Proprietarii de autocare: Companiile aeriene ne iau clientii cu oferte de 50 de euro

Autor: Mirabela Tiron 07.06.2009

Dupa ce au pierdut o parte dintre pasageri in favoarea operatorilor aerieni low-cost, flotele de autocare se confrunta acum cu un nou competitor, extrem de agresiv, venit tot din transport: operatorii de linie regulata, companii precum Tarom, British Airways sau Air France.



 
„Biletele la reducere" folosite de companiile aeriene pentru a se asigura ca transporta suficienti pasageri pentru a-si mentine marja de profitabilitate au dat peste cap bugetele operatorilor rutieri. Acestia din urma se confruntau oricum cu scaderi de trafic in ultimii ani, ca urmare a intensificarii concurentei din partea zborurilor low-cost, insa acum se vad in fata unei cereri cu 20% mai reduse fata de anul trecut.
„Tarifele mici practicate incepand de anul acesta de companiile aeriene de linie regulata vor atrage probabil o parte din pasagerii nostri, insa cu preturi ca cele de 50 de euro companiile aeriene nu vor rezista mult din punct de vedere financiar. Practic se merge sub pretul de cost, ceea ce ii va aduce pe pierderi", a declarat Ilie Carabulea, proprietarul Atlassib, cel mai mare transportator rutier de persoane, cu afaceri de 66 de milioane de euro anul trecut.
Operatorul de linie regulata Tarom a lansat anul acesta cateva bilete cu tarife de 50 de euro, fara taxe de aeroport, pe destinatii internationale, pentru cresterea traficului de pasageri. Cu toate acestea, compania de stat nu a putut evita scaderea traficului, cu un ritm de 16% in primul trimestru.
Mai mult chiar, in aceeasi perioada, TAROM a avut cel mai scazut grad de ocupare intre operatorii europeni, potrivit datelor Asociatiei Companiilor Aeriene Europene.
 
Previziuni sumbre
O explicatie a acestei situatii este oferita chiar de Ilie Carabulea, proprietarul companiei Atlassib, care considera ca in conditiile economice actuale s-a micsorat numarul de persoane care calatoreau in strainatate, ca urmare a reducerii pietei muncii din Europa. Asadar, batalia intre transportatorii de pasageri vizeaza anul acesta un numar mai mic de clienti, dat fiind faptul ca din ce in ce mai multi romani care munceau in Spania sau Italia se intorc in tara, categorie ce aducea cele mai multe venituri transportatorilor rutieri.
Reprezentantii Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) apreciaza chiar ca 20% din cei 5.000 de operatori de transport persoane ar putea da faliment anul acesta.
„Anul acesta a adus un numar mai mic de persoane care calatoresc, dar si competitia operatorilor de linie regulata, precum Tarom sau alte companii ce au avut oferte de pret chiar si sub cele practicate de autocare. Scaderea traficului rutier este cauzata si de concurenta puternica din piata", a declarat Ion Lixandru, vicepresedinte al Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR).
 
Calatori cu fobie de zbor
In acest context, categoria de pasageri pe care transportatorii rutieri se pot baza in continuare este cea a persoanelor care se tem de calatoria cu avionul si a celor care au multe bagaje.
„Segmentul consacrat de clienti este cel reprezentat de oamenii carora fie le este teama de zborul cu avionul, fie de cel al persoanelor cu multe bagaje. Companiile low-cost reprezinta un concurent puternic pentru noi, ca urmare a preturilor foarte reduse pe care le practica, insa daca punem in calcul taxele pentru bajage, atunci atocarul are un avantaj", a spus Carabulea.
Preturile scazute practicate de operatorii low-cost pot creste considerabil daca pasagerul calatoreste cu multe bagaje, in momentul in care bagajul de cala depaseste 20 de kilograme, se percepe cate sase euro pentru fiecare kilogram in plus, in cazul Blue Air.
Traficul de pasageri al operatorilor aerieni low-cost a luat avant la inceputul anului, primele trei luni aducand rate de crestere de 10% in fata scaderilor de pana la 20% ale transportatorilor rutieri.
Astfel, compania Blue Air, cu afaceri de peste 100 de milioane de euro anul trecut, a transportat 201.000 de pasageri, mai mult cu 10,4% fata de aceeasi perioada a anului anterior.
Pe de alta parte, numarul de calatori ai transportatorilor rutieri a scazut. Atlassib a transportat 130.000 de persoane pe rutele internationale in primele trei luni de anul acesta, fata de 145.000 la inceputul anului trecut, iar pana la sfarsitul anului este estimata o scadere cu 10%.
„Companiile aeriene s-au inmultit in progresie geometrica si bineinteles ca ne afecteaza", a spus proprietarul Atlassib. Carabulea a mai precizat ca s-a simtit puternic efectul intrarii operatorilor de low-cost in a doua parte a anului 2008, cand s-a inregistrat prima scadere a traficului dupa cresteri de 30%.