului 2003 a adus in productia de bijuterii aparatura de turnare, care a generat cresterea capacitatii de productie a aurului si cresterea numarului de modele de bijuterii prelucrate. "Primul magazin in sistem de franciza se inaugureaza in 2005 la Petrosani, iar un an mai tarziu se deschide cel de-al doilea magazin la Baia Mare", a declarat Mihai Trif, manager al francizei Sabion.
El a mai spus ca pretul francizei de bijuterii este de circa 550.000 de euro, valoare in care intra amenajarea si dotarea magazinului, costurile de instruire a personalului si valoarea stocului de marfa necesar deschiderii magazinului la standardele impuse.
"Investitia este recuperata in patru ani. Insa acest sistem de franciza este aplicat doar oraselor cu o populatie de peste 150.000 de locuitori", a spus el.
Durata contractului de franciza este de cinci ani, cu posibilitatea reinnoirii acestuia pentru perioade consecutive de doi ani sau mai mult, potrivit site-ului francizei.
Taxa totala a francizei cuprinde taxa de intrare in franciza de 15.000 de euro, taxa de lansare magazin francizat de 1.500 de euro, iar taxa de publicitate se ridica la 500 de euro. In plus, sunt taxele pentru amenajare spatiu de 150.000 de euro si cele de stoc marfa, care ajung la 375.000 de euro, plus costurile de training de 5.000 de euro.
"Bugetul alocat amenajarii spatiului destinat magazinului francizat este calculat la o suprafata de 60-80 metri patrati si cuprinde materialele de amenajare precum marmura, mobilier, sistemul de iluminare, dotarea tehnica cu seifuri, vestiare, private office, spatiu pentru angajati, geamuri securizate. Valoarea totala a amenajarii poate atinge un maxim de 150.000 euro. Suma precizata reprezinta un maxim, materialele utilizate fiind exclusiv materiale de lux", a mentionat el.
In magazinele Sabion se vand bijuterii cu diamante, pietre pretioase si naturale. "Pe langa aceste colectii de bijuterii, mai sunt si verighetele realizate exclusiv din aur de 18 karate si diamante sau bijuterii in serii limitate", a precizat el. Astfel, preturile inelelor cu diamante, spre exemplu, pot incepe de la 150 de euro si ajung pana la 15.000 de euro sau chiar mai mult. "In magazinele Sabion exista ateliere de creatie proprii si se pot realiza bijuterii la comanda in functie de preferintele clientilor", a spus el. Cifra de afaceri pe care a obtinut-o compania Sabion Elen in 2007 s-a ridicat la circa 893.000 de euro.
O alta franciza de fashion retail este Oxette, care presupune o investitie de peste 100.000 de euro, adusa pe piata romaneasca in 2004 de firma Perideo International, detinuta de Adela Stan si Corina Barladeanu. Consultantul francizei este reprezentat de compania CHR Consulting. Oxette semneaza contractul de masterfranciza pentru Romania in urma cu sapte ani, cu un prim magazin dechis in Plaza Romania.
Taxa de intrare in reteaua de franciza este de 15.000 de euro, la care se adauga alte costuri de start-up: cele cu amenajarea spatiului si mobilierul acestuia, dar si stocul initial de marfa. "Deschiderea unui magazin Oxette presupune o investitie de aproximativ 110.000 de euro", a spus Raluca Stanciu Recruitment& Brokerage Dept. Franchise Development Manager in cadrul companiei CHR Consulting. "Profilul ideal al viitorului investitor in franciza Oxette este o persoana cu experienta in comert, bun organizator, administrator care trebuie sa aiba un capital de investit de peste 100.000 de euro", a precizat ea. Cu un trafic de peste 200 de clienti pe zi si cumparaturi medii de 100 de euro/client, viitorul partener francizat poate atinge o cifra de afaceri de 350.000 de euro pentru primul an de activitate, dupa cum apreciaza ea.
Astfel, investitia pentru deschiderea primului magazin variaza intre 100.000 si 300.000 de euro, in functie de suprafata locatiei, care influenteaza costurile de amenajare si valoarea stocului initial de marfa.
Rata de profit in domeniu este de 20%-30%, iar vanzarile anuale sunt de peste 6.000 de euro/metru patrat.
"Rata soldurilor este inca la nivel foarte atractiv: sub 12% din totalul colectiilor pe un sezon sunt supuse promotiilor si discount-urilor. La toate acestea se adauga o planificare riguroasa a expansiunii teritoriale ulterioare si care se afla in stricta legatura cu proiectele de centre comerciale", a mai precizat ea.
La nivel national, Oxette are in Bucuresti trei magazine deschise in regim propriu, ultimul dintre ele fiind in cadrul Baneasa Shopping City si unul in Constanta. "Brandul Oxette este cunoscut pentru comercializarea unei game variate de bijuterii (argint, argint tinut in baie de aur, inox, pietre pretioase si semipretioase), alaturi de ceasuri de dama sau barbatesti precum si accesorii precum genti, manusi de piele, gulere de blana, curele", a mai adaugat ea.
Compania si-a propus sa se dezvolte la nivel national si prin deschiderea de unitati subfrancizate, vizand toate marile orase: Cluj, Iasi, Brasov, Pitesti, Sibiu, Timisoara. Compania a obtinut anul trecut o cifra de afaceri de circa 424.000 de euro. Pe langa brandurile internationale renumite de imbracaminte, investitiile autohtone vizeaza si segmentul de accesorii, unde competitia nationala se mentine inca scazuta, dupa cum apreciaza ea.
"Investitiile in zona de fashion retail continua si la nivelul anului 2008, branduri de notorietate internationala semnand contractul de masterfranciza pentru Romania", a spus ea. La nivel mondial brandul este prezent in tari precum Grecia, Belgia, Bulgaria, Cipru, Olanda, Italia, Franta, Portugalia, Spania, Marea Britanie, Argentina, China, Taiwan, Kuweit, Australia, totalizand un numar de 250 de unitati deschise in regim propriu si 150 de unitati functionand in regim de franciza.