Patru scenarii pentru mediul de afaceri: de la „Merge si asa" la „Colaps" si de la „Lumea lui Putin" la „Restabilirea increderii"

Autori: Florin Pogonaru , Andrei Pogonaru 04.09.2009

In fata crizei, in marea lor majoritate, oamenii de afaceri romani au adoptat doua tipuri de atitudini:"asteapta pana se ridica ceata" sau „joaca totul pe o singura carte". Ambele pot fi catastrofale. Prima, pentru ca schimbarile rapide, determinate de criza, necesita decizii rapide. A doua pentru ca este pur subiectiva, fiind determinata de personalitatea si eventual experienta celui care decide.

In conditiile crizei, gandirea si deciziile de afaceri pentru viitor nu mai trebuie sa fie lineare, axate pe extrapolarea experientei acumulate, ci sa se bazeze pe scenarii alternative.

Pornind de la aceste situatii si de la modelele de „scenario planning" lansate de curand pentru economiile dezvoltate*, am cautat sa initiem si intre membrii AOAR dezbateri pentru identificarea unor scenarii alternative pentru mediul de afaceri romanesc.

Acestea includ insa parerile unui grup restrans si risca sa ramana nerelevante atata timp cat nu reflecta opiniile unor cercuri cat mai largi de oameni de afaceri. Din acest motiv supunem atentiei cititorilor ZF rezultatele preliminare obtinute.

Precizam ca „scenariul real" poate rezulta ca un hibrid al celor patru scenarii de baza, iar scopul acestei abordari nu este unul de predictie, ci de lansare a unor dezbateri privind strategiile de iesire din criza pentru economia romaneasca.

Orice model de scenario planning trebuie sa porneasca de la identificarea fortelor care modeleaza realitatile viitoare si a incertitudinilor de baza pentru mediul respectiv.

In privinta fortelor care determina schimbarea in economia romaneasca s-a pornit de la constatarea ca factorul geopolitic a fost determinant, prevaland asupra rolului jucat de elitele locale. Consecinta este ca „driverul" schimbarii in mediul de afaceri va fi si in perioada urmatoare apartenenta Romaniei la Uniunea Europeana si se va manifesta prin continuarea procesului de convergenta a factorilor de productie. Aceasta va determina aceleasi miscari de migrare a fortei de munca (datorita diferentelor de salarii), investitii straine (in active ale caror preturi nu s-au aliniat inca la cele europene, indeosebi legat de productia agricola) etc.

In privinta incertitudinilor, constatam ca sunt induse de doua tipuri de crize.

„Criza lor" constand in evolutiile pe care le poate inregistra criza internationala: de la o criza ciclica, aflata in faza terminala, la o criza severa, de sistem. In graficul „Scenarii romanesti" aceasta a fost marcata pe axa orizontala. „Criza noastra" este data de functionabilitatea institutiilor statului roman. Aceasta poate varia de la disfunctionalitate la buna functionare prin „importul" unor institutii europene si a fost marcata pe axa verticala.

Daca impactul crizei internationale este reflectat de caderea pietelor de export ale Romaniei si de prabusirea intrarilor de capital international, „criza noastra" are, in prezent, ca efect cresterea aberanta a cheltuielilor bugetare in conditiile ineficientei structurale a institutiilor publice. 

In privinta crizei internationale, a „crizei lor", este inca neclar daca manifestarile ei vor fi de tip ciclic - si in consecinta, semnalele actuale de reintrare in normal inregistrate in Statele Unite si Asia reflecta in mod real intrarea crizei internationale in stadiul terminal, sau daca avem de a face cu o criza de tip structural, ale carei efecte se vor vedea pe o perioada mai lunga si risca sa fie devastatoare.

„Criza noastra" este criza institutionala in care pare ca se afla in permanenta societatea romaneasca. Insasi aderarea noastra la Uniunea Europeana a avut ca scop implicit „importul de institutii europene". Din pacate relaxarea inregistrata de actiunea factorului politic, in anii de dupa aderare, a creat impresia ca singuri nu suntem in stare sa cream un cadru institutional functional.

Avem nevoie de impunerea rigorii de catre cineva din afara. Este functia pe care politicul romanesc o atribuie in prezent FMI si UE pentru a evita sa-si asume costurile politice ale functionarii normale a institutiilor de stat.

Analiza celor doua tipuri de incertitudini/crize permite definirea a patru scenarii cat si a semnalelor prevestitoare (early warning signs) pentru aceste scenarii care pot defini mediul de afaceri romanesc la orizontul anului 2012.

