Unu din cinci clienti la test-drive cumparau masina in 2008. Acum raportul e de 1 la 25

Autor: Bogdan Alecu 13.04.2009

Michael Grewe, directorul general al Mercedes-Benz Romania, considera ca statul roman ar trebui sa sprijine afacerile celor doi producatori (Dacia si Ford), in timp ce importatorii cer doar ca statul "sa nu agraveze situatia".



"Piata auto locala a fost afectata in ultimele luni de mai multi factori si nu doar de criza financiara mondiala. Problemele in Romania existau inainte de prabusirea Lehman Brothers. Evolutia cursului de schimb, scaderea pietei imobiliare au fost printre factorii importanti care au afectat piata auto, alaturi de problema creata in jurul taxei de poluare, prin intermediul careia Guvernul a transmis populatiei un mesaj de nesiguranta", a spus Michael Grewe, directorul Mercedes-Benz Romania, importatorul pe piata locala al marcilor grupurilor Daimler si Chrysler, companie la care omul de afaceri Ion Tiriac detine 49% din actiuni, in timp ce grupul german Daimler controleaza 51%.
De altfel, directorul Mercedes-Benz spune ca firmele din auto nu au nevoie de ajutor din partea statului. "Vrem doar sa nu agraveze situatia."
"Niciun guvern nu dispune in momentul de fata de suficiente fonduri pentru a face criza financiara sa dispara. De fiecare data cand se ajuta un sector al economiei trebuie ajutat si urmatorul. Pentru competitivitate, cel mai bine ar fi daca statul nu ar interveni in economie, pentru ca se pune problema de ce se ajuta un anumit sector si altul nu. Singurele doua exceptii din auto le reprezinta Dacia si Ford, care trebuie sustinuti", a spus Grewe.
 
Averi mai mici, mai putine masini premium
Segmentul premium al pietei auto a fost afectat doar pe final de an in 2008, in conditiile in care atat Mercedes-Benz, cat si Audi au inregistrat cresteri ale volumelor in comparatie cu anul anterior, de 21%, respectiv 11%, in timp ce in primele doua luni ale anului marcile de lux au scazut cu pana la 50%.
Pe de alta parte, de la inceputul anului devine evident ca scaderea averilor oamenilor de afaceri, determinata de reducerea preturilor la imobile si de declinul de pe Bursa "a influentat semnificativ decizia de a achizitiona un automobil premium".
"Clientii de automobile premium sunt oameni de afaceri, care detin actiuni, imobile, iar averile acestora au fost afectate de evolutia economica. Clientii traditionali au bani sa achizitioneze un Mercedes-Benz, dar amana decizia de achizitie datorita lipsei de incredere in economia actuala", a subliniat Grewe. Potrivit sefului Mercedes-Benz, daca in 2008 unul din cinci clienti care efectuau un drive-test in cadrul unui showroom achizitionau acel automobil, acum doar unul din 25 ia decizia de a cumpara masina. "Masina e buna, pretul e bun, dar clientul amana decizia", a spus Michael Grewe.
In primele doua luni vanzarile autoturismelor Mercedes-Benz au scazut cu 56%, la 151 de unitati, ale Audi cu 50%, la 204 de masini si BMW cu aproape 60%, la 152 de unitati, in contextul in care piata autoturismelor de import s-a prabusit cu 56%.
Mercedes-Benz Romania a realizat in 2008 o cifra de afaceri de aproximativ 410 mil. euro, atat din comercializarea de autovehicule, cat si din aftersales, potrivit estimarilor ZF, fiind pe locul cinci in topul celor mai mari companii auto de pe piata locala, dupa Automobile Dacia, Porsche Romania, Tiriac Auto si Renault-Nissan Romania.
In ultimii doi ani de la preluarea importurilor de catre Mercedes-Benz Romania de la Autorom, reteaua de dealeri a companiei s-a dublat, la 28 de parteneri in prezent, fata de 13 in 2007, in timp ce numarul de angajati din acest business ajunge la 2.000 de oameni, dintre care 1.600 in service.
 
Se justifica sa vinzi cu discount, dar este periculos pentru marca
"Campaniile de discounturi vin odata cu cresterea stocurilor. Din punct de vedere comercial, sa vinzi o masina cu discount se justifica in situatia actuala, dar sunt riscuri mari in special pentru marcile premium. Atunci cand stocurile vor reveni la un nivel optim, si discounturile vor reveni la un nivel normal", a explicat Michael Grewe.
Seful Mercedes-Benz a spus ca pentru 2009 compania si-a fixat doua scenarii. Primul, cel pesimist, implica comercializarea a 3.600 de autoturisme, in scadere cu 50% fata de anul trecut, in conditiile in care piata auto continua acelasi ritm de scadere si unul de 5.000 de unitati. In cazul vehiculelor utilitare obiectivul este de aproximativ 2.100 de unitati.
"In fiecare an exista doua 'varfuri' ale vanzarilor pe piata auto. Unul este in primavara, din aprilie pana in iunie, si unul in toamna. In plus, leul este acum pe un trend ascendent in raport cu moneda europeana", a spus Michael Grewe.