Renault Tehnologie Roumanie incetineste ritmul angajarilor si incepe sa caute ingineri peste hotare
Philippe Prevel, directorul general al Renault Tehnologie Roumanie, a declarat ca strategia centrului tehnologic a fost modificata din cauza crizei, iar numarul final al inginerilor care vor lucra aici ar putea sa nu mai ajunga la 3.000 de persoane, cum estimase initial.
Posturile sunt acum acoperite intr-un ritm mai redus, deoarece
RTR cauta ingineri cu o calificare bogata, iar principala tinta
este acum repatrierea a cat mai multi ingineri romani care au
acumulat experienta in alte grupuri auto. "Din cauza crizei ne mai
gandim daca mai ajungem la cifra de 3.000 de oameni. Vom continua
proiectul, inca angajam, dar intr-un ritm mai scazut, iar oamenii
cautati trebuie sa aiba mai multa experienta", a declarat
Prevel.
Centrul RTR este al doilea centru de inginerie Renault din lume,
dupa cel din Franta, si deruleaza proiecte de testare si conceptie
pentru modelel Logan, dar si pentru gama Renault. Totodata
colaboreaza si coordoneaza echipe cu activitati similare in alte
centre de productie Logan, precum este cel din Rusia.
Compania a recrutat intr-un interval de 2 ani mai mult de 1.300 de
oameni, majoritatea fiind absolventi de facultati cu profil
tehnic.
Tinta initiala era ca pana la finalul lui 2009 la Pitesti,
Bucuresti si Titu sa lucreze 3.000 de oameni, dar angajarile au
fost oprite pentru jumatate de an, timp in care lucrarile la
centrul de testare din Dambovita au fost oprite.
Printre inginerii romani repatriati sunt si oameni a caror
activitate in industrie depaseste 20 de ani. Unul dintre ei este
directorul general adjunct al RTR, Sorin Buse, 49 de ani, care
anterior a gestionat proiectul de constructie al fabricii Toyota
din Woodstock, Canada. Fabrica are o capacitate instalata de
300.000 de automobile anual, iar productia efectiva a ajuns anul
trecut la 140.000 de unitati.
Unde este Titu la un an de la inceperea lucrarilor
Echipele de ingineri din Bucuresti si Titu, care au creat conceptul
Dacia Duster sau asigura asistenta tehnica pentru modelele Renault,
sunt deja formate si lucreaza de mai mult de un an. Unitatea din
Titu, unde ar trebui testate fizic automobilele Dacia si Renault,
are deocamdata 35 de angajati, din care 85% sunt romani, potrivit
reprezentantilor Renault.
Constructia cladirilor de birouri, a halelor si a pistelor de test
a fost in stand by pentru jumatate de an din lipsa finantarilor.
Lucrarile s-au reluat la jumatatea lunii iulie, iar in prezent
fiecare obiectiv se afla intr-un stadiu de constructie intre 15% si
60%.
"Stiti ca aceasta criza este foarte dificila pentru piata auto si
sunt companii precum GM sau Chrysler care au avut probleme mari.
Renault a avut dificultatea de a identifica finantarea pentru acest
proiect si exista riscul amanarii pentru mai mult timp", a explicat
Prevel.
Presedintele Traian Basescu, prezent vineri la Titu la aniversarea
primului an de la inceperea constructiei centrului, a specificat ca
a existat pericolul sistarii lucrarilor, iar in urma acordarii
garantiilor de stat compania a putut contracta creditul de 83 de
milioane de euro de la Banca Europeana pentru Investitii.
Pe langa acestea, finantarea a fost completata prin intrarea in
actionariat a Bancii Europene pentru Reconstructie si Dezvoltare,
care a preluat jumatate din companie pentru 44 de milioane de euro,
si printr-un ajutor de stat in valoare de 28 de milioane de euro
acordat de guvernul roman.
"Ajutorul guvernamental vine dupa efectuarea cheltuielilor. Dupa
inregistrarea lor se realizeaza si decontarea. Pana acum s-au
investit 70 de milioane de euro din prima etapa", a spus
Prevel.
Ce urmeaza
Directorul general al RTR a specificat ca activitatea inginerilor
va incepe in localitatea damboviteana in vara anului viitor, dupa
investitii de 100 de milioane de euro urmand sa fie gata diviziile
de testare de motoare Euro 5, cutii de viteze si jumatate din
piste. A doua etapa va fi incheiata la jumatatea lui 2011, cand vor
fi gata traseele pentru verificarea durabilitatii
automobilelor.
