Razboi de un miliard de euro intre service-uri auto si asiguratori. Cum comentati?

Autori: Angela Placinta , Alexandru Anghel 02.06.2009
Companiile de asigurari si service-urile auto au intrat intr-un adevarat razboi, miza fiind piesele de schimb, un business de sute de milioane de euro: in timp ce asiguratorii au inceput sa comande ei insisi piese pentru clienti, pentru a-si reduce costurile, service-urile pierd aproape jumatate din business, avand in vedere ca multe dintre ele practica marje mari, unele unitati independente ajungand chiar la faliment.
Mai exact, in achizitia de piese asiguratorii au inceput sa „sara" de intermedierea service-urilor, cumparandu-le direct de la importatori sau producatori, evitand astfel marjele atelierelor. Atunci cand un asigurat are un accident auto, el se adreseaza asiguratorului, care face constatarea daunei si ii recomanda un service dintre partenerii sai. In cazul in care se duce la acest service, asiguratorul va deconta direct reparatiile, iar clientul nu va plati nimic. Daca se duce la un service care nu face parte din reteaua de parteneri ai asiguratorului, clientul plateste el insusi reparatia, iar apoi asiguratorul ii deconteaza aceasta suma. Noile conditii ale asiguratorilor se refera la service-urile partenere. „Valoarea" acestei batalii este de un miliard de euro, nivelul la care s-au ridicat anul trecut despagubirile platite de firmele de asigurari pentru politele auto Casco si RCA (raspundere civila auto obligatorie), suma care a intrat in conturile service-urilor si cele ale importatorilor de piese.
Asociatia service-urilor independente (ASSAI) a acuzat recent cei mai mari jucatori din piata asigurarilor - Allianz-Tiriac si Omniasig - de practici abuzive si anticoncurentiale, miza fiind piesele de schimb, pe care le cumpara, mai nou, asiguratorii de la anumiti parteneri, nu service-uri, asa cum se intampla pana nu demult, insa asiguratorii afirma ca respecta prevederile legale si nu vor decat o calitate mai buna si preturi mai mici.
 
Asiguratorii vor sa isi reduca pierderile
„Miza este clara: societatile de asigurari vor sa isi micsoreze costurile, iar service-urile vor sa le pastreze pe aceleasi de dinainte. Pentru asiguratori este foarte important sa isi reduca cheltuielile cu despagubirile. Cine vrea sa accepte conditiile firmelor de asigurari le accepta, cine nu nu. Daca service-urile nu vor sa semneze astfel de conventii, nu semneaza, probabil ca asiguratorii si-au asumat riscul ca unii nu vor accepta noile conditii", afirma Bogdan Andriescu, presedintele asociatiei profesionale a brokerilor de asigurari (UNSICAR) si directorul general al brokerului EOS Risq.
Piata de asigurari, care se bazeaza in proportie de 70% pe auto, este de cativa ani pe pierdere neta, adica pierderile asiguratorilor depasesc profiturile, iar in contextul actual companiile sunt fortate sa gaseasca metode de a face profit, deoarece nu mai primesc atat de usor bani de la actionari. Numai in 2007 asiguratorii au avut o pierdere neta de 76 mil. euro, de patru ori mai mare decat in 2006, iar pentru anul trecut este estimata o pierdere de cel putin 100 mil. euro la nivelul pietei. Pierderile vin in principal din cauza despagubirilor mari platite pentru politele auto. Omniasig a anuntat ca a platit anul trecut despagubiri pentru polite auto de 173 mil. euro.
 
Printre statele cu cele mai scumpe reparatii
„Romania se numara printre statele cu cele mai mari costuri ale reparatiilor auto. Nu este posibil ca aripa fata stanga sa fie cu 30% mai ieftina in Ungaria la service-ul aceleiasi firme care activeaza si in Romania. Suntem in situatia in care dealerii auto au generat un monopol, cel care vinde este si cel care repara, deoarece masinile in garantie nu se pot repara decat la service-uri autorizate. Asa am ajuns sa avem marje chiar si de 270% la importul de piese. Dealerii au creat o alianta si nu cedeaza, iar celor care vor sa practice marje mai mici nu le este permis sa intre in acest business", considera Gheorghe Grad, directorul general al brokerului de asigurari SRBA. De exemplu, daca la un service autorizat un filtru de aer costa 20 de euro, la un importator direct pretul este de 13 euro, cu 35% mai mic.
De partea cealalta, Cristian Muntean, presedintele asociatiei service-urilor, spune ca din cauza conditiilor mai dure impuse de asiguratori, circa 5-7% din membrii ASSAI au intrat in faliment de la inceputul acestui an.
„Multe service-uri incep sa se inchida. Faptul ca nu mai vand piese de schimb le ia o parte importanta din business, iar din cauza acestei situatii unele service-uri
si-au injumatatit cifra de afaceri. Intr-un deviz, piesele reprezinta 60% din suma, restul fiind manopera. Deoarece le scade cifra de afaceri, multe banci le-au cerut service-urilor sa isi achite creditele inainte de maturitate, din acest motiv 5-7% din ele au ajuns la faliment", sustine Muntean. Potrivit lui, Asociatia numara 500 de service-uri cu afaceri totale de 400 mil. euro pe an. El afirma ca au fost cazuri in care asiguratorii au comandat piese de trei ori mai scumpe decat daca ar fi facut service-ul acest lucru.
Allianz-Tiriac si Omniasig au precizat recent ca se ocupa de comandarea pieselor, deoarece asa cresc calitatea serviciilor si isi reduc costurile. Omniasig a incheiat in acest sens un parteneriat cu un singur furnizor de piese, Materom SRL, firma cu afaceri de 12,5 mil. euro in 2007.
 
Unele service-uri au refuzat
„Noi nu mai lucram cu Omniasig si Allianz-Tiriac de cand au schimbat sistemul. Externalizarea aprovizionarii cu piese implica riscuri. Se face comanda la o firma cu care nu am avut pana acum o colaborare prea stransa, piesele pot sa nu se potriveasca, se lungeste timpul de reparatie, sunt multe probleme", spune Constantin Ciulica, sef de service auto in cadrul firmei Com Nico Serv SRL din Bucuresti.
„O mare parte din societatile de asigurari s-au luptat pentru cota de piata, au vandut in ultimii ani polite ieftine, iar unele companii au fost vandute catre investitori straini. Acum a venit momentul zero, noii proprietari vor profit, in timp ce rata daunei este de 150% pe asigurari auto, si exista tendinta de a transfera pierderea in alte buzunare, cele ale service-urilor", a mai spus Ciulica.
Service-urile aflate sub umbrela unui importator sau producator auto vor folosi in continuare componente furnizate de catre propriul grup.
„In cazul nostru problema este diferita, intrucat noi suntem dealeri si importam si piese pentru marcile din portofoliu, dar si pentru altele. Omniasig nu ne poate impune ca furnizor Materom cand acestia achizitioneaza componente Opel importate de noi", sustine Danut Ene, director general retea de service Radacini Motors.
Radacini Motors comercializeaza marcile Opel, Chevrolet, Cadillac, Corvette, Hummer si Suzuki si are o retea de 10 service-uri. Ene spune ca unitatile de service mici pot contesta masura Omniasig sau Allianz- Tiriac de a folosi componente auto de la un singur furnizor prin prezentarea unor oferte mai avantajoase si de calitate echivalenta.
Allianz-Tiriac si Omniasig nu sunt insa singurii asiguratori care introduc acest sistem de control al costurilor si de calitate pentru componentele utilizate la repararea automobilelor asigurate.
„Mai multi asiguratori, BCR, Asiban, Asirom si altii vor sa limiteze numarul de furnizori. Vor sa aiba preturi controlate, iar calitatea sa fie certa. Sa nu fie folosite piese contrafacute sau second-hand drept piese de marca autentice", a mai spus Ene de la Radacini Motors.
 
Isi repara masinile in Ungaria
Mai multi asiguratori din vestul tarii au inceput sa le recomande clientilor sa isi repare masinile in Ungaria, unde costurile sunt mai mici. „In zona de Vest, asiguratorii isi trimit clientii la reparatii in Ungaria. Devizele sunt cu 30% mai ieftine acolo, iar masinile nu sunt reparate oriunde, ci la service-uri oficiale", spune Gheorghe Grad, directorul brokerului de asigurari SRBA. Companiile de asigurari au incercat sa le impuna service-urilor sa lucreze cu sisteme de calcul al devizelor Audatex sau DAT, care arata exact care sunt costurile cu manopera si piesele pentru fiecare marca, dar multe unitati reparatoare refuza. „S-a incercat implementarea Audatex si este crima, service-urile nu vor sa semneze", sustine Grad. Pe de alta parte, reprezentantii service-ului auto Com Nico Serv SRL afirma ca lucreaza de mult timp cu acest sistem, de origine germana, dar ca exista situatii in care preturile date de acest sistem nu se potrivesc cu cele practicate in Romania. „Folosim foarte des Audatex. Este o masura a valorii, nu e litera de lege, exista situatii si marci unde preturile nu sunt cele din Romania", spune Constantin Ciulica, sef de service. El se asteapta sa vina o perioada dificila pentru service-uri, deoarece actionarii asiguratorilor, care au investit zeci de milioane de euro in ultimii ani, vor acum sa obtina profit. „Vor impune service-urilor conditii mai dure, in ideea de a-si minimiza costurile", a mai spus Ciulica.
Piata asigurarilor auto Casco si RCA a fost de 1,47 miliarde de euro in 2008, potrivit datelor Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, iar despagubirile platite au fost de un miliard de euro.