Retelele de farmacii, intre mutari, inchideri si noi investitii

Autor: Ioana David 27.03.2009

Dupa o perioada de extindere puternica, in care retelele de farmacii se bateau cu bancile pe inchirierea spatiilor centrale, in ultima perioada se vorbeste despre mutari si inchideri de unitati.



Planurile anilor trecuti sunt in prezent date peste cap, iar o strategie coerenta pare sa se poata creiona doar in a doua jumatate a anului, cand vor intra in vigoare noile reglementari in domeniul farmaceutic cu privire la preturi si marje.
„In mod cert strategia va fi una de reconfigurare si consolidare a businessului existent, ceea ce presupune si mutari si inchideri, dar de ce nu si deschideri de farmacii noi. O mutare este in proportie de 90% de fapt o deschidere a unei noi farmacii. Procesul acesta pentru jucatorii mari a inceput de ceva vreme si el va continua probabil pe parcursul acestui an. Impresia mea este insa ca multi dintre operatori se concentreaza mai mult pe cost cutting (renegocieri chirii, disponibilizari de personal), lucru de inteles, si prea putin pe proiecte de dezvoltare a businessului si de regandire a portofoliului in functie de noile tendinte ale pietei. Pentru cine are resursele necesare acesta ar trebui sa fie un context de speculat pentru extindere", a spus Dragos Dinu, partener al Link Resource, firma de consultanta specializata in industria farmaceutica.
Unii au stopat extinderea, altii merg inainte insa isi adapteaza strategia pe parcurs, in timp ce altii mizeaza mai mult pe relocari.
„Pentru anul 2009 nu avem in plan deschiderea de noi farmacii", spune Razvan Nidelea, director national de vanzari al farmaciilor Dona.
Dona opereaza 135 de unitati, comparativ cu 94 de locatii deschise la inceputul anului 2008. Reteaua a avut anul trecut afaceri de 96 mil. euro, in crestere cu 38 mil. euro in 2007. Pentru 2009, Dona mizeaza pe o cifra de afaceri de 110 mil. euro.
Pe de alta parte, una dintre retelele care continua expansiunea este Centrofarm.
„Planurile Centrofarm includ in continuare extinderea lantului actual de farmacii. In conditii actuale de piata, nu putem oferi un numar exact de deschideri", a spus Dorin Catana, directorul general al Centrofarm, retea cu 60 de farmacii. La inceputul lui 2008, Centrofarm avea 36 de unitati, fiind una dintre retelele cu cea mai puternica extindere in ultimii ani. Concomitent, actionarii Centrofarm au decis dezvoltarea magazinelor naturiste Plafar.
„Anul trecut investitia pentru deschiderea unei farmacii s-a ridicat la aproximativ 150.000 de euro. Deschiderea unui magazin Plafar este cuprinsa intre 70.000 si 80.000 de euro. Evident bugetul de investitii pe 2009 este mai mic decat cel pe 2008. Suntem foarte precauti cu toate investitiile", a mai spus Catana.
Liderul pietei, compania Sensiblu, parte a grupului A&D Pharma, a terminat anul 2008 cu 221 de farmacii, cu una mai putin fata de 2007. „In acest an punem accent pe consolidarea si eficientizarea retelei si urmarim profitabilitatea fiecarei farmacii. Aceasta stategie a fost lansata anul trecut odata cu un nou concept de farmacie", a spus Claudiu Opran, chief operations officer al Sensiblu.
Cu cateva exceptii, majoritatea retelelor sunt sustinute de catre un distribuitor, iar situatia lor este diferita de cea a unitatilor independente. In conditiile in care presiunea in piata farma este pe reducerea marjelor si a discounturilor acordate de distribuitori, primele care vor avea de suferit vor fi cele independente. Cu toate acestea, reprezentantii companiilor din domeniu spun ca supravietuirea va depinde de nivelul serviciilor in egala masura cu valoarea vanzarilor.
„Structura costurilor nu este chiar la fel pentru o farmacie independenta si una de lant. Intr-o parte e economie de scala dar costuri suplimentare de head-office, marketing, iar in cealalta nu numai ca lipsesc dar de multe ori lipseste chiria, farmacistul independent fiind proprietarul spatiului. Asa ca diferentiatorul este in partea de servicii si vanzari", este de parere Dragos Dinu. In 2009, pe langa cresterea costului chiriilor, farmacistii, fie independenti sau din retele, vor mai avea de depasit si problemele generale determinate de criza economica.
„Criza financiara este resimtita in special prin cresterea costurilor, pe de o parte datorate cresterii dobanzilor bancare, iar pe de alta parte, devalorizarea monedei nationale a contribuit la cresterea costurilor chiriilor. In acelasi context, pentru 2009 ramane de vazut modul in care Casa Nationala de Asigurari de Sanatate va plati farmaciile, in conditiile in care o cota de circa 40% din cifra de afaceri a unei farmacii aflate in relatie contractuala cu CNAS -ul reprezinta sumele compensate, iar plata intarziata a acestor sume va determina blocaje in piata", este de parere Nidelea de la Dona.
La nivelul intregii piete, inchiderea de farmacii este preconizata de toti jucatorii. „Din cauza conditiilor actuale de piata, din ce in ce mai dure, scaderea marjelor comerciale si discounturilor, reducerea termenelor de plata, lipsa medicamentelor din ofertele distribuitorilor, cresterea chiriilor, cat si a faptului ca se vor inregistra pierderi mari din cauza reducerii preturilor la medicamente, consideram ca vom asista la inchiderea mai multor farmacii", spune Dorin Catana de la Centrofarm.
Potrivit ultimelor date disponibile, in Romania existau in 2007 circa 6.000 de farmacii, din care circa 10% sunt reunite sub umbrela unei retele.