Despre organizatii si lideri: Sunt prea multi cei care administreaza si prea putini cei care conduc

Autor: Delia Oniga 13.09.2009

Una dintre problemele cu care se confrunta companiile este numarul mare de manageri si lipsa liderilor. Exista prea multi manageri si prea putini lideri, diferenta dintre atributiile acestora fiind destul de subtila pentru unii. Managerii administreaza si liderii conduc, iar organizatiile au nevoie in aceasta perioada mai mult decat oricand de lideri.

"Inainte, managerii erau doar niste inspectori, te urmareau daca ti-ai facut treaba sau daca ai facut-o bine, insa acum ei ar trebui sa fie in stare sa conduca si sa fie parte din intreaga echipa de leadership. S-a ajuns in situatia in care sunt prea multi cei care administreaza si prea putini cei care conduc", este de parere Merlyn Beeman, vicepresedinte al companiei de training, coaching si consultanta in resurse umane Leadership Management International (LMI), care este prezenta si pe plan local printr-un sistem de franciza si are printre clientii companii precum McDonalds, Tuborg sau Citibank.

Dar chiar daca managerii si-au luat pana acum foarte in serios rolul de administratori, exista semne ca lucrurile incep sa se schimbe. Potrivit lui Beeman, spre deosebire de acum cativa ani, cand 15-20% dintre oamenii dintr-o companie detineau o po zitie de management, chiar daca erau middle manageri, superviseri sau top manageri, in prezent, in companiile din intreaga lume, procentul managerilor a scazut la 10%.

Mai multi manageri, angajati mai putin responsabili

Unul dintre riscurile pe care le presupune un numar mare de manageri este faptul ca angajatii ar putea adopta o atitudine iresponsabila si s-ar putea obisnui sa isi faca treaba bine doar atunci cand sunt supravegheati. "Ca in proverbul «Cand pisica nu-i acasa, soarecii joaca pe masa», si in business, cand seful este plecat, angajatii se joaca. Acest lucru n-ar trebui sa se mai intample de-acum incolo. Angajatii ar trebui sa invete sa fie propriii lor lideri si sa fie responsabili", explica Beeman.

Mai mult decat atat, in situatii economice dificile, liderii ar trebui sa aiba un rol vital in dezvoltarea companiilor.

"Leadershipul nu mai este doar o pozitie. Spre exemplu, cu ceva timp in urma leadership insemna sa fii pe o pozitie de top sau sa conduci o afacere, acum insa credem ca leadership inseamna mai putin o pozitie si mai mult o chestiune de comportament", spune Beeman.

Dar inainte de a conduce alti oameni, un lider trebuie sa se conduca pe sine.

"In general leadership inseamna a conduce alti oameni, dar daca nu poti sa te conduci pe tine, este foarte greu sa faci acest lucru cu ceilalti."

In plus, un alt element important este leadershipul strategic, adica sa coordonezi oamenii in asa fel incat acestia sa aiba rolurile care li se potrivesc.

"Eu sunt lider si fac tot ce este necesar pentru companie, dar acest lucru inseamna sa stiu tot ce se intampla in companie. Pentru a realiza acest lucru, comunicarea este, de asemenea, foarte importanta. Ca lider, trebuie sa stiu care sunt telurile companiei, sa stiu care este partea mea si sa ating acele teluri."

Existenta unor scopuri este specifica pentru toata lumea. Desi exista diferente de tip cultural, in principiu, oamenii isi doresc aceleasi lucruri.

"Toti avem teluri asemanatoare. Oamenii isi doresc un venit, o familie, educatie, o casa, copii, sanatate. Pentru toate acestea, lucram. Dar chiar daca exista diferente culturale, toti gandim la fel, fie ca este vorba de China, Romania sau SUA", conchide Beeman.