Un an de la caderea Lehman Brothers: Ce frumos era, ce surprize neplacute au urmat

Ziarul Financiar 10.09.2009

Cele mai importante zece piete din economie au avut evolutii inegale in anul in care a trecut de la caderea Lehman Brothers, dar niciuna nu a scapat neafectata. Nimeni, din nicio industrie, nu-si putea imagina anul trecut in septembrie scaderi de 50% ale vanzarilor sau chiar de 80% cum au fost, de exemplu, pe anumite sectoare rezidentiale.



Septembrie 2008

Imobiliare

Piata imobiliara a fost printre primele care au reactionat la semnalele crizei economice, astfel ca in luna septembrie a anului trecut preturile apartamentelor vechi din Bucuresti erau deja in scadere. Cu toate acestea, nimeni nu anticipa blocajul care avea sa urmeze, dezvoltatorii continuau sa anunte noi proiecte de locuinte, iar consultantii imobiliari pronosticau pentru 2009 un nou record in ceea ce priveste inaugurarile de centre comerciale. Inertia proiectelor incepute anterior a tinut pana la sfarsitul anului, cand au fost inregistrate deschideri record, dar dezvoltatorii incepeau deja sa apese pedala de frana. In acelasi timp, gradul de neocupare a birourilor era de doar 2-3%.

Auto

Porsche Romania se astepta in septembrie 2008 ca in 2009 sa livreze in Romania 40 de modele Bentley. Vanzarile de masini de lux inregistrau cresteri de doua cifre, in special dupa deschiderea primului dealer Ferrari in Romania. La nivelul primelor noua luni ale anului trecut, Ford si Skoda erau singurele marci de volum din Top 5 care mai cresteau in septembrie. Piata intra pe un trend descendent, cu cateva procente sub zero.

Piata autoturismelor este estimata la aproximativ 315.000 de masini, in conditiile in care la 1 iulie a intrat in vigoare noua forma a taxei de poluare, care incurajeaza importurile de masini uzate, printr-o taxa mai mica.

Piata muncii

Piata muncii a reactionat destul de tarziu la semnalele crizei economice. In septembrie 2008, unii angajatori inca se plangeau ca nu gasesc oameni pentru campaniile de angajare pe care le derulau.

Primele disponibilizari le-au anuntat companiile din productie si siderurgie.

Rata somajului a urcat destul de timid pe finalul anului, de la 3,9% in septembrie pana 4,4% in decembrie, evolutie similara celei din ultimele luni din 2007. Cresterile salariale de doua cifre cu care se obisnuise piata au dat semne de incetinire abia pe sfarsitul lui 2008. Salariul mediu net era in septembrie 2008 de 1.296 lei (352 de euro).

Constructii

Optimismul din piata constructiilor era inca dominant in piata, firmele de profil neanticipand stoparea lucrarilor pe o buna parte dintre santiere:

-"Cresterea pietei ne forteaza sa construim inca o fabrica", spuneau reprezentantii grupului german HeidelbergCement in luna septembrie a anului trecut, perioada in care fabricile grupului functionau la capacitate maxima.

-"Rigips investeste 70 de milioane de euro intr-o fabrica de gips-carton in Turceni", anunta grupul francez Saint-Gobain.

-"Grupul irlandez CRH ar mai putea veni cu 70 de milioane de euro pentru majorarea productiei de prefabricate a fabricii din Brazi, Prahova."

Energie

In septembrie 2008, capul de afis in energie era tinut de contractele de 2 mld. euro pentru constructia unor centrale de catre giganti internationali in parteneriat cu Termoelectrica

Retelele de benzinarii mergeau inainte cu planurile de extindere pe o piata care crestea cu 10% fata de anul anterior. Abia in decembrie au aparut voci care spuneau ca un buget de crestere de 5-7% pe 2009 este destul de optimist.

Distribuitorii de gaze vorbeau doar despre cresterile de pret din luna octombrie, fara a exista vreun semnal ca piata se va reduce cu cel putin 20%, cum s-a intamplat in acest an.

