Rafinament britanic

Autor: Bogdan Alecu 28.07.2009

Bentley, Aston Martin, Rolls Royce, Jaguar si chiar TVR sau Lotus nu sunt doar marci auto, sunt constructori care au influentat puternic istoria automobilului si in special cea a automobilului de lux.



La aproape un an de la anuntul oficial de oprire a productiei limuzinei Arnage, ultimul Bentley proiectat pe aceeasi platforma cu un model Rolls Royce, constructorul englez anunta printr-o serie de teasere lansarea unei noi limuzine de lux. Situat peste gama Continental, noul Grand Bentley are nobila misiune de a concura inca o data cu un model Rolls Royce - cu insusi Phantom, considerata a fi limuzina suprema in materie de lux si exclusivism.
Grand Bentley este descris de catre constructorii sai ca fiind „o fuziune de extreme", „contrariul productiei in serie" sau „visul indeplinit al lui W.O. Bentley, fondatorul marcii".
Momentan Bentley nu a dezvaluit numele noului model si nici nu a prezentat poze oficiale, ci doar teasere. Da, acestea au un si mai mare efect deoarece indica un concept total diferit fata de ce a prezentat Bentley pana acum, de cand se afla sub umbrela Volkswagen.
Mai mult, acesta vine la mai bine de zece ani de cand au aparut primele zvonuri cu privire la posibila lansare a unei limuzine de superlux de catre Grupul Volkswagen.
VW-Audi inainte de a prelua Bentley dorea reinvierea marcii Horch, brand de lux din perioada interbelica si care este acum „integrat" in Audi. Aceasta idee nu era nici pe departe originala, deoarece a fost pusa in practica de Mercedes-Benz cu brandul Maybach. Solutia Daimler nu a fost pintre cele mai de succes deoarece vanzarile noii limuzine nu s-au ridicat nici pe departe la nivelul estimat initial. Pe de alta parte, cine a profitat cel mai mult de acest lucru a fost S-Klasse, care „imprumuta" o serie de elemente de design de la Maybach, care au propulsat-o pe primul loc in segmentul limuzinelor de lux.
In timp ce Bentley ataca un segment superior cu noua lor limuzina, Rolls Royce se pregateste sa prezinte oficial in cadrul Salonului Auto de la Frankfurt modelul Ghost, realizat pe o platforma tehnica preluata de la noul BMW Seria 7. Aceeasi idee pe care Volkswagen a implementat-o la Bentley dupa preluare - de a utiliza elemente tehnice de la limuzina Phaeton.
Rolls Royce a crescut anul trecut cu 27% si dupa primele doua luni din 2009 se inregistreaza tot un ritm ascendent in comparatie cu anul trecut, in timp ce multi alti constructori din segmentul de superlux isi reduc productia pentru a se acomoda la criza.
„Vanzarile sunt afectate de criza, dar nu intr-o masura prea mare. Pentru a «combate» acest lucru vom lansa in cadrul Salonului Auto de la Frankfurt noul Rolls Royce", a spus Ian Robertson, seful companiei.
La nivel mondial, reteaua Rolls Royce este alcatuita din 85 de dealeri. Este posibil ca anul acesta sa se mai extinda cu 10 sau 15 dealeri, inclusiv pe piete emergente, potrivit oficialului BMW Group.
„Pentru ca un dealer Rolls Royce sa fie profitabil trebuie sa vanda anual in jur de 25 de automobile. Pe pietele mature, precum Marea Britanie, un dealer poate comercializa pana la 180 de modele Rolls Royce anual, in timp ce concesionarul din Abu Dhabi vinde anual in jur de 70 de masini", a spus presedintele Rolls Royce.
Volumul inregistrat de Romania anul trecut, de 12 masini noi si 12 second-hand incepe sa devina interesant. Spre exemplu, anul trecut dealerul din Moscova a vandut 37 de masini.
