Investitorii de pe Wall Street asteapta un nou "corn al abundentei" de la Google

Autor: Andrei Constantinescu 07.09.2009

Google, detinatorul celui mai mare motor de cautare din lume, a avut succes pe baza reclamelor adaugate cautarilor online, insa investitorii de pe Wall Street asteapta rezultate care sa arate faptul ca si celelalte investitii ale gigantului vor scoate profit, scrie presa internationala.

"Chiar daca publicitatea din cautarile online reprezinta 95% din afacerea Google, cred ca toata lumea asteapta urmatoarea mare inventie profitabila a companiei", a declarat John Lutz, un analist al firmei de cercetare Frost Investment Advisors.

Google ii va informa in aceasta saptamana pe investitori cu privire la cautari si monetizarea serviciilor online, insa purtatoarea de cuvant a gigantului, Jane Penner, a spus ca evenimentul se va focaliza mai mult pe veniturile de pe segmentul de cautari online decat pe afaceri precum YouTube.

Gigantul are mii de noi initiative, inclusiv produse de internet mobil si site-ul de partajare video YouTube.com, insa niciuna nu a generat venituri apropiate de castigurile de pe segmentul de publicitate online care s-au ridicat la suma de 22 mld. dolari anul trecut.

In iulie, Google a dezvaluit faptul ca YouTube face bani din miliardele de vizionari de clipuri in fiecare luna si ca se asteapta ca site-ul de partajare video sa devina o afacere profitabila in viitorul apropiat. Directorii executivi au vrut sa nege astfel rapoartele care sustineau ca YouTube, pe care compania l-a achizitionat pentru 1,65 miliarde de dolari in 2006, nu are un model de afaceri credibil.

Colin Gillis, analistul firmei de cercetare Brigantine Advisors, a declarat ca formatele noi de reclame care includ clipuri video ar putea reprezenta baza cresterii gigantului online in viitor, in timp ce compania se afla in discutii cu advertiseri precum Johnson & Johnson si Procter & Gamble.

"Google trebuie sa le ofere un format bun pentru a transmite sentimente. Acesta va fi urmatorul segment major", a spus Gillis.

Google a intentionat sa-si extinda afacerile de display advertising prin achizitionarea companiei DoubleClick pentru 3,1 mld. dolari in 2008, insa rivalii Yahoo, Microsoft si AOL al firmei Time Warner inca domina piata respectiva.

De asemenea, analistii scot in evidenta eforturile companiei pe segmentul dispozitivelor mobile, precum aplicatii de cautari specializate pentru smartphone-uri, ca o extindere naturala a afacerilor sale. Pretul fiecarei reclame trebuie sa fie mai mare deoarece Google poate afisa mai putine link-uri platite pe ecranul unui telefon mobil, a declarat Jeff Lindsay, un analist al companiei Sanford Bernstein. Mai mult, continutul telefonului are potentialul de a incorpora locatia geografica a utilizatorului, fapt care face reclamele sa fie mai specifice si relevante, astfel pretul lor creste din nou, a adaugat el.

"Ipoteza a fost legata de cautarile mobile care ar genera mai mult venit pe cautare", a mai spus Lindsay. Analistii estimeaza ca publicitatea de cautari mobile genereaza mai putin de 5% din veniturile companiei Google. Intrebarea este cand anume mobilul va deveni o sursa semnificativa de venit pentru gigantul online.

"Nu in acest an, ci in urmatorii trei-patru ani", a spus Lindsay. YouTube se afla in discutii cu studiourile de la Hollywood in scopul lansarii unor servicii online de inchiriere a filmelor, au sustinut doua persoane apropiate companiei. Sony Pictures Entertainment si Lions Gate Entertainment au inceput sa discute cu YouTube posibilitatea de a oferi filme noi prin intermediul site-ului popular, au adaugat persoanele care doresc sa ramana anonime din cauza faptului ca discutiile sunt private.

YouTube, care ii are ca furnizori principali de clipuri pe utilizatorii sai, a inceput sa adauge material profesionist pentru a atrage mai multi advertiseri.