Transport

Sectorul transporturilor rutiere si retailul de autovehicule comerciale inregistrau cresteri mai mari de doua cifre la finalul primelor trei trimestre ale anului trecut, impulsionate de accesul inca facil la finantari si la volumele de transport inca in crestere. Primele zece companii de transport rutier, din care noua erau firme locale, detineau o flota de 7.000 de autocamioane, iar rutele lor de transport depasisera de mult granitele tarii spre porturile principale din Germania, Olanda, Franta si Italia. Tot la finalul primelor noua luni au aparut insa si revizuiri de bugete, transportatorii avand mai putina vizibilitate asupra volumelor angajate.

Bunuri de larg consum

In septembrie 2008, producatorii din industria bunurilor de larg consum inregistrau o crestere a cifrei de afaceri de minim 10%, rezultat considerat in acea perioada ca fiind slabut. Potrivit unui studiu al Nielsen, facut public in luna septembrie a anului trecut, primele zece cele mai mari segmente din piata bunurilor de larg consum inregistrau in prima jumatate a anului 2008 ritmuri de crestere ale vanzarilor in valoare de intre 15 si 60%.

Compania de cercetare a pietei MEMRB anunta, de asemenea, in septembrie anul trecut ca industria alimentara a inregistrat in primul semestru o crestere medie de 8,2% a vanzarilor in volum si de 27,1% in valoare.

PIATA IT&C

In toamna anului trecut, multi producatori si distribuitori isi umpleau depozitele pentru sezonul de vanzari de iarna. Sinurele voci pesimiste in piata erau cele ale managerilor Orange si Vodafone. Liliana Solomon, CEO al Vodafone, avertiza in februarie ca romanii inca nu stiu ce inseamna recesiune. Depozitul de calculatoare anunta planuri de extindere a retelei in orasele de provincie, in timp ce Ultra Pro anunta o dublare a vanzarilor de PC-uri.

Microsoft estima rata de avans a incasarilor pentru noul an fiscal la 35%. Companiile de soft si IT inca se plangeau ca nu gasesc oameni, iar nivelul salariilor este un "cosmar".

Farma

Distribuitorii au inceput din toamna sa opereze reduceri de personal si sa inchida depozite, de asemenea, investitiile au fost stopate.

In octombrie, distribuitorii au intrat in greva, dupa ce au intrat pe pierderi determinate de neactualizarea pretului la medicamente.

Teva, cel mai mare producator mondial de medicamente generice anunta inceputul ofensivei din Romania cu o crestere estimata de 60%.

Pana la mijlocul lunii septembrie sapte companii au anuntat ca si-au schimbat sefii de la inceputul anului, plecarile in industrie fiind mai efervescente ca niciodata.

Septembrie 2009

Piata a fost zguduita de inchiderea primului centru comercial - Armonia din Braila -, de miile de apartamente care stau nevandute cu lunile si de cladirile de birouri aproape goale din zona Pipera a Capitalei.

Inceperea unui proiect imobiliar nou reprezinta o exceptie, iar deschiderea unui mall de 10.000 de metri patrati reprezinta un mare eveniment. Pe piata apartamentelor singura luminita a fost adusa de facilitatile oferite de programul "Prima casa" si de reducerea TVA la 5% pentru locuintele mai ieftine de 380.000 de lei, dar tranzactiile continua sa fie putine.

Gradul de neocupare a birourilor a sarit de 10%, iar chiriile au scazut semnificativ in toate zonele Capitalei.

Piata masinilor de lux scade cu pana la 70%. Printre cele mai afectate marci sunt cele care nu sunt reprezentate oficial pe piata locala, in timp ce dealerii marcilor Ferrari si Bentley "pariaza" in primul rand pe activitatea de service.

Vanzarile de masini inregistreaza scaderi de pana la 60%, cele mai afectate fiind segmentele superioare. Piata auto este estimata la aproximativ 130.000 de masini, fata de 270.000 in 2008.

Exporturile Dacia cresc cu 50% comparativ cu primele noua luni ale anului trecut. Dacia a comercializat pe piata vest-europeana peste 80% din productia uzinei de la Mioveni.

Disponibilizarile masive operate de companii au scos in piata zeci de mii de oameni, ultimul an aducand un plus de 250.000 de someri in economie.

Rata somajului a ajuns la 6,6% in luna august a acestui an, pana la peste 600.000 de someri.

