Romanii dau 2,5 miliarde de euro pe tigari, din care 1,8 mld. se duc la stat sub forma de accize si TVA

Autor: Mihaela Popescu 16.04.2009

Piata locala a tigaretelor a inregistrat in 2008 o stagnare in volum la 36 de miliarde de unitati, ceea ce reprezinta 5% din piata de profil europeana, potrivit datelor furnizate de producatorul Philip Morris.



Ca valoare, piata este estimata de companie la 2,4 miliarde de euro la nivelul anului 2008, iar 75% din aceasta suma a intrat anul trecut la bugetul de stat prin accize si TVA, ceea ce demonstreaza rolul major pe care il joaca statul in aceasta industrie. La nivel european, ponderea este de 70-80%, potrivit datelor furnizate de Philip Morris.
Nici in acest an nu se poate vorbi de o crestere in volum a pietei de tigarete, sustin reprezentantii producatorului, insa pariul producatorilor nu este pe cresterea consumului.
Pe o piata in stagnare, companiile se lupta in branduri, insa Huub Savelkouls, Vice-President Fiscal Affairs & International Trade, spune ca exista riscul ca reglementarile privind nivelul accizelor sa distorsioneze piata prin orientarea producatorilor si a consumatorilor catre produse ieftine.
"La nivel local exista o motivatie de a vinde tigari ieftine, iar producatorii sunt motivati sa se bata in preturi, in loc sa se bata in calitate, in branduri si imagine. Astazi, fumatorii aleg tigarile dupa pret, criteriu care devine si mai important in perioada de criza economica", afirma Savelkouls.
Philip Morris sustine majorarea accizei minime in Romania la 100% din acciza totala, fata de 91% cat este in prezent, astfel incat diferentele dintre taxele platite de diferiti competitori de pe piata sa se diminueze.
"In Romania, producatorii de profil vorbesc despre compresarea preturilor pe piata, ceea ce este un lucru care se poate intampla in momentul in care toata lumea plateste aproximativ aceleasi taxe, ca valoare. In Uniunea Europeana, diferentele de pret intre cea mai scumpa tigareta si cea mai ieftina de pe piata sunt foarte mici, spre deosebire de Romania", mai spune Savelkouls.
Toti cei trei jucatori mari de pe piata din Romania, British American Tobacco, Philip Morris si Japan Tobacco International, acopera in prezent toate segmentele de pret.
Philip Morris a avut o cifra de afaceri de 535 mil. euro si un profit brut de 30 mil. euro in anul 2007, potrivit datelor raportate la Ministerul de Finante.
Pentru tigarete, acciza datorata de un producator statului este egala cu suma dintre acciza specifica (fixa, de 35 de euro/1000 de tigari produse) si acciza ad valorem (23% din pretul maxim de vanzare cu amanuntul), dar nu mai putin de 91% din acciza aferenta tigaretelor din categoria de pret cea mai vanduta, care reprezinta acciza minima. Cand suma dintre acciza specifica si acciza ad valorem este mai mica decat acciza minima, se plateste acciza minima.
Ultima modificare a reglementarilor din domeniu a avut loc la inceputul acestei luni, cand a fost majorata acciza specifica de la 27 de euro la 35 de euro la mia de tigarete, iar acciza ad valorem a fost diminuata de la 25% la 23% din pretul maxim de vanzare cu amanuntul al tigaretelor.
"Reducerea accizei ad valorem este un lucru bun pentru pastrarea unei competitii sanatoase pe piata, pentru ca un nivel ridicat al accizei incurajeaza consumul de tigarete ieftine si, in consecinta, alimenteaza piata neagra", explica Savelkouls.
El atrage atentia insa ca exista riscul ca statul sa nu-si indeplineasca obiectivele privind cresterea incasarilor din accize la tutun daca va miza pe cresteri abrupte ale acestor taxe, peste rata de crestere a veniturilor populatiei. Managerul Philip Morris sustine ca o crestere prea mare a accizelor la tutun ar orienta consumatorii catre tigarete contrafacute.