Daniela Sindila, HR manager al Rin Group: Directorul general al Rin Grand Hotel castiga 7.000 de lei pe luna

Autor: Adelina Mihai 13.09.2009

Grupul de firme Rin Group detinut de fratii Negoita, cu afaceri in imobiliare, hoteluri si media, are 700 de angajati in cele patru hoteluri operate in Bucuresti (Confort Otopeni, Confort Traian, Rin Otopeni si Rin Grand Hotel), iar cei mai multi (400 de angajati) lucreaza in cadrul celui mai mare hotel de pe piata locala in functie de numarul de camere (1.460), Rin Grand Hotel.



"Salariile oferite in cadrul hotelului Rin Grand Hotel se situeaza la nivelul pietei, intre 1.000 si 4.300 - 4.500 de lei (240 - 1.070 euro). Cel mai bine platit este general managerul companiei, care are un venit lunar de 7.000 de lei (1.666 euro)", sustine Daniela Sindila, HR manager in cadrul Rin Group, care numara aproximativ 2.000 de angajati in total.

Salariul lui Stefan Balaur, directorul general al hotelului de patru stele a carui conducere a preluat-o din iunie 2008, este de peste doua ori mai mare decat cel pe care il primeste cel mai bine platit angajat din divizia food&beverage, care poate castiga pana la 3.000 de lei (714 euro).

"E mai simplu sa manageriezi 170 de oameni, cum se intampla in situatia colegului de la food& beverage, dar este altceva sa ai in spate responsabilitatea acestui hotel cu 400 de angajati, pentru ca mai sunt si angajatii din departamentele de suport de care esti responsabil." Salariile din industria hoteliera sunt printre cele mai mici din economie, salariul mediu net variind in jurul a 200 de euro, potrivit datelor de la Institutul National de Statistica. Niveluri salariale mai generoase se intalnesc la pozitiile de management ocupate de expati. Astfel, un manager strain nu va veni la conducerea unui hotel de pe piata locala pentru mai putin de 4.000 de euro pe luna.

Infiintat in 2007, cel mai mare hotel din Europa (potrivit declaratiilor proprietarilor), are o suprafata de 115.000 de mp construiti. Recrutarile pentru cel mai mare proiect al grupului au fost facute in numai doua luni, aceasta fiind cea mai importanta provocare cu care s-au confruntat angajatii din echipa de resurse umane. Au fost testate si mai multe grile de salarizare, insa pana la urma departamentul de HR a gasit o formula despre care a considerat ca da cele mai bune rezultate.

"In 2009, din pacate, n-am reusit sa pastram cresterea salariala pe care am practicat-o pana la inceputul crizei. Am fi putut face lucrul acesta daca am fi redus din personal, dar am decis sa ne pastram oamenii si sa inghetam salariile."

Cu toate acestea, compania aplica politici de retentie a angajatilor prin compensatii si facilitati. Printre beneficiile oferite angajatilor se numara vouchere pe perioada verii la cel mai mare parc acvatic din Romania, Water Park (care se afla sub umbrela companiei Rin Otopeni) sau participarea la teambuildinguri.

Fac fata unui grad de ocupare de 70%

Cei 400 de angajati din cadrul Rin Grand Hotel ar putea sa faca fata la un grad de ocupare al hotelului de 60 - 70%. Potrivit informatiilor furnizate anterior de companie, gradul de ocupare al hotelului a fost la sase luni de 27%.

"Pentru un grad de ocupare de 80 - 90% ar trebui sa avem o echipa mult mai mare. Am fost constienti atunci cand am facut angajari ca e un hotel nou deschis pe piata si ca nu va avea din start un grad foarte mare de ocupare." Fratii Negoita au anuntat ca vor transforma 250 de camere din hotel in spatii de birouri, decizia fiind luata pe fondul scaderii gradului de ocupare al hotelului.

