Retailerul BauMax a cumparat trei terenuri in ultimele cinci luni. „Putem achizitiona cu 40% mai ieftin decat anul trecut"

Autor: Mihaela Popescu 25.03.2009

BauMax, a treia mare retea internationala de magazine din retailul local de bricolaj, cu vanzari de 130 mil. euro, a achizitionat in ultimele 5 luni trei terenuri in afara Capitalei, dintre care unul in orasul Baia Mare, cu preturi reduse la aproape jumatate din valoarea ceruta initial de proprietari.



 
Declinul pietei imobiliare este cea mai mare oportunitate in acest moment pentru retailerii care continua investitiile in expansiune, dupa ce in 2007 explozia preturilor terenurilor era vazuta ca fiind cea mai mare piedica in calea extinderii lanturilor de magazine mari.
„Pe noi criza ne ajuta sa acceleram expansiunea. Cea mai mare oportunitate este diminuarea preturilor terenurilor: in ultimele cinci luni am achizitionat trei terenuri, fiecare avand un pret cu 40% mai mic decat la inceputul lui 2008", a declarat Alexander Frech, directorul general al BauMax Romania.
Terenurile achizitionate de companie au suprafete cuprinse intre 25.000-30.000 de metri patrati, iar constructia magazinelor va fi realizata de divizia de constructii a BauMax prin investitii estimate de Frech la 7 mil. euro pe unitate.
Reteaua isi va dubla numarul de unitati operationale in urmatorul an, avand in plan sa ajunga la 14 magazine pana la finele primului trimestru din 2010, prin investitii de aproximativ 70 mil. euro. Valoarea nu include suma platita pentru terenurile achizitionate de companie.
„In trecut am pierdut cateva locatii bune pentru extindere din cauza pretului foarte mare cerut de proprietarii terenurilor si pentru ca alti retaileri au fost dispusi sa plateasca acel pret. Acum, situatia din sectorul imobiliar s-a intors in favoarea noastra. Ne ajuta si faptul ca multi competitori ai nostri au devenit foarte conservatori in abordarea pietei si nu mai cauta terenuri in mod activ", a subliniat Frech.
Directorul BauMax Romania a mai afirmat ca si chiriile in parcurile de retail vizate de compania sa s-au diminuat in ultimul an, insa nu cu acelasi procent cu care s-au ieftinit terenurile.
Retailerul mizeaza pe o crestere organica a vanzarilor de 7-10% in acest an fata de 2008, insa spune ca asteapta semestrul al doilea pentru confirmarea planurilor.
„Este imposibil ca toti jucatorii de pe o piata sa piarda in criza. Asa cum Dacia si-a accelerat cresterea vanzarilor pe piata din Germania datorita pretului redus, ma astept ca in retailul de bricolaj conceptul de magazine cu discount sa castige mai mult decat celelalte", spune seful BauMax in Romania, care adauga ca cele 5 magazine BauMax deschise pana in 2008 au inregistrat o crestere a numarului de clienti de 12% in primele doua luni si jumatate din acest an, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.
Anul trecut, compania s-a extins in doua locatii noi, ajungand la 7 unitati operationale, prin investitii de aproximativ 20 mil. euro, si a inregistrat o dublare a cifrei de afaceri, pana la 130 mil. euro.
Profitul EBIT (inainte de plata dobanzilor si a impozitelor) al BauMax Romania a fost de 24 mil. lei (6,5 mil. euro) in 2008, in crestere fata de valoarea din anul anterior, potrivit datelor comunicate de retailer. Compania a trecut pe profit in 2007, al doilea an operational al retelei austriece la nivel local.
„Anticipam o crestere organica a afacerilor (in magazinele mai vechi de un an) intre 7-10% in acest an fata de 2008, insa acest ritm poate fi revizuit in functie de evolutia pietei de profil in al doilea semestru al anului. In urmatoarele trei luni ma astept sa vad o dinamica buna a pietei de profil", a mai afirmat Frech.
Intensificarea competitiei pe piata, dar si dificultatile cu care se confrunta in prezent sectorul constructiilor si cel imobiliar din cauza lipsei de finantare ar putea diminua avansul vanzarilor companiilor din retailul de bricolaj.
Sectorul constructiilor a inregistrat o crestere de circa 19% a volumului de activitate in trimestrul al patrulea din 2008 fata de aceeasi perioada din anul anterior, potrivit datelor Institutului National de Statistica. Per ansamblul anului 2008, volumul lucrarilor de constructii in Romania s-a majorat cu 26% fata de 2007, sub ritmul inregistrat in perioada anterioara (2006-2007), de aproximativ 34%. In acest an, volumul lucrarilor de constructii a crescut cu 8,8% in ianuarie fata de aceeasi perioada din 2008, pe fondul majorarii cu aproape 13% a lucrarilor de constructii noi, potrivit datelor publicate recent de Institutul National de Statistica.
 Frech afirma insa ca vede mai multe oportunitati in criza decat amenintari pentru reteaua BauMax in Romania.
„Vedem mai multe oportunitati in criza pentru extinderea retelei: preturile terenurilor si chiriile in parcurile de retail vizate s-au diminuat semnificativ, iar pe piata fortei de munca este mult mai usor sa gasim oameni pentru constructia magazinelor, ceea ce accelereaza ritmul lucrarilor", a subliniat managerul.
In Romania, piata de distributie a materialelor de constructii, in care este inclus si retailul de bricolaj, este estimata la 2-3 miliarde de euro, potrivit ultimelor date disponibile. Cele mai mari retele de magazine de bricolaj, dupa valoarea vanzarilor, sunt Praktiker, Bricostore, Dedeman, BauMax si Ambient. „Singurul efect al crizei pe care il resimtim este devalorizarea leului fata de moneda europeana, insa impactul acestuia este destul de redus, deoarece majoritatea produselor pe care le achizitionam au preturi de lista in moneda locala", a mai afirmat directorul BauMax Romania.
Compania va investi in acest an 40-50 mil. euro in extinderea retelei in orasele Bucuresti, Constanta, Pitesti, Ploiesti si Iasi. In Capitala, BauMax va deschide in 2009 primul sau magazin, care va face parte din centrul comercial Sun Plaza din sudul orasului. In acest moment, retailerul austriac are 18 locatii sigure pentru viitoarele deschideri si vede potential pentru dezvoltarea retelei pana la 40-45 de magazine pe piata din Romania.
„Cautam deja locatii pentru a doua locatie BauMax in orasele mari, precum Brasov, Cluj-Napoca sau Iasi, si in acelasi timp vizam si orasele medii, precum Tulcea sau Focsani", a mentionat Frech.
Compania investeste aproximativ 12 mil. euro in deschiderea unui magazin in locatie proprie, constructia unitatii fiind realizata de PVN Romania, firma de constructii cu actionariat comun. Investitiile in deschiderea unei unitati intr-o locatie inchiriata sunt de 4-5 mil. euro, potrivit datelor comunicate de BauMax.