Sarkozy: Romania a inteles importanta planului francez
pentru industria auto
Presedintele francez, Nicolas Sarkozy, a salutat faptul ca
autoritatile romane au inteles importanta planului francez de
sustinere a industriei auto, plan care, de altfel, a salvat si
uzinele Dacia din Romania, transmite RFI. Romania este printre
putinele tari care au inteles importanta planului francez de
sustinere a industriei automobilului, a subliniat seful statului
francez. Sarkozy a precizat ca banii investiti in Renault de statul
francez, acuzat pe atunci de protectionism, au salvat si uzinele
Dacia din Mioveni. "Pot sa va spun o anecdota: presedintele roman
Traian Basescu a venit sa ma vada ca sa-mi spuna cat de multumit
este de felul in care functioneaza uzinele Renault din Romania. Eu
i-am spus ca acest lucru are fara indoiala legatura cu cele trei
miliarde de euro pe care Franta le-a acordat grupului Renault.
Asadar, astazi nimeni nu mai spune ca planul francez pentru
industria auto este unul protectionist", a spus Sarkozy.
Mediafax
Dacia pierde piata ucraineana, a treia destinatie de
export
Grupul Renault a decis ca din 2010 modelele din gama Dacia
comercializate pe piata ucraineana sa treaca sub brandul Renault,
potrivit publicatiei Kyiv Post. Motivul este cresterea cotei de
piata a marcii Renault la aproape 5% in 2010, de la 1,6% in primele
opt luni ale acestui an. In acelasi interval Dacia are o cota de
2,3%. Potrivit declaratiilor lui Marc Le Gratiet, masinile vor fi
in continuare importate din Romania, dar Renault Ucraina a demarat
un studiu prin care ia in calcul achizitia masinilor din Rusia,
unde Renault asambleaza modele Logan la uzina AvtoFramos de la
Moscova. In 2008 Dacia a vandut in Ucraina 14.520 de masini, fiind
cea de-a treia cea mai mare piata dupa Franta si Germania.
TITL: Si-a lasat afacerile pe mana executivilor romani
Ioana David
"De ce sa aduc un expat la TiriacAuto? Totul depinde de capacitatea
omului, si nu de faptul ca vorbeste engleza, romana sau franceza",
spunea Ion Tiriac intr-un interviu acordat in urma cu doua
saptamani Ziarului Financiar.
Privind retrospectiv, peste ultimele mandate de executivi din
businessul lui Tiriac, afirmatia omului de afaceri prinde
contur.
Printre managerii care s-au aflat la conducerea afacerilor Tiriac
se afla Anca Ioan (2005-2008), care anterior a lucrat la Roland
Berger Strategy Consultants, Valentin Radu (2003-2005), recrutat
tot de la Roland Berger. In perioada in care Radu a fost CEO,
grupul s-a cristalizat in forma in care exista astazi. Afacerile
puternicului antreprenor au mai fost conduse si de Radu Merica
(2001-2005).
La inceputul acestui an, Petru Vaduva, 48 de ani, a preluat
conducerea Tiriac Holdings, fiind al zecelea manager al holdingului
si poate cel care are cea mai grea misiune: aceea de a coordona
businessul lui Tiriac intr-una dintre cele mai grele perioade
pentru economia romaneasca de dupa 1990.
Holdingul are expuneri pe doua dintre pietele afectate de criza
economica, auto si imobiliare.
Mare parte din cariera lui Petru Vaduva a fost construita in afara
Romaniei. Vaduva a plecat din tara in 1982 catre Statele Unite,
pentru a studia biologie la Universitatea din Colorado. La Moscova
a condus diviziile de brokeraj si de business international ale
casei de brokeraj UralSib.
A lucrat pentru bancile de investitii JP Morgan, Bear Stearns si
pentru compania de investitii Renaissance Capital. In 1992, a
absolvit un MBA la Yale Business School, una dintre cele mai bune
scoli de business din lume (locul 16 in Top MBA Financial Times).
S-a intors in tara in 2007 ca chief investment officer la fondul de
investitii Intreprid GEM, unde este unic actionar.
Numirea sa la conducerea uneia dintre cele mai puternice afaceri
locale a venit ca o surpriza, el fiind la acea vreme putin cunoscut
mediului de business local.
Vaduva a fost recrutat direct de Ion Alexandru Tiriac, dupa
plecarea Ancai Ioan insa Ion Tiriac a fost cel care a avut ultimul
cuvant in decizia de numire.
Intr-un interviu acordat ZF la scurt timp dupa numire, Vaduva
spunea ca nu are tinte financiare clare in acest an, ci doar legate
de evitarea pierderilor si eficientizarea activitatii.