"Anul acesta nu am facut restructurari, iar aceasta a fost o munca destul de grea, pentru ca toata lumea se confrunta cu probleme. Am incercat sa pastram numarul de angajati si sa facem recrutari doar pe pozitiile care au ramas libere, acestea fiind destul de putine."

In acest moment, departamentul de HR al hotelului recruteaza pentru patru pozitii, doua in departamentul de dezvoltare si cate una in departamentul de vanzari si de rezervari.

Rin Grand Hotel are trei divizii de angajati: una de cazare, in care lucreaza cei din departamentul de housekeeping (spalatorie, curatatorie, cameriste) si receptie, una de administratie si vanzari (contabilitate, juridic, rezervari, evenimente, securitate, tehnic) si divizia de food& beverage (bucatarie si service). Cei mai multi angajati lucreaza in food& beverage, unde exista de la spalatori de vase pana la ospatari, barmani, ajutoare de bucatar, bucatari executivi sau manageri de evenimente.

Traininguri de 50.000 de euro

Inca de la infiintarea hotelului, s-a stabilit ca in fiecare departament sa existe cate un trainer intern care sa se ocupe alaturi de un reprezentant al departamentului de HR de integrarea noilor angajati. "Am angajat ospatari cu experienta, insa ei veneau din locuri diferite, cu politici diferite, cu asteptari diferite si cineva trebuia sa se ocupe de ei, sa-i urmareasca pas cu pas si sa-i instruiasca. Am folosit si traineri externi, dar in locuri din afara Bucurestiului."

Anul acesta au existat insa mai putine programe de teambulding organizate de hotel fata de anii trecuti, insa bugetul de training a ramas acealasi ca in 2008.

"Bugetul de training s-a mentinut la nivelul din 2008, cu o valoare de aproximativ 50.000 de euro pentru angajatii din Rin Grand."

Exista diferente majore in ceea ce priveste media de varsta a angajatilor din hotel: daca cei de pe pozitii de receptioneri au varste cuprinse intre 22 si 23 de ani, angajatele din departamentul de housekeeping au intre 40 si 42 de ani.

Recrutare de pe bancile facultatii

"Sunt pozitii pentru care nu cerem experienta. De exemplu, am angajat un grup de receptioneri cu experienta care au facut prezentari in cadrul mai multor universitati din Bucuresti. Am adunat sute de CV-uri si am selectat tineri prezentabili pentru pozitii de receptioneri."

Candidatii care aplica pentru un job de receptioner in cadrul hotelului trebuie sa vorbeasca fluent doua limbi straine si sa aiba cunostinte de operare a calculatorului. Anul acesta, s-au facut insa doar patru recrutari pentru aceasta pozitie.

Exista in cadrul companiei angajati care au acceptat joburi cum este cel de receptioner pe timpul facultatii si care, dupa ce si-au dat examenul de licenta, au solicitat o perioada de proba pe o pozitie in cadrul departamentului pentru care au fost formati in perioada studiilor.

"Avem un consilier juridic care a lucrat initial ca receptioner, pe timpul facultatii, care a fost avantajat si de faptul ca a cunoscut modul de lucru din hotel."

In cadrul hotelului exista un departament de recrutare si de aceea nu se apeleaza la agentii sau la site-uri de recrutare atunci cand se fac angajari. "Pentru pozitii de conducere am apelat si la recomandari interne."

In opinia lui Sindila, managerii de HR sunt foarte pretuiti si cautati in aceasta perioada, pentru ca ei sunt cei care trebuie sa gaseasca solutii pentru eventualele restructurari operate de companii si este foarte important modul in care se comunica acest lucru.

"Cineva spunea ca un director general bun are directorul economic in buzunarul drept si directorul de HR in buzunarul stang. S-a inteles mai greu importanta si rolul managerului de resurse umane la noi, pentru ca foarte mult timp s-a crezut ca un director de HR incheie contracte, face angajari sau lichidari si doar atat", conchide ea.

Cariera

Rin Group, pe scurt: