Brokerii de asigurari: Clientii cauta preturi mai mici si renunta la beneficiile angajatilor

Autor: Angela Placinta 18.05.2009

Presate sa taie din cheltuieli, companiile isi renegociaza contractele de asigurare pentru a reduce costurile chiar si cu 30% sau renunta la unele polite, spun cei mai mari brokeri.



Companiile si-au redus in ultima perioada cheltuielile cu asigurarile, pe fondul scaderii activitatii, iar multe dintre ele renunta la beneficiile pentru angajati, cum sunt asigurarile de viata sau cele de sanatate, ceea ce va trage piata in jos, afirma brokerii.
"Cred ca piata asigurarilor va avea o scadere spre 10% in euro anul acesta. Nu este o surpriza, stim care este situatia economica, ce se intampla in piata. Vedem si la clientii nostri ca multi incearca sa faca economii, inclusiv cu asigurarile. Clientii cer sa renegocieze contractele si obtin reduceri chiar si de 30% la prime fata de anul anterior", spune Cristian Fugaciu, directorul general al Marsh, unul dintre cei mai mari brokeri de pe piata, care lucreaza numai cu clienti companii, care aduc cea mai mare parte din afacerile asiguratorilor.
Pe langa renegocierea pretului, asigurarile se ieftinesc si pentru ca activitatea companiilor se reduce, deci si suma asigurata este mai mica. Pe de alta parte, sunt clienti care cer sa li se majoreze fransiza, adicaKarina Rosu, directorul general al Aon: Nu ma mira deloc ce se intampla pe asigurari de viata, deoarece companiile amana deciziile de a cumpara asigurari pentru angajati sau renunta la acest beneficiu. partea din paguba pe care o suporta ei insisi in cazul producerii riscului asigurat, lucru care ieftineste polita, deoarece asiguratorul retine mai putin risc. "Asiguratorii sunt destul de receptivi la renegocierea contractelor, deoarece inteleg situatia, vad ca firmele cer oferte de la mai multi asiguratori si nu vor sa isi piarda portofoliul, care oricum este instabil. De asemenea, companiile renunta in aceasta perioada la anumite asigurari pentru riscuri pe care considera ca le pot retine ele", explica Fugaciu.
 
Scaderea asigurarilor de viata era de asteptat
Karina Rosu, directorul general al brokerului Aon, unul dintre primii jucatori de pe aceasta piata, spune ca scaderea pietei de asigurari de viata din primele luni ale anului era de asteptat.
"Nu ma mira deloc ce se intampla pe asigurari de viata, deoarece companiile amana deciziile de a cumpara aceste asigurari pentru angajati sau chiar renunta la acordarea acestui beneficiu. Este o metoda de a reduce costurile fara a taia din salarii. De asemenea, este posibil ca si clientii cu polite individuale sa isi fi redus contributiile platite asiguratorului", sustine Rosu.
In primele trei luni din acest an piata asigurarilor de viata a scazut cu 6%, pana la 392,3 milioane de lei (92 de milioane de euro). De altfel, cele mai mari companii de pe aceasta piata, printre care se numara ING si Aviva, au raportat scaderi de 4,5%, respectiv 17%, in primul trimestru, comparativ cu primele trei luni din 2008. In euro, piata a scazut cu 19%, dupa ce ani la rand a inregistrat numai cresteri. "Probabil ca trendul din primul trimestru va continua tot anul", afirma Fugaciu de la Marsh.
Segmentul de asigurari generale a incheiat primul trimestru cu o crestere usoara, de 3%, ajungand la 2,03 miliarde de lei (475 de milioane de euro). In euro, subscrierile au scazut cu 11%. Trei sferturi din aceasta piata sunt vanzari de polite auto Casco si RCA (raspundere civila auto obligatorie).
"Pe auto vom vedea cea mai mare scadere anul acesta, pentru ca in anii anteriori a fost un boom pe aceasta piata", adauga directorul general al Marsh.
 
Unii clienti renunta la asigurarea Casco
Karina Rosu estimeaza ca anul acesta afacerile asiguratorilor vor creste cu aproximativ 5% in lei.
"Este foarte greu sa faci previziuni pe aceasta piata, unde lucrurile nu mai functioneaza deloc ca in anii trecuti. Pe auto cred ca vom avea o usoara crestere, pentru ca preturile la RCA sunt mai mari, iar pe Casco va fi probabil o stagnare, deoarece efectul cresterii preturilor va fi anulat de faptul ca unii clienti decid sa nu mai incheie aceasta polita", spune directorul general al Aon.
Intreaga piata de asigurari a crescut cu numai 1,5% in primul trimestru, subscrierile fiind de 2,42 miliarde de lei (567,2 milioane de euro), insa in euro a fost o scadere de 13%, din cauza deprecierii monedei nationale.
Aceasta este prima incetinire semnificativa a pietei, dupa ce in anii trecuti cresterile au fost de doua cifre.