Cititi in BUSINESS CONSTRUCT: Cover story - Dupa criza, vreme buna

Autor: Catalin Lupoaie 29.07.2009

Luca Serena, presedintele grupului italian Euroholding, spune ca a decis sa investeasca 15 milioane de euro in productia de materiale de constructii si sa se extinda prin achizitii pentru ca, potrivit calendarului crizelor economice din 1925 incoace, va urma o perioada de crestere dupa recesiunea care a inceput in 2008. 



Grupul italian Euroholding, cu activitati in industria de constructii, textile si imobiliare, va finaliza in luna septembrie doua investitii in construirea unei fabrici de prefabricate si a unei statii de betoane in Timisoara, care ii vor permite sa intre pe segmentul de infrastructura.
La aceasta suma se adauga alte zeci de milioane de euro pregatiti pentru achizitii de companii de constructii in Ungaria si Rusia, afaceri care sunt coordonate de la biroul din Romania.
„Vom continua sa investim pentru ca orice criza este urmata de un boom economic. In Romania nu mai este aceeasi situatie ca in 1998, cand nu erau investitori straini, ci acum se pompeaza bani in economie in mod constant, chiar si in acest an cand economia a scazut. Piata locala este mult mai atractiva decat Italia, unde in ultimii zece ani nu s-a inregistrat o crestere mai mare de 2%", spune Luca Serena, presedintele Euroholding, grup detinut de omul de afaceri italian Mauricio Peruzzo, 82 de ani.
Serena poarta in servieta de la inceputul crizei un grafic cu evolutia economiei la nivel mondial din ultimii 85 de ani, care arata ca dezvoltarea economica a fost foarte puternica dupa fiecare criza economica.
La sfarsitul anului 2008, cand grupul a realizat in Romania cel mai ridicat profit de la intrarea pe piata locala in 1992, Euroholding a decis sa intre pe un segment nou: infrastructura. „In ciuda pesimismului de pe piata, am decis sa finalizam in 2009 investitii de peste 15 milioane de euro in doua fabrici de materiale de constructii, avand in vedere ca in 2008 am avut cel mai profitabil an de cand suntem prezenti pe piata locala. In plus, strategia noastra este sa ne indreptam anul acesta catre sectorul public dupa ce am activat timp de 14 ani doar in sectorul privat", afirma Serena.
Grupul, care detine zece firme pe piata romaneasca, a realizat anul trecut o cifra de afaceri de 132 milioane de euro pe piata locala, in crestere cu 4% fata de anul precedent, in timp ce profitul EBITDA a ajuns la 14 milioane de euro, in crestere cu 55% comparativ cu 2007.
Astfel, italienii vor investi 11,5 mil. euro intr-o fabrica cu o capacitate de 500.000 de metri patrati de prefabricate, prin compania Europrefabricate, si o noua statie de betoane de 4,2 milioane de euro, prin compania Europroducts, care produce 900.000 de metri cubi pe an si detine si trei balastiere.
O parte din investitii vor fi realizate prin reinvestirea profitului, restul fondurilor provenind din credite de la banci. Cele doua fabrici vor ridica investitiile grupului italian pe piata romaneasca la circa 100 de milioane de euro.
„Credem ca in urmatorii cinci ani sectorul infrastructurii se va dezvolta puternic. Chiar daca pana acum Romania nu a reusit sa absoarba fonduri europene pentru infrastructura, ritmul va fi mai alert in viitor pentru ca fara astfel de lucrari exista riscul sa se piarda foarte multe investitii straine", spune Serena.
Noua fabrica de prefabricate o va inlocui pe actuala, care avea o capacitate de productie limitata si va permite italienilor sa intre agresiv in sectorul infrastructurii. „Noua unitate de productie va avea o pozitie logistica mai buna, langa viitoarea sosea de centura a Timisoarei".
Europrefabricate este unul dintre principalii jucatori de pe piata de materiale prefabricate, care s-a ridicat anul trecut la circa 150 de milioane de euro, in crestere cu 20% fata de anul precedent.
Principalii competitori pe acest segment sunt companiile Ergon Concrete International, Asa Cons Turda, Somaco Grup Prefabricate sau Macon Deva. Printre cei mai importanti clienti ai Europrefabricate se numara retelele de hipermarketuri Kaufland, Real sau Billa.
Grupul italian detine si un atelier de productie de tamplarie PVC si aluminiu si un atelier de confectii metalice, prin intermediul companiei Eurologistica.
 
Primul contract la Timisoara-Arad. Euroholding a semnat deja un contract de livrare si montare de piloni de pod la autostrada Timisoara-Arad, contract cu o valoare de circa 20 de milioane de euro, si intentioneaza sa participe la licitatii pentru infrastructura in urmatoarea perioada.
Lucrarile la autostrada Timisoara-Arad (32 de kilometri), contract cu o valoare de 160 de milioane de euro fara TVA, vor fi finalizate in 2011 si implica construirea a 31 de poduri.
„Sectorul privat a scazut foarte mult in ultimul an si am decis in noiembrie 2008 sa intram pe sectorul de infrastructura pentru prima oara, avand in vedere ca avem in componenta grupului si producatori de materiale de constructii si firma de proiectare", spune Serena, care explica ritmul lent al investitiilor de pana acum din infrastructura printr-o zicala italiana „l’eccesiva analisi crea paralisi", care in traducere libera inseamna „analiza excesiva creeaza paralizie".
Euroconstruct, principala companie a grupului in Romania, a generat anul trecut afaceri de 50 de milioane de euro si a fost implicata in constructia sediului Forza Rossa, importatorul Ferrari in Romania, si va construi hotelul de cinci stele Cluj Grand Hotel, contract de 25 de milioane de euro. Insa acum se pregateste pentru marile contracte din infrastructura.
„Am participat deja la zece licitatii pana in prezent, insa nu aveam toate certificarile pentru a realiza lucrari de constructii. Acum am obtinut toate certificarile si speram sa castigam si contracte de executie a unor lucrari de infrastructura", spune Serena.
 
