Explicatia capitularii Yahoo!: nu mai putea tine pasul cu investitiile Google si Microsoft

Autor: Andrei Constantinescu 03.08.2009

Carol Bartz, directorul general al companiei Yahoo! care detine cel de-al doilea motor de cautare din lume, a dezvaluit intr-un interviu pentru New York Times culisele tranzactiei anului in lumea IT, prin care compania a renuntat la businessul de cautare pe internet.

In declaratiile pentru publicatia americana Bartz sintetizeaza sec motivele care au dus la aceasta decizie: Yahoo! nu mai putea tine pasul cu nivelul investitiilor efectuate de Google si Microsoft in propriile afaceri. Seful Yahoo! povesteste insa ca atunci cand a venit la Yahoo! nu avea aceasta intentie.

"Prima mea reactie in momentul in care am ajuns aici a fost sa refuz orice fel de acord cu privire la cautarile online", a afirmat Bartz. "Apoi am vazut structura cheltuielilor noastre, optiunile actuale si obiectivul nostru principal, de a creste audienta", a adaugat ea.

Yahoo! va pierde unii dintre cei mai talentati ingineri catre Microsoft si 400 de angajati ca urmare a eliminarii locurilor de munca, dar "nucleul" Yahoo! ramane intact, a sustinut Bartz. "Nu am eviscerat compania", a adaugat ea. Steven Ballmer, directorul general al companiei Microsoft, a mers cat de departe a putut pentru a apara acordul din perspectiva firmei Yahoo!.

 

Ballmer ramane impresionat de preformantele Yahoo!

Saptamana trecuta, el a spus unui grup de investitori adunati la sediul central al firmei Microsoft ca era "aproape incredibil" ca Yahoo! a reusit sa pastreze un procent atat de mare de vanzari comerciale in timp ce nu a investit nimic in infrastructura ca sa poata rula operatiunea de cautari online.

Bartz a sustinut ca oferte mult mai generoase au fost inaintate in timpuri economice diferite. Ea a mai spus ca analistii au subestimat cei doi ani si jumatate care vor fi necesari integrarii sistemelor de cautare ale celor doua companii. De asemenea, companiile se confrunta cu procesul primirii aprobarii din partea agentiilor de reglementare care, in prezent, investigheaza acordul.

Bartz a spus ca a evitat ofertele lui Ballmer dupa ce a preluat carma companiei Yahoo!. "M-a sunat din prima mea zi la Yahoo!, cand nu stiam nici unde e toaleta. I-am spus sa ma lase in pace", a spus ea. Cand Bartz a inceput negocierile intr-un final, Ballmer a inaintat doua optiuni: o plata mare, pe loc, sau un procentaj mult mai mare din veniturile legate de reclamele vandute pe paginile Yahoo!. "El nu avea de gand sa plateasca de doua ori", a afirmat directorul Yahoo!.

Ballmer si Bartz au ajuns, pana la urma, sa dezbata la telefon detalii cu privire la diverse lucruri precum rapiditatea aparitiei reclamelor si rezultatelor cautarii.

 

Yahoo! este in urma cu investitiile

Yahoo! nu a generat destul venit pentru a crea o infrastructura tehnologica de top capabila sa ofere o varietate de servicii catre clientii lor.

"Suntem, de fapt, in urma cu investitiile", a spus ea. "Ar fi trebuit sa investim mai mult". Bartz s-a plans cu privire la lipsa echilibrului dintre diverse grupe de produse. Angajatii "motivati" din sectiunea de sport au transformat pagina web intr-o destinatie online foarte vizitata, insa alte sectiuni "au pierdut din entuziasm". Acesta este rezultatul a ceea ce Bartz vede ca fiind o comunicare insuficienta si bariere intre afacerile americane si internationale ale companiei, cu privire la distribuirea de clipuri si alte continuturi. "Ne-am certat timp de 18 luni doar pentru cum ar trebui sa arate butonul de 'play'", a spus ea.

Cheltuirea banilor in aceste directii avea mai mult sens pentru Bartz decat chinul de a mentine pasul cu Microsoft si Google.

Microsoft si-a sustinut noul motor de cautare, Bing, cu miliarde de dolari in infrastructura si investitii de marketing. Pana in acest moment, motorul de cautare a fost foarte bine primit. Desi incurajata de unele din inovatiile Bing, Bartz este de parere ca Google va aloca in curand investitii la fel de mari. "Acesta este tipul de cursa in care nu am vrut sa ma implic", a zis ea.

Insa unii investitori sunt de parere ca Yahoo! ar putea vinde una din cele mai profitabile afaceri ale secolului 21, cautarile online, pentru o afacere hipercompetitiva care a aparut in secolul 20 ca fiind aproape de apogeu.

"Nu consider ca piesele care au supravietuit sunt foarte interesante", a declarat Michael Lippert, manager al fondului Baron iOpportunity, care a cumparat actiuni Yahoo! in speranta unui astfel de contract. El a fost dezamagit de termenii si conditiile acordului incheiat intre cele doua companii.

"Ballmer a incheiat un acord fantastic", a afirmat el.

 

Detalii picante

Carol Bartz a dezvaluit cum s-au desfasurat negocierile cu Microsoft