Unde gresesc cei care se inscriu la MBA

Autor: Alina Pahoncia 23.03.2009

Cea mai frecventa greseala pe care o fac cei interesati sa urmeze un program de MBA sau Executive MBA vine din necorelarea asteptarilor proprii cu ceea ce ofera programul. De aici apar si cele mai multe nemultumiri ale absolventilor.



Fiecare scoala este diferita, iar ceea ce functioneaza in cazul unui program este foarte probabil sa nu aiba valoare intr-o alta situatie. Dorel Paraschiv, director adjunct al INDE, care ofera in parteneriat cu francezii de la CNAM unul din cele mai vechi programe de MBA de pe piata locala, crede ca un manager care intentioneaza sa se inscrie intr-un astfel de program trebuie sa fie atent la acreditari si la vizibilitatea internationala, la corpul profesoral, colegi si alumni. "Cea mai frecventa greseala pe care o fac cei interesati de un program de MBA sau EMBA consta in lipsa definirii unei prioritati in criteriile de cautare. Managerii care nu au potential de dezvoltare sunt cei care nu ar trebui sa se inscrie intr-un astfel de program", spune Paraschiv.
Structura in sine a programelor poate reprezenta un mic soc pentru managerii care nu au avut contact decat cu sistemul de invatamant pur romanesc, si acest lucru s-a intamplat cu multi ani in urma, in cele mai multe cazuri. "Romanii sunt invatati sa vina si sa scrie ca nebunii, iar la MBA se discuta. La inceput sunt putin nedumeriti, dar apoi incepe sa le placa", spune Gabriela Hartescu, deputy director al IntercollegeIBS,Nicolae Pop, decan al Facultatii de Administrarea Afacerilor cu predare in limbi straine din cadrul ASE: Greselile cele mai frecvente provin din necorelarea intre asteptariile masterandului - prestatia proprie - si continutul concret al ofertei puse la dispozitie de program. Gabriela Hartescu, deputy director al IntercollegeIBS: Romanii sunt invatati sa vina si sa scrie ca nebunii, iar la MBA se discuta.institutia partenera a City University of Seattle, care ofera un program de MBA la nivel local.
Un manager trebuie sa decida daca vrea sa opteze pentru un program full-time sau part-time, daca vrea sa porneasca un business propriu dupa absolvire, precum si contextul in care se vor desfasura studiile: un program cu un numar mare de studenti sau un program in care sunt inscrisi mai putini studenti si care este mai focusat pe crearea unei comunitati dupa absolvire.
Rodica Radulescu, director Business School in cadrul Codecs, partenerul The Open University Business School din Marea Britanie, spune ca nu ar trebui sa se inscrie la un MBA persoanele nehotarate, nedeterminate si care nu doresc sa isi asume riscuri. "Cei care cred ca procesul de invatare si de dezvoltare se termina odata cu absolvirea unei facultati nu au ce cauta in astfel de programe. De asemenea, nu trebuie sa se inscrie la un MBA cei care cred ca avand o diploma de MBA pot avea si 'succesul'. Un MBA nu garanteaza ca dupa absolvire vei promova in cariera, nici ca vei castiga mai multi bani", detaliaza Radulescu.
Christie St-John, Senior Associate Director Recruiting and enrollment in cadrul Tuck School of Business at Dartmouth, SUA, subliniaza ca in procesul de selectie al unui program de master de business, multi dintre manageri se uita doar dupa clasamentele programelor de MBA, care nu spun foarte multe despre comunitatea in care urmeaza sa studieze si nici despre specializarea scolilor.
Potentialii candidati trebuie sa isi faca o lista scurta de scoli de business care s-ar potrivi cel mai bine planurilor lor de cariera si background-ului profesional. "Dupa ce exista cateva scoli pe lista, trebuie vizitate site-urile web ale acestora, de unde pot fi obtinute mai multe informatii. O alta sursa consistenta de informare este reteaua de alumni care au absolvit deja respectivele programe. Ei sunt cea buna sursa de informare."
Reprezentantii Tuck Business School spun ca isi sfatuiesc potentialii studenti sa viziteze scoala inainte de a decide sa aplice.
"Greselile cele mai frecvente provin din necorelarea intre asteptariile masterandului - prestatia proprie - si continutul concret al ofertei puse la dispozitie de program", spune Nicolae Pop, decan al Facultatii de Administrarea Afacerilor cu predare in limbi straine din cadrul ASE, care administreaza programul de MBA Romano-German.
De asemenea, este recomandat ca decizia de inscriere sa se ia strict in functie de un anumit buget sau de politica pe care o are angajatorul de a lucra cu anumiti furnizori de MBA sau EMBA. "Acest lucru este valabil pentru orice program educational si sunt de admirat cei care au convingerea sa isi urmeze propriile obiective profesionale si personale si sa aleaga ceea ce ei considera a fi programul potrivit", subliniaza Bianca Ioan, director de marketing al Asebuss.