Viitorul Rolls Royce, anuntat de conceptul 200EX prezentat la Geneva si care este realizat pe o platforma tehnica preluata de la noul BMW Seria 7, va concura cu modelele Bentley doar intr-o mica masura. Pe piata va fi pozitionat astfel incat modelul sa nu concureze direct cu un model din gama Bentley.
„Modelele Bentley au in medie un pret de aproximativ 150.000 de euro, in timp ce viitorul Rolls Royce va costa aproximativ 230.000 de euro, la o distanta de pret de cel putin „o limuzina". In trecut Bentley si Rolls Royce erau aceeasi masina cu o alta emblema, in timp ce acum Bentley este un Volkswagen cu emblema constructorului britanic si cu mici modificari, in timp ce modelele Rolls Royce au fost proiectate de la zero pe o platforma unica. Viitorul model desi va utiliza o platforma BMW, are 80% din componente proiectate special pentru Rolls Royce", a subliniat Robertson.
Aston Martin, desi nu mai face parte din Ford Motor Company, continua sa se dezvolte pe platformele lasate mostenire de constructorul american. Astfel, DBS a devenit celebru dupa ce a fost pilotat de James Bond in Casino Royale si Quantum of Solace, iar apoi a „imprumutat" motorul V12 si performantele dinamice modelului Vantage - V12 Vantage.
Nici cei de la Lotus nu s-au lasat impresionati de criza. La mai bine de 13 ani de la lansarea lui Elise, constructorul englez a venit cu Evora - un coupe sportiv, cu motor amplasat central si - surpriza - patru locuri - solutie foarte rar intalnita in industria auto.
La fel ca si in cazul lui Elise, Evora a fost conceputa special pentru a nu dezamagi fanii marcii nici macar zece ani de acum incolo.
Evora are la baza structura concepului Lotus APX cu sasiul VVA - Versatile Vehicle Architecture, care permite constructorului sa realizeze pe baza aceleiasi structuri mai multe modele.
Designul a fost proiectat impreuna cu echipa de tehnicieni pentru a se asigura ca forma urmeaza functia. Acoperisul este realizat dintr-un material compozit de inalta rezistenta, la fel ca si panourile laterale. Astfel se asigura o rezistenta marita a caroseriei, fara a afecta greutatea masinii.
Si in acest caz inginerii Lotus s-au concentrat cel mai mult pe caroserie si temperament si nu pe motor. Agregatul de sub capota nu este foarte special, ci de origine Toyota - un V6 de 3,5 litri si 280 CP, dar care are un nivel al emisiilor de sub 225 g/km de dioxid de carbon.  Ceea ce conteaza pentru Lotus sunt elementele practice - bratele suspensiei independente sunt realizate din aluminiu, amortizoarele sunt furnizate de Bilstein si arcurile de Eibach, in timp ce sistemul de franare poarta semnatura Lotus AP Racing. In plus, anvelopele au fost special proiectate pentru Evora de catre Yokohama.
Cu toate ca toti constructorii britanici au intrat de cativa ani intr-un con de umbra, Jaguar si Land Rover fiind vandute de Ford gigantului indian Tata, iar Aston Martin catre un grup de oameni de afaceri, se pare ca nu se vor lasa invinse. Si daca nu au avut un succes prea mare cand piata crestea, se pare ca, tot contrar tendintelor, vor reveni exact in mijlocul crizei financiare.
Aston Martin a atras asupra sa toate reflectoarele cu ajutorului lui One 77, cel mai scump automobil din lume si continua lansarea de noi modele, in timp ce Jaguar si Land Rover adopta principiul „phoenix" si revin in forta.
Pe de alta parte, Rolls Royce si Bentley, perlele coroanei industriei auto britanice, vor deveni mai puternice ca oricand. Prima sub atenta indrumare a lui BMW, care a avut grija sa nu intervina prea mult, iar cea de-a doua sub bagheta celor de la Volkswagen.