Enoiu, McCann: 2009 l-am pierdut din cauza guvernantilor, 2010 va fi la el de prost si sa speram in 2011 la crestere

Autori: Adriana Rosoga , Cristian Hostiuc 16.09.2009

Pentru Bogdan Enoiu, seful de peste mai mult de un deceniu al grupului de comunicare McCann Erickson Romania, 2008 a fost un an pe care trebuie sa-l uitam rapid pentru ca nu ne vom mai intalni foarte curand cu el, 2009 este un an pierdut din cauza guvernantilor, 2010 va fi la fel de prost si trebuie sa ne pregatim inca de pe acum pentru 2011 cand putem spera la o crestere pentru piata media.



"Ne pregatim pentru un 2010 mai prost ca 2009. In ansamblu, 2010 va fi un an de ajustare. Anul viitor, furnizorii de media trebuie sa vina cu preturi competitive, astfel incat sa relansam consumul, iar in 2011 sa vedem o crestere a pietei media chiar si cu 5%, pragul psihologic". In 2008, piata media s-a invartit in jurul a 550-600 mil. euro.

Enoiu, 50 de ani, considera ca important pentru acest an este ca locurile de munca din mediul privat sa se pastreze. "Noi, publicitatea, vedem printre primii cresterea economica, iar cresterea o putem adecva. Chiar daca sacrificam marja de profit in sectorul privat trebuie mentinute locurile de munca, sunt importante pentru angajati".

In conditiile in care piata de publicitate scade dramatic in acest an, companiile fiind nevoite sa taie la sange banii alocati marketingului, avand in vedere ca cererea de bunuri si servicii a scazut, Enoiu si-a stabilit ca obiective sa scada cat mai putin si sa castige cota de piata de la cei pentru care 2009 este un an prea greu de supravietuit.

Dar mai mult decat atat, el si-a stabilit sa pastreze numarul de angajati ai grupului.

"Jobul meu este sa pastrez cele peste 275 de locuri de munca de la grupul McCann Erickson si sa generez profit, astfel incat finantele sa se poata baza ca grupul va plati taxe la bugetul de stat la nivelul celor de anul trecut". McCann Erickson vrea ca la finalul acestui an sa nu aiba o scadere mai mare de 10-12% a cifrei de afaceri in euro fata de 2008, iar profitul in lei sa fie acelasi (iar in euro sa fie la nivelul lui 2007). In privinta cotei de piata, tinta de crestere este de la 18% la 19-20%.

Prin noi au trecut 87 mil. euro puri

In 2008, agentia de publicitate full service B.V McCann Erickson si agentia de media Universal McCann au avut afaceri de 75,6 mil. euro, la care Enoiu mai adauga 4 mil. euro din agentia de relatii publice McCann PR, compania de comunicare digitala MRM Worldwide si agentia de BTL, Momentum, plus 7 milioane de euro, bani pe care un client ii plateste direct televiziunilor locale si care nu se vad pe datele Ministerului de Finante de final de an, dar care sunt luate in considerare oficial. In total, Enoiu revendica afaceri de 87 mil. euro. "In 2008 am crescut cu 35% fata de perioada similara a anului trecut. Sunt bani puri, care nu sunt plimbati de doua ori prin agentiile grupului".

Uitandu-se la rezultatele concurentilor sai afisate acum o luna pe site-ul Ministerului Finantelor si stiind cati bani a rulat el pe partea de media (spatiul publicitar cumparat pe TV, print, radio, internet), Enoiu spune ca si in 2008 a fost pe primul loc cu afaceri de 70 mil. euro pe divizia Universal McCann. "Din 13-14 ani, doar intr-un singur an nu am fost pe locul intai, in 2007". McCann nu are o companie separata pentru media, asa cum au principalii sai rivali, ci afacerile sunt consolidate in grup si de aceea pe piata sunt eterne discutii cine este pe primul loc. Principalul rival pe acest segment este Zenith Media, care este o companie separata, parte a Centrade Saatchi&Saatchi, si care a avut o cifra de afaceri de 62 mil. euro in 2008, conform datelor de la Ministerul Finantelor. In acest an, McCann Erickson a castigat conturile Caroli, Dedeman, Toshiba, iar de 14 ani grupul are in portofoliu contul Vodafone, unul dintre cele mai ravnite de pe piata. Conform licitatiei internationale, contul Vodafone care in Romania depaseste 15 mil. euro, ar trebui sa treaca la anul in portofoliul rivalilor de la OMD. "In privinta contului Vodafone, tot ce pot sa spun este ca se aplica principiul incertitudinii lui Heisenberg", a mentionat zambind Enoiu, trimitandu-i pe cei interesati sa caute pe Google ce a spus fizicianul german.

