Piata de autocare s-a prabusit in primele cinci luni: scadere de 86%

Autor: Alexandru Anghel 24.06.2009
Vanzarile de autocare si autobuze de peste 22 de locuri au intrat in acest an in picaj, dupa ce in primele cinci luni din an livrarile inregistrate pe piata locala s-au redus de mai mult de 7 ori, pana la circa 130 de unitati.
"Din pacate pentru toata lumea transportul privat este mort la momentul actual, iar livrarile de autocare si autobuze sunt aproape inexistente", a declarat Stefan Weigl, key account licitatii publice pentru EvoBus Romania, importatorul autobuzelor Mercedes.
Acest lucru se observa si in statisticile APIA, astfel ca unii importatori nu au livrat de la inceputul anului niciun autocar sau autobuz. Ritmul de scadere a vanzarilor din aceasta piata este aproape dublu fata de cel inregistrat de piata autovehiculelor noi, care s-a redus in primele cinci luni la aproape 58.000 de unitati.
Potrivit statisticilor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile, in perioada ianuarie-mai importatorii de mijloace de transport de persoane au inregistrat scaderi ale vanzarilor intre 43% si 98%, comparativ cu acelasi interval din 2008.
 
Achizitii, doar la nevoie
Strategiile de business ale transportatorilor rutieri de persoane s-au schimbat complet fata de cele din urma cu aproximativ un an, iar obiective precum cresterea sau reinnoirea flotei au fost puse deoparte.
"Transportatorii privati sunt loviti, unii chiar falimentari, si la capitolul achizitii sunt in stand-by. Piata este saturata, iar finantarile sunt oricum greu de obtinut in aceasta perioada", a spus Weigl.
Transportatorii au emis deja prognoze de scadere a numarului de pasageri transportati, ca efect direct, urmand ca gradul de ocupare al unei curse sa se reduca. Transportatorul rutier Atlassib a estimat ca in acest an numarul pasagerilor se va reduce cu aproape 10%, la 641.000 de persoane, in timp ce la Eurolines scaderea este mai mare, de 23%, pana la 100.000 de persoane, potrivit celor mai recente informatii comunicate de primii doi transportatori de persoane din Romania.
Efectul secundar al scaderii volumelor, la fel ca si in transportul rutier de marfa, este gararea unora dintre autocare si autobuze, precum si reducerea frecventei curselor.
Astfel, reprezentantii Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) apreciaza chiar ca 20% din cei 5.000 de operatori de transport persoane ar putea da faliment anul acesta.
Singurele comenzi vin in prezent din partea regiilor de transport din marile orase ale tarii. Capitala a cumparat deja in ultimii ani 1.000 de unitati Mercedes Citaro, a caror livrare trebuie sa se incheie in aceasta luna.
"Se intampla insa sa se piarda finantarile atrase, pentru ca nu sunt organizate la timp licitatiile. Mai avem acum o licitatie, pentru 30 de autobuze cu articulatie si un autocar, la primaria Timisoara. In iunie terminam si livrarile in Bucuresti, iar pe strazi vor fi 1.000 de autobuze Mecedes", a spus Weigl.
 
Firmele de leasing incep recuperarea si in cazul autocarelor
Majoritatea flotelor operate de cei circa 5.000 de transportatori de persoane sunt achizitionate in sistem leasing, iar scaderea businessului a condus incet catre recuperarea acestor autovehicule de catre firmele finantatoare. "Exista deja cazuri in care autobuzele sunt luate inapoi, iar oferta de autocare si autobuze second-hand din piata este acum in crestere", a spus Weigl.
Saturarea pietei si aparitia ofertelor second-hand, cumulate la dificultatea de accesare a finantarilor, a contribuit la reducerea vanzarilor de mijloace de transport in comun.