Reportaj ZF exclusiv online: Zeci de bucuresteni fac coada la Fondul de Garantare de teama ca pierd avansul dat pentru o locuinta in programul "Prima Casa"

Autor: Adelina Mihai 08.09.2009

Zeci de bucuresteni care au depus dosare pentru programul "Prima casa" bat la portile Fondului National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii (FNGCIMM), institutia care garanteaza creditele ipotecare acordate prin programul guvernamental, pentru a obtine macar o copie a deciziei de garantare pe care sa o duca la banca. In caz contrar, ei risca sa piarda avansul dat proprietarilor pentru ca le expira antecontractele.



Astazi dimineata la ora 9, peste 20 de bucuresteni asteptau in fata sediului FNGCIMM pentru a primi un raspuns din partea institutiei cu privire la starea dosarelor depuse. Potentialii beneficiari ai programului sunt tensionati pentru ca risca sa piarda avansul pe care l-au dat proprietarului apartamentului daca le expira antecontractul incheiat cu acesta. Conform legii, FNGCIMM este obligat sa trimita decizia de garantare in maxim 5 zile de la primirea dosarelor de la banci, insa oamenii spun ca asteapta de peste trei saptamani un raspuns.

"Au trecut 21 de zile in care reprezentantii Fondului nu au facut absolut nimic, desi termenul legal in care trebuie sa ne dea un raspuns este de 5 zile. Dosarul a ajuns la ei pe 20 august, pentru ca am primit confirmare si pe mail, si am verificat si la sediul lor, pe calculator", spune Constantin B (31 de ani), un potential beneficiar al programului "Prima Casa", prezent astazi la Fond.

Bancile sunt de vina

In timp ce oamenii isi exprima nemultumirile in fata institutiei, reprezentantii FNGCIMM arunca vina pe bancile implicate in program.

"Azi (marti- n.r.) am dat inapoi 103 de dosare pe care le-am primit de la BCR. Dosarele pe care ni le-au trimis sunt incomplete, iar noi le-am tinut pana acum in speranta ca ne vor trimite ulterior si informatiile lipsa", a declarat pentru ZF Aurel Saramet, presedintele FNGCIMM. El nu a dorit sa precizeze cati angajati are institutia pe care o conduce si nici cati se ocupa de dosarele primite prin programul "Prima Casa".

Din cei peste 20 de oameni prezenti dimineata la sediul FNGCIMM, numai un singur caz a fost rezolvat. Persoana in cauza a primit o copie a deciziei de garantare pe care trebuie sa o duca la banca pentru ca programul sa mearga mai departe, insa nu are garantia ca o copie a unui act poate fi suficienta pentru ca banca sa poata continua demersurile pentru program.

"Atitudinea celor de la fond este incredibila. Modul in care se comunica cu oamenii care au venit in fata lor si care risca sa piarda avansul din cauza faptului ca ei nu respecta termenul legal este inacceptabil", a mai spus Constantin B.

FNGCIMM a desemnat in cele din urma o persoana care sa se ocupe de persoanele care vin zilnic la sediul institutiei sa vada in ce stadiu se afla dosarul pe care l-au depus, desi cu cateva zile in urma reprezentantii institutiei au anuntat, printr-un comunicat de presa, ca nu lucreaza in mod direct cu clientii bancilor partenere, iar intrebarile beneficiarilor trebuie sa se adreseze bancilor. Dealtfel, pe sediul institutiei este un afis care anunta ca Fondul nu lucreaza direct cu persoanele fizice, ci numai cu bancile.

"E inutil sa discutam. Nu avem contractul de credit si ordinul de plata. Aduceti-le de la banca si discutam ulterior. Pentru restul, dosarele sunt in analiza si urmeaza sa discutam apoi evolutia lor. Nu spunem ca noi nu gresim, pentru ca sunt multe dosare, dar trebuie sa discutati cu bancile", le explica celor prezenti Olimpia Secares, angajata in departamentul de strategie si relatii internationale in cadrul institutiei, care a fost desemnata sa ia legatura cu oamenii care vin la pentru programul "Prima Casa".
Reactia sa a venit dupa o serie de nemultumiri pe care oamenii si le-au exprimat ca urmare a faptului ca reprezentantii bancii spun ca nu au primit niciun raspuns, desi au trimis dosarele catre Fond.

