In patru ani am luat 1,5 mld. euro de la BEI pentru infrastructura, adica jumatate fata de Polonia

Autor: Vlad Anastasiu 18.03.2009
Romania a accesat in perioada 2004-2008 aproape 1,5 miliarde de euro de la Banca Europeana pentru Investitii (BEI) pentru dezvoltarea infrastructurii, jumatate fata de Polonia care a contractat imprumuturi de peste 3 miliarde de euro, potrivit unui raport al bancii.
Pentru urmatorii doi ani BEI a anuntat un buget de investitii, de peste 117 miliarde de euro, pe trei directii principale de interventie, dezvoltarea IMM-urilor, infrastructura si transport si convergenta.
"Vom accelera finantarea catre statele lovite cel mai puternic de criza economica, cum sunt cele din estul Europei spre exemplu", a declarat Philippe Maystadt, presedintele bancii in cadrul European Investment Bank Forum 2009, desfasurat saptamana trecuta la Barcelona.
Cea mai mare parte din imprumuturile acordate Romaniei, aproximativ 900 de milioane de euro, au avut ca destinatie dezvoltarea infrastructurii rutiere. Pe acest segment, 250 mil. euro au fost destinate finantarii constructiei autostrazii Cernavoda-Constanta, iar 450 mil. euro au mers catre reabilitarea si modernizarea retelei nationale de drumuri. Restul banilor (200 mil. euro) este reprezentat de imprumutul acordat pentru cofinantarea proiectelor cu finantare europeana prin fondurile structurale, destinate de asemenea reabilitarii si modernizarii drumurilor nationale.
Pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare, BEI a acordat credite de 500 mil. euro, din care 300 mil. euro au fost alocati pentru reabilitarea si modernizarea coridorului IV paneuropean Curtici-Simeria, iar 200 de milioane de euro au reprezentat cofinantare pentru proiecte finantate prin fonduri structurale de reabilitare si modernizare a retelei nationale de cai ferate.
Potrivit raportului, pentru dezvoltarea infrastructurii si a transporturilor portuare sau a celor aeroportuare, Romania nu a contractat niciun imprumut in acesta perioada. Lider la contractarea de imprumuturi pentru aceste doua destinatii a fost Spania cu 1,3 si respectiv 3,2 miliarde de euro.
Banii s-au dus in extinderea porturilor si aeroporturilor din Spania, in achizitia de nave si aeronave precum si in echiparea porturilor si aeroporturilor cu tehnologii pentru prevenirea dezastrelor naturale, cum ar fi inundatiile, alunecarile de teren sau cutremurele.
In ultimii patru ani Romania a contractat credite in valoare de doar 79 de milioane pentru dezvoltarea infrastructurii si a transportului urban, fiind finantate doar trei proiecte, respectiv reabilitarea si modernizarea retelei de metrou din Bucuresti, proiect in valoare de 63 de milioane de euro, si achizitia de autobuze si tramvaie pentru Municipiul Oradea, proiect care s-a ridicat la 16 milioane de euro.
Intre 2004 si 2008 BEI a acordat in total pentru acest sector (al infrastructurii urbane si modernizare a transportului public) peste 13 miliarde de euro. In aceste conditii, creditele contractate de Romania reprezinta doar 0,56% din suma totala.
Spania a reusit sa atraga peste 34% din totalul imprumuturilor acordate de BEI pentru acest sector, respectiv 4,7 miliarde de euro, urmata de Franta, cu 2,3 miliarde de euro si Marea Britanie cu 1,2 miliarde de euro.