Seful Clal: Planurile noastre s-au schimbat total

Autor: Angela Placinta 31.03.2009
Aparitia crizei financiare a schimbat toate planurile pe care le aveau israelienii de la Clal la momentul intrarii pe piata locala a asigurarilor, la sfarsitul lui 2006, spune Valentin Tuca, directorul general al Clal Romania.
Grupul israelian nu mai poate aloca fondurile necesare dezvoltarii companiei locale, estimate la 50-70 de milioane de euro pentru a putea intra in top zece pe aceasta piata, insa planul de investitii va fi continuat de noul actionar, probabil un fond de investitii care nu activeaza inca in Romania.
„Vanzarea va fi incheiata probabil intr-un termen cuprins intre o luna si trei luni. Intr-o piata dificila cum este acum cea de asigurari, operatiunile trebuie sustinute cu investitii. Pentru asigurati nu vor fi schimbari, deoarece vanzarea este menita sa imbunatateasca situatia companiei, orice investitor e interesat de acest lucru", afirma directorul general al Clal.
O alta schimbare de plan este faptul ca recent s-a renuntat la un potential joint-venture cu un alt grup israelian, Elbit, proprietarul hotelului de cinci stele Radisson SAS din Capitala si dezvoltatorul proiectului Dambovita Center de pe platforma Casei Radio din centrul Bucurestiului, evaluat recent la un miliard de euro la momentul finalizarii. Elbit urma sa investeasca 18 milioane de dolari pentru a controla 50% din Clal, dar intelegerea a picat.
„Acordul de participatie nu a fost aprobat in termenii agreati, adica pana la sfarsitul anului trecut. In aceasta perioada, ultimul lucru sanatos ca strategie este sa te dezvolti pe zone unde nu ai expertiza", sustine Tuca.
Pentru Clal, care a incheiat anul trecut cu prime brute subscrise de circa 2 milioane de euro, principalul obiectiv al acestui an este controlul cheltuielilor.
„Acum suntem intr-o stare de expectativa, asteptam sa vedem ce se intampla. Obiectivul fundamental este sa tinem cheltuielile sub control si din acest motiv am redus mai multe costuri, cum sunt cele de training sau de marketing."
La sfarsitul anului trecut, Clal a inceput o campanie de marketing pentru a-si promova numele pe piata locala si noul logo, insa din cauza schimbarii conditiilor de piata compania si-a redus bugetul de publicitate, lucru pe care l-au facut, de altfel, si alti asiguratori.
„Initial, aveam un buget de circa un milion de euro, insa l-am redus pana la cateva zeci de mii. Acest lucru ne afecteaza, deoarece pentru un asigurator putin cunoscut pe piata este esential sa aiba un buget de marketing care sa sustina vanzarile. Cum le poti cere oamenilor de vanzari sa vanda daca nu ii sustii cu instrumente de marketing?"
Clal si-a bugetat initial pentru acest an prime brute subscrise de 5 milioane de euro, insa si-a revizuit planurile in scadere cu 30%. Astfel, compania estimeaza in prezent afaceri de 3,5 milioane de euro, ceea ce ar insemna aproape o dublare fata de 2008. Anul trecerii pe profit va fi probabil 2011, spune Tuca.
„Planul realist este sa facem 70% din estimarea initiala de prime brute subscrise. Din cauza crizei, asigurarea a devenit un cost pe care multi nu il percep ca fiind necesar, ceea ce este o mare greseala. Multe companii au inceput chiar si pe Casco sa isi faca autoasigurare, mai ales cele cu multe masini."
In primul trimestru din acest an, compania a realizat 75% din planul de vanzari initial, afacerile fiind totusi cu 12% mai mari decat in aceeasi perioada din 2008. O scadere semnificativa a avut loc pe segmentul asigurarilor pentru constructii, unde Tuca afirma ca primele au scazut cu 98%.