Nu raspund la mail-uri si la telefon


Oamenii ii mai acuza pe reprezentantii institutiei ca nu raspund nici la e-mailuri si nici la telefon de cateva zile incoace. La receptia institutiei insa, telefoanele sunau incontinuu. "Trebuie sa vorbiti cu banca, nu aveti ce discuta cu noi", spune receptionerul.

"Oamenii vin la noi pentru ca bancile nu stiu sa comunice. Noi am comunicat in presa, le-am spus oamenilor sa-si faca antecontractele pe o perioada mai lunga de timp", a adaugat Saramet.

Potentialii beneficiari ai programului s-au adunat in fata institutiei care le garanteaza creditele ca urmare a faptului ca au citit pe forumuri si pe site-uri de pe Internet ca au existat cazuri in care, din cauza acestei intarzieri, unii beneficiari au pierdut banii dati in avans proprietarului.

"Am venit aici saptamana trecuta si ne-am lasat contactele la receptie, asteptand sa fim contactati pentru a afla in ce stadiu se afla dosarele noastre. Nu ne-a sunat nimeni, si de aceea am venit iar", spune Anca F, al carui dosar a fost trimis institutiei pe 19 august.

"Reprezentantii fondului mi-au spus ca au trimis decizia de garantare pe 26 august, in termenul legal, dar ca banca nu ne-a comunicat", a mai spus ea.

Agentii imobiliari: Incheiati antecontracte pe termen mai lung!

Antecontractele reprezinta intelegerile incheiate intre proprietarul apartamentului si cumparator, care are o durata de valabilitate, in medie, de 30 de zile.

"Ii sfatuim pe beneficiarii programului "Prima Casa" sa stabileasca un termen mai lung pentru antecontract. In document are trebuie sa existe o clauza prin care participantii la program sa cumpere apartamentul cu conditia sa primeasca banii inapoi daca nu se aproba dosarul. In general, oamenii nu pot pierde nimic pana nu apare semnatura Fondului de Garantare", spune Eugen Chis, directorul site-ului de publicitate imobiliara bazaruldecase.ro. Totusi, daca proprietarul refuza o astfel de clauza, iar antecontractul expira inainte ca dosarul sa fie aprobat de FNGCIMM, atunci cumparatorul pierde avansul pe care l-a dat vanzatorului, banii cheltuilti pentru evaluarea apartamentului (80- 90 de euro) si timpul pe care l-a investit pana in acel moment in program.

"Antecontractele nu sunt documente standardizate, si de aceea este posibil ca beneficiarul programului "Prima Casa" sa piarda avansul pe care l-a dat proprietarului. Insa proprietarii sunt destul de deschisi in ultima vreme, si accepta prelungiri ale antecontractelor", spune Alexandru Pricop,managing partner in cadrul agentiei imobiliare Coldwell Banker Banu Manta.

"In ultima vreme, am observat ca s-a blocat putin programul, pentru ca sunt din ce in ce mai multe cereri. Ne asteptam la acest lucru, iar situatia nu este inca grava", a mai spus Pricop.

A pierdut apartamentul pentru ca i-a expirat antecontractul

Ionut U. din Suceava a primit aprobare pentru dosar din partea fondului, insa antecontractul incheiat cu proprietarul a expirat si acesta a vandut apartamentul unui alt cumparator, care a venit cu bani lichizi.

"Vanzatorii nu vor sa incheie contracte pe termen lung, de frica esecului acestui program", spune Ionut, care isi va achizitiona un apartament de 57.000 de euro prin programul "Prima Casa".

"Pe langa drumururile inutile pe care le-am facut- pentru ca acum m-am intors la prima etapa a programului- am pierdut cam 8.000 de lei pentru evaluari si pentru extrasul de carte funciara. Este frustrant, pentru ca apare mereu cate o schimbare la program", a mai spus el.

Totusi, cazul lui Ionut s-a dovedit a fi unul fericit:"Ambele apartamente- si cel pierdut sI cel pentru care am incheiat acum sunt situate in zone ultracentrale, insa daca primul avea 58 de mp, cel de acum are 66 de mp si are mai multe facilitati", a mai spus el.