Toamna arida: pana la sfarsitul anului nu se mai deschide niciun mall in afara Capitalei

Autor: Cristi Moga 16.09.2009

Sfarsitul de an a fost in ultimii ani perioada preferata de catre dezvoltatori pentru inaugurarea de centre comerciale. Anul acesta insa nimeni nu se mai grabeste sa deschida, pe fondul vanzarilor slabe inregistrate de retaileri, care nu se mai extind.



Pana la sfarsitul acestui an nu va mai fi inaugurat niciun centru comercial nou in afara Capitalei, in timp ce in Bucuresti singura finalizare asteptata pentru ultimele luni din 2009 este cea a proiectului Cotroceni Park, acesta fiind sfarsitul de an cu cele mai putine inaugurari din 2005 incoace.

Proiectele de centre comerciale din afara Capitalei au fost amanate unul cate unul, West Gate Craiova, Euromall Galati sau Csiki Plaza din Miercurea Ciuc avand programata initial finalizarea in acest an. Orasele cu un numar mai mic de locuitori, in care a fost deja deschis cate un centru comercial, nu mai sunt atractive pentru retaileri, care au sesizat ca puterea de cumparare a locuitorilor este sub asteptari.

Singurele spatii comerciale noi care vor fi livrate in afara Bucurestiului pana la sfarsitul anului vor fi in cadrul proiectului Iulius Mall din Timisoara, unde au fost deschise recent unitati Zara, Musette, Altex, precum si o cafenea Starbucks. Extinderea proiectului va cuprinde si un nou spatiu de joaca, cu o suprafata de 700 de metri patrati, precum si magazine Bebeloo sau Coccodrillo by Bambino.

Spre comparatie, in ultimele patru luni ale anului trecut in afara Capitalei au fost inaugurate opt centre comerciale noi - malluri si parcuri de retail - care au necesitat investitii totale de 335 de milioane de euro.

Cele mai mari proiecte finalizate in tara spre sfarsitul anului trecut au fost Iulius Mall Suceava, prima parte a parcului de retail ERA Shopping Park din Iasi sau parcurile de retail dezvoltate de compania belgiana BelRom la Focsani si Bacau.

Dezvoltatorii nu mai construiesc centre comerciale, deoarece pot obtine cu greu finantare bancara, iar retailerii care erau cei mai activi in ultimii ani au la randul lor mari probleme financiare.

Retailerul de incaltaminte Leonardo a inchis in jur de 30 de magazine, reteaua de articole vestimentare Steilmann a inchis alte cinci unitati, retailerul de ciorapi si sosete Mondex din Sibiu va incepe de asemenea inchiderea a 20-30 de magazine, in timp ce reteaua Ultra Pro Computers a inchis intreg lantul de magazine, o parte dintre acestea functionand inclusiv in centre comerciale.

In aceste conditii, speranta dezvoltatorilor este legata de atragerea unor retaileri internationali, intrati mai recent pe piata locala, precum Decathlon si C&A, care sunt dispusi inca sa se extinda in anumite orase, dar doar cu conditia unor chirii avantajoase.

Printre proiectele din afara Capitalei care sunt inca in picioare se numara mallurile Atrium Center din Arad sau Gold Plaza din Baia Mare, care au programata inaugurarea pentru prima jumatate a anului viitor, dar si contracte de inchiriere cu retaileri pentru 60-70% din suprafata centrelor comerciale.

Pe langa acestea, o serie de cel putin alte 50 de proiecte sunt blocate in diferite stadii de dezvoltare. O mica parte dintre acestea ar putea fi realizate in urmatorii ani, tinand cont ca intr-o serie de orase piata de retail este subdezvoltata, dar pentru majoritatea terenurilor proprietarii vor fi nevoiti sa caute o noua destinatie, deoarece retailerii si bancile nu vor mai avea acelasi apetit de risc.

Gradul de neocupare a spatiilor din centre comerciale a scazut puternic in acest an, iar dezvoltatorii au fost nevoiti sa reduca pentru majoritatea retailerilor nivelul chiriilor, ca urmare a scaderii numarului de vizitatori si cumparatori.

Tendinta de reducere a investitiilor in centre comerciale s-a resimtit in majoritatea statelor din Europa, livrarile din primele sase luni ale acestui an fiind cu 18% sub nivelul din perioada similara a anului 2008.

"Cushman & Wakefield preconizeaza ca in 2010 activitatea de dezvoltare de centre comerciale in Europa va cunoaste cel mai redus nivel, doar 7 milioane de metri patrati de spatii noi urmand sa fie deschise publicului. Cu toate acestea, este foarte probabil ca impactul deplin al recesiunii globale sa fie resimtit in 2011, cand doar 5 milioane de metri patrati de spatii sunt preconizate sa fie deschise in Europa, aceasta fiind cea mai mica cifra inregistrata din 2003 pana in prezent", se arata intr-un raport al firmei de consultanta.

Pentru piata locala anul 2008 va ramane probabil maximul istoric in ceea ce priveste livrarea de centre comerciale, cele peste 20 de proiecte noi si extinderi ridicand stocul total la aproximativ doua milioane de metri patrati, potrivit datelor Cushman & Wakefield.

Din datele consultantilor imobiliari reiese ca stocul de spatii comerciale per 1.000 de locuitori este inca sub 100 la nivelul Romaniei, in timp ce media europeana este de peste 200 de metri patrati per 1.000 de locuitori.

Cu toate acestea, tinand cont de puterea de cumparare a locuitorilor, probabil Romania va ramane pentru o buna perioada sub media europeana in ceea ce priveste stocul de centre comerciale.