Razzetto, Afin Leasing: Majoram in continuare provizioanele, este clar ca portofoliul se inrautateste

Autor: Angela Placinta 03.04.2009

Compania se asteapta la o dublare a numarului vehiculelor recuperate de la clientii care au probleme cu plata ratelor comparativ cu anul trecut, ceea ce va duce la majorarea provizioanelor.



Afin Leasing, compania captiva a importatorului de vehicule comerciale Iveco si al patrulea jucator din piata de leasing, se asteapta la o scadere a businessului la circa o treime comparativ cu anul trecut, valoarea estimata a bunurilor finantate fiind de 80-100 de milioane de euro, in conditiile in care piata se afla in declin, a declarat Fabio Razzetto, directorul general al Afin Leasing.
In 2008, compania a finantat bunuri in valoare de 307 milioane de euro, fata de 110 milioane de euro in anul anterior, cresterea fiind de 179%. Din aceasta suma, 217 milioane de euro reprezinta finantari pentru vehicule comerciale, iar restul de 90 de milioane de euro sunt sume acordate dealerilor Iveco pentru finantarea stocurilor.
"Suntem o companie captiva, ceea ce inseamna ca targetul nostru principal este sa ajutam la promovarea brandului Iveco, nu doar sa fim profitabili. Companiile captive devin tot mai importante in aceasta perioada, cand accesul clientilor la finantari este din ce in ce mai dificil", afirma Razzetto intr-un interviu acordat ZF. In varsta de 34 de ani, italianul Razzetto a preluat conducerea Afin Leasing in noiembrie 2007, dupa ce in 2002 a intrat in grupul italian Fiat, din care face parte Iveco.
Anul trecut Afin a fost al patrulea jucator din piata de leasing, dupa UniCredit Leasing Corporation, BCR si Porsche Leasing, in conditiile in care in 2007 nu a intrat in top zece. Compania aproape si-a dublat soldul finantarilor in 2008, ajungand la 410 milioane de euro.
"Cresterea s-a datorat faptului ca am inceput sa lucram tot mai mult cu dealerii Iveco si sa le acordam finantari pentru stocuri, dar si cresterii vanzarilor Iveco pe piata locala."
Incepand cu ultimele luni ale anului trecut, calitatea portofoliilor firmelor de leasing a inceput sa se inrautateasca, inmultindu-se numarul clientilor care au probleme cu plata ratelor. Afin lucreaza numai cu clienti persoane juridice, iar in al doilea semestru al anului trecut a recuperat 322 de vehicule, fata de 103 in prima jumatate din 2008. In lunile ianuarie si februarie din acest an numarul vehiculelor recuperate s-a ridicat la 111, potrivit directorului general al companiei.
"Exista o lipsa acuta de lichiditati in piata, iar targetul nostru principal pentru 2009 nu este sa castigam business nou, ci sa controlam riscul. Atunci cand vezi ca nu mai platesc clientii, iar portofoliul se inrautateste, trebuie sa actionezi rapid. Daca nu ai incredere in client, opresti contractul si recuperezi bunul. In cazul in care clientul poate demonstra ca va avea in continuare un business si acum doar intampina probleme de cash-flow, ii restructuram datoria. Celor mai importanti clienti ai nostri le oferim chiar noi lichiditati, prin operatiuni de tip sale&lease back cu active imobiliare."
Contractele de tip sale & lease back presupun vanzarea unui imobil, pentru ca in baza unui contract de leasing pe termen lung vanzatorul sa isi pastreze dreptul de folosire a bunului, in schimbul unei chirii. Practic, vanzatorul isi asigura astfel lichiditatile necesare pentru compania sa.
Razzetto spune ca tranzactiile sale&lease back pe care le-a efectuat anul acesta s-au situat la circa 70% din valoarea de piata a imobilului.
"Nu este jobul firmelor de leasing sa le ofere capital de lucru clientilor, ci al bancilor, dar din octombrie-noiembrie anul trecut bancile au oprit finantarile, ba chiar au inceput sa ceara plata in avans a unor datorii. Din acest motiv am ajuns la tranzactii de tip sale&lease back, astfel incat clientii sa dispuna de lichiditati."
Cele mai multe vehicule sunt reposedate de la companii din sectorul constructiilor, afirma seful Afin Leasing.
"Finantam in principal companii din transport si constructii. Lipsa de lichiditati afecteaza mai putin transporturile decat constructiile, unde ai nevoie de finantari importante de la banci pentru a continua activitatea. Platile se fac mai rapid in transporturi, iar banii pe care ii investesti in afacere sunt mai putini. Din acest motiv acum reposedam in principal vehicule de la firme de constructii."
Din cauza inrautatirii calitatii portofoliului Afin isi majoreaza provizioanele, lucru care ar putea reduce profitul din acest an. In 2008 compania a obtinut un profit net de 2,3 milioane de euro, dupa o pierdere de 700.000 de euro in 2007.
"Pirderea din 2007 a fost cauzata de trecerea de la provizioane zero la provizioane de 6 milioane de euro, iar aceste costuri au afectat rezultatul. In 2008 am majorat provizioanele la 22 de milioane de euro si vom continua sa le majoram si anul acesta, deoarece este clar pentru toti ca portofoliul se inrautateste, iar in aceste conditii de piata este nevoie sa fii in siguranta."
Pe de alta parte, spune italianul Razzetto, profitul va fi ajutat de cresterea din ultimul an a dobanzilor si de scaderea Euribor. "Noi ne finantam la o rata variabila, iar Euribor a scazut foarte mult in ultima perioada, in timp ce clientilor le acordam finantari la o rata fixa, deci spread-ul (diferenta dintre dobanda la care acorda finantari si cea la care se refinanteaza firma de leasing - n.r.) a crescut."
Afin Leasing a fost infiintata in 1998 si a fost controlata de Iveco (40% din actiuni) si de un dealer Iveco, Cefin (40%) din actiuni. La inceputul lui 2007 Iveco a preluat integral compania, care acum se promoveaza sub brandul Iveco Capital. Societatea are 38 de angajati si nu dispune de retea teritoriala deoarece isi vinde produsele prin intermediul dealerilor.