Romania, hub regional. Dupa ce si-a consolidat pozitia pe piata romaneasca, Euroholding a decis anul trecut sa achizitioneze o companie de constructii in Rusia, cu o cifra de afaceri de aproximativ 10 milioane de euro.
„Acum este cel mai bun moment pentru achizitii, pentru ca sunt multe oportunitati, iar o piata cum este cea ruseasca, unde este nevoie de infrastructura exista potential de crestere. Compania din Rusia nu are o cifra de afaceri ridicata, insa reprezinta o piata strategica, care va continua sa se dezvolte", explica Serena.
In plus, italienii se afla in negocieri pentru o tranzactie de circa cinci milioane de euro in Ungaria. Italienii coordoneaza din Romania si operatiunile din Bulgaria si Serbia.
„Din Romania vom coordona toate operatiunile din regiune, pentru ca este prima tara din afara Italiei in care ne-am extins si este cea mai importanta ca cifra de afaceri si numar de personal dintre toate cele opt tari in care suntem prezenti", spune presedintele Euroholding.
In ceea ce priveste piata locala, Serena considera ca in prezent este importanta rapiditatea cu care guvernul ia decizii pentru relansarea economiei. „Romania are posibilitatea de a iesi din criza mai repede daca exista vointa politica. Trebuie accelerata absorbtia fondurilor europene si autoritatile locale trebuie sa invete din greselile pe care le-au facut alte state dupa ce au aderat la Uniunea Europeana. Sectorul constructiilor aduce valoare adaugata economiei", explica Luca Serena.
Presedintele Euroholding compara Romania cu Italia, care dupa doi ani de la aderarea la UE se afla pe penultimul loc, inainte de Grecia, la absorbtia de fonduri pentru infrastructura. Ulterior, politicienii italieni au adoptat un document denumit „Cartea alba", in care au fost trecute toate proiectele principale de infrastructura.
„Dupa primii doi ani de la aderare la UE, Italia era pe penultimul loc la absorbtia fondurilor de la UE. In primul an a atras 5%, iar in al doilea 8%, insa ulterior a existat vointa politica sa se respecte programul de dezvoltare a autostrazilor", explica Serena.
 
Stop pe imobiliare. Monlandys, compania de dezvoltare imobiliara a grupului Euroholding, detine in prezent circa 1,5 milioane de metri patrati si a continuat sa cumpere terenuri, insa a amanat proiectele de investitii. Compania avea in plan construirea a doua ansambluri rezidentiale in Timisoara, investitii totale de circa 30 de milioane de euro, insa au inceput constructia doar la unul.
Proiectul Villagio Mediterraneo, care se intinde pe trei hectare de teren si cuprinde 60 de vile, este cel mai avansat, fiind construite 18 locuinte. „Proiectul este unul de lux si in functie de cum vor evolua vanzarile anul acesta, vom decide daca le vom realiza la fel sau vom reduce finisajele si il vom adapta la cerintele actuale", spune Serena.
Compania mai avea un proiect logistic in localitatea Deta, care atragea o investitie de 30 de milioane de euro, pe drumul care leaga Timisoara de Serbia, insa acesta a fost amanat pentru ca cererea de astfel de spatii a scazut puternic.
„Negociem cu marile companii de logistica pentru realizarea acestui proiect, insa acest sector este in scadere, asa cum este si cel al transporturilor. Totusi avem cerere pentru constructia de hipermarketuri, pentru ca sectorul de food nu a fost atat de afectat de criza. Retelele internationale vor continua sa se extinda pentru a acoperi toata tara", explica presedintele Euroholding.
Grupul a patruns in 2007 si cu divizia de proiectare Eurodesign, care a pregatit proiecte precum show-room-ul Ferrari Forza Rossa sau proiectul rezidential de 350 de apartamente din Timisoara, dezvoltat de Cefin Real Estate.
Anul trecut, grupul italian de proiectare Favero & Milan, unul dintre cele mai mari din lume, a preluat o participatie de 40%, iar ulterior activitatea din Romania a fost extinsa.
Recent, Eurodesign a castigat licitatia pentru proiectarea noului imobil care va gazdui Institutul de Resurse Bio Alimentare.
Grupul Industrie Mauricio Peruzzo este unul dintre cei mai importanti producatori de textile la nivel mondial, fondat in urma cu 50 de ani, care reuneste circa 28 de companii si 24 de fabrici.
Insa in Romania are o prezenta puternica in sectorul de constructii unde activeaza prin compania Euroconstruct (achizitionata in 1995), Europrefabricate (prefabricate), Europroducts (betoane) si Eurodesign (companie de proiectare), dar si in industria de textile prin companiile IMP Timisoara si Netex Bistrita. Euroholding detine 10 firme pe piata locala si are 1.300 de angajati, dintre care 1.000 sunt in cadrul companiilor de constructii.