Petru Vaduva, 48 de ani, a preluat conducerea Tiriac Holdings la
inceputul acestui an, fiind al zecelea manager al holdingului
TITL: Tiriac: Guvernul ar trebui sa dea drumul la infrastructura
chiar cu riscul sa injumatateasca salariile. Fara infrastructura,
tara asta nu are viitor
Omul de afaceri Ion Tiriac, care ruleaza afaceri de peste 1 mld.
euro, clasat de revista Forbes pe locul 962 in topul miliardarilor
la nivel mondial cu o avere de 1,2 mld. euro, spune ca nu a inteles
niciodata ceea ce i-a spus Forbes, pentru ca nu poti spune ce avere
ai decat in momentul in care vinzi, iar cineva iti ofera cu
pret.
ZF
"Anul trecut am facut 1,4 miliarde euro, desi estimasem 1,8
miliarde euro. Anul asta un miliard, un miliard o suta", a afirmat
Tiriac in cadrul emisiunii "Dupa 20 de ani", transmisa duminica de
PRO TV la ora 10:00 am. Tiriac este unul dintre cei mai discreti
antreprenori de pe piata locala, iesirile sale in presa fiind
marcate de evenimente precum demararea de catre Ford a productiei
la Craiova. In ultima perioada insa figura vizibila din cadrul
holdingului Tiriac a fost fiul acestuia Ion Alexandru.
La inceputul anilor '90, recent intors in tara, Tiriac incepe pe
rand mai multe afaceri grupate mai tarziu sub umbrela Tiriac
Holdings. Numele sau era legat pana la acea data de lumea
tenisului, castigand in urma cu 40 de ani turneul Roland
Garros.
"Atunci cand stii ca pierzi poti spune: Astazi stiu ca am facut tot
ce am putut, dar maine voi putea mai mult (...) Astazi esti dragul
tuturor, dar maine lumea va placea pe altul. Trebuie sa stii sa
pierzi pentru ca asa vei fi trezit la realitate", spune omul de
afaceri.
A mizat pe banci in anii '90
Printre primele sale afaceri s-au aflat Banca Tiriac si AutoRom,
care devine importatorul exclusiv al Mercedes Benz pe piata locala,
iar apoi importator al tuturor marcilor detinute de grup. De-a
lungul anilor '90, Tiriac a mai investit in asigurari, leasing,
insa a deschis si primul magazin Metro, in colaborare cu grupul de
retail nemtesc. Astazi grupul Tiriac Holding cuprinde Tiriac Auto,
Tiriac Imobiliare, Tiriac Leasing, Tiriac Air, precum si alte firme
mai mici, in care Ion Tiriac este actionar.
Cel mai important business este cel auto, cei patru importatori din
cadrul Tiriac Holdings, Romcar (Ford), Hyundai Auto Romania,
Premium Auto (Land Rover si Jaguar) si M Car Trading au avut
cumulat un business de aproape 600 mil. euro in 2008 potrivit
datelor de la Ministerul de Finante. Businessul total din auto,
alcatuit din cei patru importatori plus reteaua de dealeri
TiriacAuto, a derulat in 2008 afaceri de peste un miliard de euro,
depasind Porsche Romania.
Tiriac detine si 45,05% din actiunile UniCredit Tiriac Bank, prin
intermediul Redrum International si Vesanio Trading. Banca este
controlata de grupul italian UniCredit.
Tara nu produce in momentul acesta; n-a produs nici inainte prea
mult
Omul de afaceri care si-a construit bugetul pentru anul viitor la
un curs de 4,5 lei/euro, sustine ca, in trecut, supraevaluarea
monedei nationale a condus la o depreciere brusca a acesteia,
lovind populatia, dar si companiile.
"Dupa parerea mea, leul a fost foarte repede si foarte mult
supraevaluat, dar a inceput sa o ia in jos, pe spinarea populatiei,
lovind si in noi (companiile - n.r.) care importam", a explicat
Tiriac, in cadrul emisiunii "Dupa 20 de ani" de la Pro TV.
El vede mai degraba o depreciere a monedei nationale in urmatoarea
perioada, inainte ca aceasta sa revina pe un trend ascendent.
"BNR incearca, si face bine ca incearca, sa franeze oarecum, sa nu
fie prea brusca (deprecierea - n.r.). Cursul de acum este, dupa
parerea mea, foarte bun. S-ar putea intampla ca leul sa se duca mai
jos, inainte ca sa se ridice din nou", spune Tiriac.
