Chinezii vor sa strice planurile Magna de a prelua Opel

Autor: Andreea Neferu 24.06.2009
Beijing Automotive Industry (BAIC), al cincilea mare producator auto din China, va purta discutii saptamana aceasta cu reprezentantii General Motors (GM) cu privire la o posibila achizitie a diviziei Opel, daca oferta lansata de canadienii de la Magna va fi respinsa, potrivit unor persoane familiare cu discutiile, scrie Bloomberg.
Executivii BAIC se vor intalni cu managerii GM la sediul european din ZŸrich, precum si in Ruesselsheim, unde se afla sediul diviziei Opel, potrivit acelorasi surse, care au refuzat sa-si dezvaluie identitatea, intrucat negocierile se vor derula in spatele usilor inchise.
Producatorul canadian de piese auto Magna nu a rezolvat inca problemele implicate de preluarea Opel, legate de numarul de disponibilizari pe care il va efectua, modalitatea prin care va finanta fondurile de pensii sau daca va avea dreptul de a folosi pe viitor tehnologia dezvoltata de GM.
Discutiile sunt un semnal ca firma chineza nu a renuntat definitiv la achizitia producatorului Opel, dupa ce GM si guvernul de la Berlin au preferat pentru preluarea companiei consortiul format din Magna si partenerul rus Sberbank, banca controlata de stat.
BAIC va intra in competitie cu compania italiana Fiat, care a anuntat ca este inca interesata de preluarea Opel. Dupa o intalnire cu directorul executiv al producatorului Fiat Sergio Marchionne, premierul italian Silvio Berlusconi a confirmat ca oferta celor de la Fiat "este inca disponibila".
"Exista anumite probleme nerezolvate privitoare la planul propus de Magna", a afirmat Willi Diez, presedinte al Institutului german pentru industria auto. "Obtinerea unor beneficii maxime din aceasta tranzactie este absolut legitima atat pentru GM, cat si pentru Magna, insa tocmai din acest motiv apare o problema", a mai spus Diez.
Ministrul german al economiei, Karl-Theodor zu Guttenberg, a afirmat in urma cu cateva zile ca guvernul de la Berlin asteapta noi oferte pentru preluarea Opel, desi Magna "ar trebui sa aiba prioritate". In timp ce planul de preluare lansat de producatorul canadian ar necesita garantii in valoare de 4,5 mld. euro din partea autoritatilor germane, BAIC nu ar avea nevoie de imprumuturi sau garantii guvernamentale.