Ce fac executivii de top pe LinkedIn si Facebook?

Autor: Delia Oniga 13.09.2009

Dupa ce si-au facut cont pe LinkedIn, unii executivi romani de top incep sa descopere, destul de timid, e adevarat, retelele sociale de tip Facebook. Majoritatea managerilor utilizeaza Facebook in scop personal si mai putin pentru a-si promova businessul. In cele din urma, cei mai castigati de pe urma exploziei de utilizatori de pe retelele sociale au ramas tot recruiterii.



Numarul utilizatorilor retelei sociale Facebook a ajuns la aproape 100.000 de persoane pe plan local, in timp ce la nivel mondial exista mai mult de 250 de milioane de utilizatori, estimeaza jucatorii din online. Cu toate acestea, fenomenul Facebook nu-si face inca simtita prezenta foarte puternic in business, unde prea putini manageri il folosesc pentru a se promova pe sine sau afacerea pe care o conduc. Cei mai multi dintre cei prezenti pe Facebook provin din domeniul IT sau recrutare, pentru acestia din urma o retea sociala fiind o sursa enorma de candidati.

Situatia de pe plan local nu este diferita de ceea ce se intampla in lume. Un studiu recent realizat publicat pe blogul uberceo.com arata ca foarte putini dintre executivii care fac parte din Topul Fortune 2009 utilizeaza Facebook, LinkedIn, Wikipedia sau scriu pe un blog. Cei mai multi dintre managerii de top care si-au deschis conturi pe Facebook provin in special din domeniul IT, in timp ce pentru ceilalti principalul scop este unul personal.

"Folosesc acest instrument de comunicare in scop personal. In scop profesional, apelez la alte instrumente de comunicare, precum e-mailul de companie sau newsletter-ul intern", spune Calin Dragan, CEO al Coca-Cola HBC Romania si Republica Moldova.

Potrivit studiului, numai doi CEO care conduc companii din Top Fortune au conturi de Twitter, in timp ce 81% din respondenti nu au o pagina personala de Facebook. Numai 13 executivi de top au profile pe LinkedIn, cei mai multi conducand companii din sfera IT&C. Mai mult decat atat, niciunul dintre executivii din top 100 nu are un blog.

La polul opus, exista manageri sau companii care profita de numarul mare de utilizatori de pe Facebook, incercand in acest fel sa cunoasca oameni noi.

"Da, se pot recruta angajati prin intermediul Facebook. Eu nu o fac, dar colegii mei de la HR, da. Se pot stabili intalniri de afaceri in urma contactarii prin retelele sociale, se pot incheia contracte sau atrage investitori", spune Radu Georgescu, presedintele grupului Gecad, specializat in securitatea informatica si unul dintre cei mai cunoscuti oameni de afaceri din industria IT&C, care a devenit celebru prin vanzarea tehnologiei antivirus RAV catre Microsoft.

In opinia sa, retelele sociale, de business sau nu, sunt definite, in general, prin usurinta cu care te ajuta sa intri in contact si sa comunici cu persoane din domeniu, oameni care te intereseaza, dar cu care nu te-ai intalnit niciodata.

Georgescu, care petrece aproximativ jumatate de ora pe saptamana pe Facebook, spune ca prefera totusi reteaua sociala LinkedIn, care reuneste mai multi profesionisti din lumea businessului.

"LinkedIn, spre exemplu, imi aduce mai multe avantaje decat Facebook pentru ca este foarte orientat catre business si ma poate ajuta mai mult sa ajung sa comunic cu persoane de care am nevoie la un moment dat. Facebook este mai mult pentru «socializare» personala. Ajuta insa amandoua si la brandul personal", afirma Georgescu.

Vanatorii de profile

Pentru head-hunteri, un site de socializare precum Facebook poate fi un instrument foarte util, avand in vedere ca este usor sa cunosti oameni noi.