El afirma ca diferenta asta de schimb "ne-a mancat mult din
business", si ca bancile au bani, dar nu stiu sa ii dea. Conform
acestuia, orice institutie bancara care cere dobanzi mari la
credite este sinucigasa, pentru ca isi omoara clientii in acest
fel.
"Oamenii trebuie sa aiba curajul sa se imprumute la banca, dar doar
daca isi negociaza conditiile, pentru ca toate bancile sunt
negociabile. Bancile au bani, dar trebuie convinse sa imprumute,
mai ales in acest moment de criza, unde preturile au scazut la
niveluri minim", afirma antreprenorul.
Ca rezolvare la actuala criza economica, Tiriac propune oferirea de
facilitati tuturor celor care vor sa investeasca in Romania, pentru
ca investitiile raman in Romania. De asemenea, trebuie sa atragem
fonduri europene "pana la ultimul cent, nu leu" pentru a iesi din
criza.
"Tara nu produce in momentul acesta; n-a produs nici inainte prea
mult", a declarat omul de afaceri, care este de parere ca a fost o
dezvoltare falsa deoarece toate investitiile imobiliare au fost de
tipul "Hit and Run" (da lovitura si fugi). " Nu a fost investitie
lucrativa, care sa se intoarca in economie", mai spune el.
Fara infrastructura, tara asta nu are viitor
Din cauza lipsei infrastructurii, Romania a pierdut investitia
Mercedes, care ar fi creat 3.000 de locuri de munca.
"Eu stiam ca domnul Berceanu a spus, in urma cu cateva luni, ca da
drumul la autostrazi, cu orice risc (...) Dupa parerea mea
necalificata, ar trebui sa dea drumul chiar cu riscul sa
injumatateasca salariile, pentru ca, daca nu da drumul, o sa traim
cu jumatatile astea de salarii inca 20 de ani. Fara infrastructura,
tara asta moare in viitor", a mentionat Tiriac.
El este de parere ca "cineva mult mai destept decat mine ar trebui
sa vina cu un plan Marshall si sa spuna: Mai fratilor din Europa,
nu mai vrem sa pierdem fabrica Mercedes".
Estimarea lui Tiriac este ca la un an si un sfert dupa ce Statele
Unite ies din criza, vom iesi si noi. "Luminita de la capatul
tunelului exista. Trebuie sa te bucuri ca ai cazut de la etajul 1,
nu de la etajul 20 cum a cazut Spania", a spus Tiriac.
Puternicul om de afaceri se tine departe de lumea politica, desi
recunoaste ca a inceput sa primeasca oferte. Cu toate acestea,
Tiriac sustine ca trebuie sa alegem pe cineva, din oferta care ni
se pune pe masa, si este de parere ca guvernul ar fi trebuit sa ia
masuri nepopulare inca din ianuarie.
Uitati de salarii mari
"Guvernul acesta este un guvern care ma mira pe mine, pentru ca un
guvern normal ar fi trebuit sa ia masuri nepopulare inca din
ianuarie (...) nu trebuia sa se imprumute doar pentru a face fata
unei situatii de moment, pentru ca va continua sa o faca pana nu va
mai avea cum, a mentionat acesta.
Tiriac explica faptul ca este foarte greu sa guvernezi in coalitii,
fiind nevoie de un singur partid care sa conduca tara
"Daca guvernul ar fi condus de un singur partid, acesta ar putea
lua toate deciziile importante fara a mai exista discutii.
Cu toate astea, nu poti sa mai ignori ca ai in spatele tau
sindicatele, care ar trebui sa fie intelegatoare ca in pusculita
atata este, ca nu poti da bani din alte sectoare pentru sustinerea
salariilor (...) Guvernul trebuie sa ceara oamenilor sa uite de
greve, de salarii mari", pentru a putea trece de criza, a completat
Ion Tiriac.
"Nu va bagati copiii sclavi, cu toate datoriile pe care le aveti!",
a fost sfatul omului de afaceri.
zf@zf.ro
Ce spune despre
Cursul de schimb:
Leul a fost foarte repede si foarte mult supraevaluat. Cursul de
acum este, dupa parerea mea, foarte bun. S-ar putea intampla ca
leul sa se duca mai jos, inainte ca sa se ridice din nou.
Creditare:
Oamenii trebuie sa aiba curajul sa se imprumute la banca, dar doar
daca isi negociaza conditiile, pentru ca toate bancile sunt
negociabile. Bancile au bani, dar trebuie convinse sa imprumute,
mai ales in acest moment de criza, unde preturile au scazut la
niveluri minime.
