Dacia nu a venit cu noutati la Salonul Auto de la Frankfurt, dar strazile orasului sunt pline de Loganuri

Autor: Bogdan Alecu 17.09.2009
  • 200 de hectare de teren "acoperite" cu masini destinate in principal segmentului "de mijloc", si nu unui public exclusivist, ca in cazul Salonului Auto de la Geneva
  • Cea mai "verde" editie de pana acum
  • 750.000 de vizitatori asteapta organizatorii in acest an, cu 150.000 de oameni mai putin decat anul trecut.


Trendul masinilor ecologice care a inceput sa se manifestase pe piata auto in toamna anului 2006, odata cu expozitia de la Paris, este acum mai puternic ca niciodata, mai ales ca intreaga industrie europeana cauta solutii (altele decat Rabla) pentru a depasi actualul context economic.

Daca in 2006, la Paris, Peugeot anunta modele hibrid diesel-electric, iar Mercedes-Benz isi incerca "norocul" cu motorul dies-otto, care functiona ca un diesel (aprindere prin compresie si nu scanteie), dar mergea cu benzina, anul acesta astfel de idei "avangardiste" au fost inlocuite cu unele mult mai practice si mai aproape de realitate.

"Premierele" de noi motoare diesel au fost incet mascate de cele ale unor noi motoare pe benzina precum cel EcoBoost de la Ford, dar in special de noi modele electrice. Fara a exagera, se poate spune ca aproape fiecare marca a prezentat cel putin un model, fie el mai aproape sau mai departe de productia de serie, cu motor electric. De la Renault Fluence ZE si Ford Focus la Tesla Roadster (care deja este in productia de serie in State) si Audi "R8" eTron echipat cu patru motoare electrice care in total dezvolta 313 CP si 4.500 Nm - forta comparabila cu cea a patru camioane de mare tonaj si cu o autonomie de 250 km. Cu toate acestea, inginerii de la BMW, spre exemplu, nu considera ca automobilele electrice vor avea un foarte mare succes deoarece au in general o autonomie de sub 200 km, iar timpul de incarcare este de minimum cateva ore.

Criza si nu prea

Dacia, al carei stand a fost amplasat intre cel al Renault si cel al Ford, nu a prezentat nicio noutate la Frankfurt. Ca si la alte editii ale saloanelor auto, in stand au fost modelele Logan MCV si cele din gama Sandero, iar in centru conceptul Duster, prezentat la Geneva in primavara acestui an. Datorita "crizei", Dacia a devenit un jucator important pe piata germana, potrivit mai multor directori din industria auto. Daca in urma cu doi ani se putea vedea foarte rar un Logan pe strazile din Frankfurt, acum numarul acestora a crescut semnificativ, in special datorita modelului Sandero, care in prezent detine peste jumatate din productia constructorului de la Mioveni.

Trendul "Eco" a fost accentuat de "shuttle"-urile din interiorul Salonului - modele precum Mercedes-Benz E-Klasse, MINI, BMW Seria 1, toate inscriptionate cu nivelul consumului si al emisiilor de dioxid de carbon.

"Criza" pietei auto nu a fost foarte vizibila la Frankfurt. Pietele auto vest-europene au fost ajutate de programele "Rabla" si fie au scazut foarte putin, cum este cazul Frantei, fie au crescut puternic, precum Germania. Pe de alta parte, Spania, prima piata vest-europeana care a scazut puternic, a inceput sa-si revina.

"Criza" se vede insa in Europa de Est. Daca la editiile anterioare erau invitati foarte multi jurnalisti din Rusia, Romania sau Ungaria, acum numarul acestora nu a fost la nici un sfert fata de Salonul de la Paris de anul trecut, potrivit reprezentantilor marcilor auto. Acest lucru se datoreaza scaderilor puternice de pe aceste piete care automat au dus si la "ajustarea" bugetelor de marketing.

"Spania isi revine, Franta este stabila la fel si Italia. Pe de alta parte, piata auto din Europa de Est si Rusia ramane una slaba, iar in Romania programul "Rabla" a avut un succes moderat", a spus Ingvar Sviggum, vicepresedintele Ford, care spera ca statele vest-europene vor lansa in curand programe de tip "bridge" pentru ca vanzarile de masini sa nu se prabuseasca inca o data dupa epuizarea programelor "Rabla".

82 de premiere

A 63-a editie a Salonului Auto de la Frankfurt are 743 de expozanti din 30 de tari, dintre care 62 de constructori auto. Dintre cele 82 de premiere mondiale, 42 apartin constructorilor germani. Salonul Auto va fi deschis oficial publicului pe data de 17 septembrie.