Printre cei mai longevivi clienti ai McCann, alaturi de Vodafone, se numara conturile: Coca-Cola, L'Oreal, Heineken, Nestle.

Urmarim cheltuielile saptamana de saptamana

De la inceputul anului, grupul McCann a intrat intr-o disciplina bugetara drastica, iar munca pentru clienti este mai intensa. "Urmarim cheltuielile luna de luna, chiar si la doua saptamani ...Suntem echilibrati pe clienti ca si portofoliu. Daca pierdem undeva, castigam altundeva. Suntem mult mai creativi in alocarea bugetelor, a resurselor. Stabilitatea este punctul nostru forte si nu am vazut clienti de-ai nostri nemultumiti care sa vrea sa plece, sa faca pich. De-a lungul anilor, noi am pierdut doar un singur cont intr-un pich local. Pe campul de lupta nu ne-a luat nimeni niciun client. Daca am pierdut a fost la masa verde, adica la o licitatie internationala facuta in afara de companiile-mama, nu de divizia locala. Suntem grupul de unde se iau cel mai greu clienti".

Enoiu spune ca piata de publicitate nu va mai inregistra cresterea procentuala de anul trecut. "Ca si procent de crestere la nivel de piata de publicitate cifrele din 2008 nu le vom mai atinge. La inceputul anului am fost tentat sa spun ca piata de publicitate va cobori in 2009 cu 25%. Pe anumite tipuri de media insa, scaderea este mai drastica. Daca in 2008 am inregistrat o crestere foarte puternica, in 2009 piata ar putea sa scada la fel de puternic".

El spune ca o solutie o constituie reducerea preturilor pe anumite tipuri de media, precum presa scrisa si adaptarea cererii cu oferta. "Media trebuie sa coboare preturile ca sa fie sold-out. Trebuie sa coboram preturile la publicitate astfel incat companiile sa se simta confortabil sa consume si sa aiba o vizibilitate mai mare in randul consumatorilor. In 2008 cea mai mare crestere de preturi a fost pe TV. Preturile la TV sunt acum la nivelul lui 2007", considera Enoiu, care estimeaza valoarea investitiilor in publicitatea pe TV la 250-258 mil. euro anul acesta, cu 30% mai putin fata de anul trecut. "Sa fim fericiti daca TV-ul obtine 280 mil. euro. Este important ca TV-ul sa mentina incasarile la nivelul lui 2007. Unele statii TV vor inregistra cresteri, in timp ce altele vor avea scaderi".

Guvernul a pierdut timpul

El spune ca ultimele 9 luni au fost esentiale pentru absorbtia socului crizei economice, insa au fost pierdute.

"Statul trebuie sa-si estimeze mai bine veniturile. Reprosez guvernantilor o lipsa de coordonare economica intre septembrie-februarie. Daca as fi la Ministerul de Finante as crea o linie directa cu primii 500 de contribuabili si m-as chinui ca lunar sa am discutii cu companiile mari, dar si cu micii intreprinzatori".

Enoiu spune ca programe precum "Prima casa" sunt bune pentru piata, dar astfel de masuri era nevoie sa fie puse mai devreme in practica. "Romanii reactioneaza atunci cand le ajunge cutitul la os, asa a facut si guvernul. Vai de tara care nu genereaza in sectorul public oameni la fel de buni ca si cei din mediul privat", spune Enoiu, care exclude varianta intrarii in politica. "E greu sa intri in politica odata ce ai prins gustul libertatii".

Pana una-alta, sambata 19 septembrie incepe BCR Open Romania, turneul de tenis organizat de Enoiu din 2002, pe care l-a luat de la detinatorul licentei, Ion Tiriac, pe pierdere si pe care l-a adus pe profit.