Politic~:
Am spus mereu ca politica nu ma intereseaza. Am inceput deja sa
primesc oferte, dar nu sunt interesat.
IeSirea din criz~:
Luminita de la capatul tunelului exista. Trebuie sa te bucuri ca ai
cazut de la etajul 1, nu de la etajul 20 cum a cazut Spania. La un
an si un sfert dupa ce ies SUA din criza, vom iesi si noi.
Disponibiliz~ri:
Dupa parerea mea, mai bine dai trei sferturi de salarii si raman
toti inauntru. Noi nu avem pusculita doamnei Merkel (cancelarul
Germaniei - n.r.). Daca sindicatele si oamenii politici nu sunt in
stare sa gaseasca solutii atunci trebuie dati afara.
Sistemul de guvernare:
Este nevoie ori de un guvern national - ia-i pe toti de unde poti,
uita de partide, nu da posturi pe partide, ci pe capacitati - ori
de un guvern minoritar, ca sa conduca tara cum trebuie si care sa
poata fi ulterior tras la raspundere.
Modelul de business din Romania:
Tara nu produce in momentul acesta; n-a produs nici inainte prea
mult. Totul s-a dezvoltat pe principiul "Hit and Run" - "Da
lovitura si fugi". Nu a fost o investitie lucrativa, care sa se
intoarca in economie.
Imperiul lui Tiriac: sute de milioane de euro din auto, imobiliare,
banci si asigurari
Un miliard de euro din auto
n Cei patru importatori din cadrul Tiriac Holdings - Romcar (Ford),
Hyundai Auto Romania, Premium Auto (Land Rover si Jaguar) si M Car
Trading - au avut cumulat un business de aproape 600 mil. euro in
2008, potrivit datelor de pe Ministerul de Finante.
n Businessul total din auto, alcatuit din cei patru importatori
plus reteaua de dealeri TiriacAuto, a derulat in 2008 afaceri de
peste un miliard de euro, depasind Porsche Romania.
n Reteaua TiriacAuto comercialieaza pe piata locala noua marci
auto, prin intermediul a 65 de magazine la nivel national.
Apartamente si un megaproiect
n Tiriac Imobiliare a construit, alaturi de compania germana LBBW,
350 de apartamente in cadrul proiectului Residenz din Chitila, unde
in vara acestui an mai erau disponibile aproximativ 200 de
locuinte;
n Cel mai ambitios proiect imobiliar inceput de Tiriac este
complexul Stejarii din zona Baneasa, in care finalizarea primelor
280 de apartamente este programata pentru acest an;
n Cel mai mare proiect al companiei a fost anuntat in zona orasului
Otopeni, cu o valoare de un miliard de euro, dar acest megaproiect
mixt este in prezent tras pe o linie secundara.
A sasea mare banca locala in 2008
n Detine 45,05% din actiunile UniCredit Tiriac Bank, prin
intermediul Redrum International si Vesanio Trading. Banca este
controlata de grupul italian UniCredit.
n Banca are o retea de 240 de unitati cu acoperire la nivel
national si peste 3.000 de angajati.
n In primul semestru din 2009 UniCredit Tiriac a inregistrat un
profit net de 43 de milioane de euro, cu 5 milioane de euro sub
cel realizat in prima jumatate din 2008.
n La 30 iunie, banca avea in portofoliu credite de 3,8 miliarde de
euro.
Cel mai mare asigurator
n Prime brute subscrise de peste 1,38 mld. lei (375 mil. euro) in
2008, in crestere cu 12% pentru Allianz Tiriac.
n Profit net de 23 mil. lei (6,2 mil. euro) in 2008, in scadere cu
28%.
n Cota de piata de 15,5%; practica atat asigurari generale, cat si
de viata.
n Tiriac controleaza 45% din companie, prin off-shore-ul Vesanio
Trading, inregistrat in Cipru. Grupul german Allianz detine 52%,
iar restul actiunilor sunt controlate de persoane fizice, inclusiv
din managementul asiguratorului.
Nu lipseste din comertul modern
n Omul de afaceri detine 15% din afacerea Metro Cash& Carry
Romania.
n Participatia pe care Tiriac o detine la Metro ar putea fi
evaluata la 150 mil. euro, potrivit datelor din Anuarul Top 100
cele mai valoroase companii din Romania.
n Cel mai mare jucator din comertul modern, cu afaceri de peste 1,5
mld. euro in 2008.
n Dupa intrarea cu divizia cash&carry, grupul german a intrat
si cu divizia de hipermarketuri, real, afacere pe care nemtii o
controleaza in totalitate.