Scenariul A: „Merge si asa"

Este unul din scenariile pesimiste de recesiune economica, pe fondul unei crize internationale ciclice, din care economia romaneasca iese fara o transformare radicala a modului de functionare a institutiilor statului. Economia de piata romaneasca, cu ambiguitatile ei, continua sa „subziste", motorul fiind procesul de convergenta la Uniunea Europeana - in cazul Romaniei, inca nefinalizat.

Scenariul B: „Colaps"

Al doilea scenariu descrie posibilitatea unei caderi economice dramatice, in contextul depresiunii economice mondiale si al unor institutii publice romanesti disfunctionale.

El reflecta starea de paralizie a institutiilor statului roman; acordurile cu FMI si Uniunea Europeana se dovedesc insuficiente. Criza este atat de profunda, incat insesi institutiile europene se clatina sub impactul conflictelor generate de diversele forme de protectionism si al natio­nalismului.

Scenariul C: „Lumea lui Putin"

Al treilea scenariu este cel al unei crize profunde, in care spre deosebire de scenariul B, blocurile economice isi intaresc rolul. In acest caz, Uniunea Europeana sau tari vest-europene isi asuma rolul direct de monitorizare si transformare a unor institutii ale statului roman, pentru a asigura buna lor functionare***. Denumirea scenariului nu intentioneaza sa sugereze cresterea influentei Rusiei ci o societate in care statul dirijeaza totul, „Big brother" convietuind cu economia de piata.

Scenariul D: „Restabilirea increderii"

Al patrulea scenariu este cel al unei recesiuni cu caracter ciclic din care economia romaneasca iese simultan cu modernizarea institutiilor statului sub presiunea institutiilor europene.

Aceasta inseamna pe de o parte renuntarea la populism si asumarea riscului politic de catre partidul/coalitia aflata la guvernare simultan cu o intarire a capitalului strain (care se constituie ca semnal de avertizare ca si in cazul primului scenariu). Intrarea in acest scenariu va fi semnalata si de protestele violente indeosebi din partea angajatilor publici.

Scenariul A: „Merge si asa"

Evolutii previzibile pana in 2012:

Semnalele prevestitoare pentru acest scenariu vor fi date de cresterea numarului firmelor romanesti intrate in insolventa sau faliment. Accentuarea dezbaterilor publice privind oportunitatea unui nou val de privatizari va reprezenta un alt semn prevestitor al faptului ca intram in acest scenariu, in care statul are ca functii principale, cea de garant al functionarii economiei de piata si al respectarii acordului cu FMI.

Contextul international va fi caracterizat prin*:

Semnele prevestitoare de context international fiind:

Scenariul B: „Colaps"

Evolutii previzibile pana in 2012:

Semnalele prevestitoare pentru Romania, pentru acest scenariu, vor fi date de activarea diverselor forme de „clauze de salvgardare" prin care Uniunea Europeana isi revizuieste o serie de angajamente in ceea ce priveste Romania.

Contextul international va fi dat de*:

Semnele prevestitoare de context international pot fi:

Scenariul C: „Lumea lui Putin"

Evolutii previzibile pana in 2012:

Semnalele de avertizare pentru un astfel de scenariu sunt: angajarea de imprumuturi suplimentare pentru asigurarea stabilitatii leului, dar si cresterea miscarilor sociale din cauza scaderii nivelului de trai si blamarea tot mai accentuata a institutiilor pietei. Una din trasaturile dominante ale scenariului va fi controlul statului asupra economiei.

Contextul international va fi dat de*:

Semnalele prevestitoare ale contextului international vor fi:

Scenariul D: „Restabilirea increderii"

Evolutii previzibile pana in 2012:

Semnale de avertizare: informatizarea administratiei publice, concesionarea unor servicii ale administratiei publice sau de administrare a fondurilor europene, proteste de strada ale angajatilor publici, interes manifest al capitalului strain pentru noi privatizari inclusiv in domeniul agroindustrial

Contextul international:

Semnalele prevestitoare ale contextului international vor fi:

 

Cele de mai sus constituie o provocare pentru cititori, autorii invitand la comentarii pe andrei@pogonaru.com sau florin@pogonaru.com

Andrei Pogonaru, co-autor al cartii „Ghid de criza pentru firmele romanesti" Editura Andreco 2009 si director de dezvoltare la Central European Financial Services S.A. si Florin Pogonaru - presedinte AOAR (Asociatia Oamenilor de Afaceri din Romania)