Salariile si-au incetinit abrupt ritmul de crestere, bonusurile din multe domenii au scazut sau chiar au disparut, afectand puternic puterea de cumparare.

In luna iulie a acestui an, salariul mediu era de 1.310 lei (311 euro), in scadere cu 13% in euro fata de aceeasi luna a anului trecut.

Criza a ajuns puternic in constructii, piata ce trage in jos intreaga economie, iar principalii jucatori se adapteaza noii situatii:

Producatorul de materiale de constructii Somaco a decis sa aleaga clientii astfel incat sa vanda doar cui poate sa plateasca, dupa ce in primul semestru vanzarile de BCA si prefabricate din beton au scazut cu 30-40%, respectiv 50-60%.

Saint-Gobain a decis anul acesta sa amane constructia unei fabrici de mortare la Suceava si a unei unitati de productie de abrazivi la Turda.

Producatorul vopselelor KÅ¡ber: "Businessul se confrunta cu o lipsa totala de incredere in posibilitatile de plata ale clientilor".

Consumul de energie electrica, considerat un barometru prompt in ceea ce priveste evolutia unei economii, a scazut in ultima luna cu 11,3%, dupa ce in iulie acesta inregistrase o usoara revenire.

Companiile din energie au contractat in acest an credite de peste 2 mld. euro, sectorul fiind "vedeta" anului 2009 in materie de imprumuturi, in conditiile in care imobiliarele si industria auto s-au prabusit si beneficiaza cu greu de sprijin din partea bancilor.

Vanzarile de carburanti sunt pe un trend negativ de la inceputul anului, benzinariile raportand scaderi intre 5 si 10%, mare parte din declin provenind insa de la companii care si-au redus drastic cheltuielile cu flotele auto.

Concedieri in structurile de retail, reduceri de costuri si chiar recuperari de autovehicule comerciale vandute in sistem leasing, a adus prima parte a anului pentru importatorii de autoutilitare.

In acelasi timp transportatorii au cautat sa se adapteze primelor scaderi din piata dupa ce ani la rand s-au obisnuit sa atraga noi clienti, sa deschida noi rute de transport si sa isi largeasca flota cu macar cateva zeci de autocamioane.

In prezent bugetele de dezvoltare s-au redus, fiecare transportator negociaza tarifele in functie de ruta si de client iar vanzarorii de camioane vand la sfert fata de volumele din 2008.

In prezent, producatorii vorbesc de stagnarea afacerilor la finalul lui 2009 ca de un caz fericit, dupa ce in prima parte a anului consumul de bunuri de larg consum a scazut puternic si brusc.

In plus, majoritatea producatorilor sunt acum mult mai evazivi si se feresc sa mentioneze cifre exacte atunci cand sunt intrebati de evolutia cifrei de afaceri sau a profitului. In timp ce vanzarile in volum sunt predominant in scadere, cresterile vanzarilor in valoare pe care unele piete le inregistreaza in aceasta perioada sunt doar un efect al majorarilor de preturi pe care producatorii de bunuri de larg consum au fost nevoiti sa le faca pe fondul scumpirii materiilor prime.

Vanzarile de echipamente IT&C (PC-uri, imprimante, aparate foto, telefoane mobile etc.) au scazut cu aproximativ 50% fata de anul trecut.

Caderea brusca a vanzarilor IT&C a provocat iesirea de pe piata a lantului IT&C Ultra Pro si preluarea retailerului online eMag de catre un distribuitor. Comprimarea pietei a adus la masa negocierilor pentru o fuziune distribuitorii locali Tornado si RHS.

Consumul de servicii de comunicatii al companiilor si persoanelor fizice a scazut, companiile de telefonie mobila trecand de la cresteri la scaderi de aproape 20% ale veniturilor.

In iunie au aparut primele scaderi (in lei) ale pietei, dupa ce industria a franat puternic din trimestrul doi.

Producatorii de medicamente au anuntat recent inchideri temporare ale unor sectii de productie.

Zentiva, spre exemplu, va intrerupe temporar activitatea sectiei de forme solide timp de sapte saptamani.

Ministerul Sanatatii are discutii cu principlaii jucatori din industrie pentru introducerea unui sistem de factoring care sa permita ca facturile sa fie scontate la banci, iar acestea sa-si obtina banii de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate (CNAS) in 2010.