"Lucrand in executive search, esti obligat sa fii tot timpul in mijlocul tuturor lucrurilor, sa ai acces imediat la orice informatie, despre oricine. Prin urmare, trebuie sa fim tot timpul acolo unde sunt informatiile. Tool-urile astea de pe internet au un avantaj enorm pentru noi, pentru ca au o cantitate practic nelimitata de informatii la care ai acces instantaneu si este destul de bine structurataª, spune George Butunoiu, managing partner al firmei cu acelasi nume Radu Georgescu, presedintele grupului Gecad, petrece aproximativ jumatate de ora pe saptamana pe Facebook, dar prefera totusi reteaua sociala LinkedIn si unul din cei mai cunoscuti head-hunteri din piata.

El explica faptul ca angajatii sai, in special cei care fac research, petrec ore intregi pe site-urile de socializare, pentru a aduna informatii. Totodata, exista si dezavantaje in utilizarea re­te­lelor sociale ca instrument de cautare de candidati, si anume acela ca toata lumea are acces la informatii intr-un mod relativ "democratic", ceea ce duce la o scadere a avantajelor com­petitive a celor care sunt vechi pe piata si care isi bazeaza aproape toata forta pe cantitatea de relatii, informatii si acces la informatii pe care le au.

"Acum, avantajul competitiv a ramas doar in relatiile personale. Tot ce am strans eu ca informatii in 18 ani de activitate poate fi strans acum intr-un timp mult mai scurt", afirma Butunoiu.

Personal versus profesional

Desi aparitia Facebook a avut loc acum mai bine de cinci ani, pe plan local, exista inca o anumita reticenta in a folosi acest instrument la capacitatea sa maxima.

"Ajuta FB (Facebook - n.r.) in business? In general tot ce fac se bazeza pe contactul cu oamenii. Avand un instrument care sustine mentinerea unui network, cu siguranta poate ajuta in business, dar pentru mine FB este doar un social network si nu va avea niciodata ca obiectiv primar altceva decat un aspect «social»", spune Matilda Crossman, managing director al companiei de training ExP Group, care povesteste ca "a descoperit" Facebook pe vremea cand studia la Harvard si i s-a parut o idee excelenta pentru a pastra legatura cu prietenii, mai ales cu cei din strainatate.

Exista insa si pareri diferite. Spre exemplu, Mihai Stanescu, business & life coach in cadrul RoCoach, spune ca inca nu vede niciun avantaj profesional in a avea cont pe Facebook.

"Sincer, nici nu m-am gandit sa folosesc Facebook pentru a atrage clienti. Cu toate acestea, cred ca lucrurile s-ar putea schimba, dar mai degraba indirect, crescand potentialul de atractivitate catre posturile mele", spune Stanescu.

In opinia presedintelui Gecad, orice om de afaceri trebuie sa stabileasca inainte de toate, ce isi doreste sa obtina de pe urma prezentei sale pe retelele sociale.

"Daca vrei sa faci business si doar atat te intereseaza, este preferabil sa detii un cont pe LinkedIn si pe alte retele de acelasi gen, sa faci parte din diverse grupuri, sau sa initiezi discutii. Daca te intereseaza mai mult brandingul personal, atunci un cont pe Facebook si pe alte retele sociale este un plus", explica Georgescu.

Potrivit lui Dragos Dehelean, managing partner la agentia de consultanta in comunicare, specializata in folosirea mediului online

Selenis, la ora actuala exista aproximativ 100.000 de utilizatori Facebook pe piata locala, fata de 50.000 cati aveau conturi anul trecut in noiembrie.

"Facebook este un mediu unde exista o explozie la nivel de audienta. Multa lume poate profita de acest lucru, inclusiv oamenii de vanzari, cei care vor sa faca networking sau sa sa-si promoveze brandul personal", spune Dehelean. Cu toate acestea, in opinia sa, nu exista inca implicare la nivel corporate.

Chiar daca au existat previziuni inca din 2005 ca managerii vor incepe sa comunice toti pe bloguri sau pe retelele sociale, iar organizatiile vor deveni mai transparente, acest lucru nu s-a intamplat, iar motivatiile pentru asemenea strategii nu sunt destul de puternice.

LinkedIn

Facebook