Marja de profitabilitate de peste 60% pentru casele de avocatura de business

Autor: Cristi Moga 29.03.2009
Marja de profitabilitate a cinci dintre cele mai mari case de avocatura de pe piata a depasit in medie 60% anul trecut, reiese din datele firmelor care au facut publice veniturile incasate, conform declaratiilor anuale depuse la administratia financiara.
Tuca Zbarcea & Asociatii, Musat & Asociatii, Stoica & Asociatii, Voicu & Filipescu si Zamfirescu Racoti Predoiu au inregistrat venituri totale de 48,8 mil. euro, in timp ce profitul acestor firme a depasit 30 mil. euro.
O profitabilitate de peste 60% este cu mult peste nivelul inregistrat, de regula, de catre firmele internationale, tinand cont ca primele trei firme din Marea Britanie, conform revistei The Lawyer, au inregistrat o rata de profitabilitate de 35% (Clifford Chance), 44% (Linklaters), respectiv 51% (Freshfields).
Principalele costuri ale firmelor locale sunt legate de salarii si costurile cu spatiul, in conditiile in care marea majoritate a caselor de avocatura au sedii inchiriate in cladiri de birouri din zonele centrale ale Capitalei, unde un sediu de mari dimensiuni, 500-800 de metri patrati, poate genera cheltuieli de pana la 2 mil. euro anual. Cele mai mari profituri anul trecut, potrivit datelor obtinute de ZF, au fost inregistrate de firmele Tuca Zbarcea & Asociatii (11,6 milioane de euro) si Musat & Asociatii (9,5 milioane de euro), in timp ce profitabilitatea cea mai ridicata, 65%, a obtinut-o casa de avocatura Stoica & Asociatii, cu venituri de 7,3 milioane de euro si un profit de 4,8 milioane de euro.
Avocatii de la Voicu & Filipescu au inregistrat venituri de 4,7 milioane de euro si un profit de 2,7 mil. euro, in timp ce Zamfirescu Racoti Predoiu, firma din care s-a desprins actualul ministru de justitie, a avut un rulaj de 3 milioane de euro anul trecut si un profit de 1,6 mil. euro.
Piata locala de avocatura este estimata la 250 de milioane de euro si continua sa fie dominata de catre firmele locale, dar in ultimii ani un numar tot mai mare de firme internationale a intrat pe piata, echilibrand raportul, cel putin numeric. Firmele internationale au o politica mai putin transparenta cu privire la publicarea datelor financiare obtinute de un anumit birou local, furnizand, de obicei, informatii doar despre valoarea afacerilor la nivel global.