Renault Tehnologie Roumanie incetineste ritmul angajarilor si incepe sa caute ingineri peste hotare

Autor: Alexandru Anghel 20.09.2009

Philippe Prevel, directorul general al Renault Tehnologie Roumanie, a declarat ca strategia centrului tehnologic a fost modificata din cauza crizei, iar numarul final al inginerilor care vor lucra aici ar putea sa nu mai ajunga la 3.000 de persoane, cum estimase initial.



Posturile sunt acum acoperite intr-un ritm mai redus, deoarece RTR cauta ingineri cu o calificare bogata, iar principala tinta este acum repatrierea a cat mai multi ingineri romani care au acumulat experienta in alte grupuri auto. "Din cauza crizei ne mai gandim daca mai ajungem la cifra de 3.000 de oameni. Vom continua proiectul, inca angajam, dar intr-un ritm mai scazut, iar oamenii cautati trebuie sa aiba mai multa experienta", a declarat Prevel.
Centrul RTR este al doilea centru de inginerie Renault din lume, dupa cel din Franta, si deruleaza proiecte de testare si conceptie pentru modelel Logan, dar si pentru gama Renault. Totodata colaboreaza si coordoneaza echipe cu activitati similare in alte centre de productie Logan, precum este cel din Rusia.
Compania a recrutat intr-un interval de 2 ani mai mult de 1.300 de oameni, majoritatea fiind absolventi de facultati cu profil tehnic.
Tinta initiala era ca pana la finalul lui 2009 la Pitesti, Bucuresti si Titu sa lucreze 3.000 de oameni, dar angajarile au fost oprite pentru jumatate de an, timp in care lucrarile la centrul de testare din Dambovita au fost oprite.
Printre inginerii romani repatriati sunt si oameni a caror activitate in industrie depaseste 20 de ani. Unul dintre ei este directorul general adjunct al RTR, Sorin Buse, 49 de ani, care anterior a gestionat proiectul de constructie al fabricii Toyota din Woodstock, Canada. Fabrica are o capacitate instalata de 300.000 de automobile anual, iar productia efectiva a ajuns anul trecut la 140.000 de unitati.

Unde este Titu la un an de la inceperea lucrarilor

Echipele de ingineri din Bucuresti si Titu, care au creat conceptul Dacia Duster sau asigura asistenta tehnica pentru modelele Renault, sunt deja formate si lucreaza de mai mult de un an. Unitatea din Titu, unde ar trebui testate fizic automobilele Dacia si Renault, are deocamdata 35 de angajati, din care 85% sunt romani, potrivit reprezentantilor Renault.
Constructia cladirilor de birouri, a halelor si a pistelor de test a fost in stand by pentru jumatate de an din lipsa finantarilor. Lucrarile s-au reluat la jumatatea lunii iulie, iar in prezent fiecare obiectiv se afla intr-un stadiu de constructie intre 15% si 60%.
"Stiti ca aceasta criza este foarte dificila pentru piata auto si sunt companii precum GM sau Chrysler care au avut probleme mari. Renault a avut dificultatea de a identifica finantarea pentru acest proiect si exista riscul amanarii pentru mai mult timp", a explicat Prevel.
Presedintele Traian Basescu, prezent vineri la Titu la aniversarea primului an de la inceperea constructiei centrului, a specificat ca a existat pericolul sistarii lucrarilor, iar in urma acordarii garantiilor de stat compania a putut contracta creditul de 83 de milioane de euro de la Banca Europeana pentru Investitii.
Pe langa acestea, finantarea a fost completata prin intrarea in actionariat a Bancii Europene pentru Reconstructie si Dezvoltare, care a preluat jumatate din companie pentru 44 de milioane de euro, si printr-un ajutor de stat in valoare de 28 de milioane de euro acordat de guvernul roman.
"Ajutorul guvernamental vine dupa efectuarea cheltuielilor. Dupa inregistrarea lor se realizeaza si decontarea. Pana acum s-au investit 70 de milioane de euro din prima etapa", a spus Prevel.

Ce urmeaza
Directorul general al RTR a specificat ca activitatea inginerilor va incepe in localitatea damboviteana in vara anului viitor, dupa investitii de 100 de milioane de euro urmand sa fie gata diviziile de testare de motoare Euro 5, cutii de viteze si jumatate din piste. A doua etapa va fi incheiata la jumatatea lui 2011, cand vor fi gata traseele pentru verificarea durabilitatii automobilelor.


Sarkozy: Romania a inteles importanta planului francez pentru industria auto
Presedintele francez, Nicolas Sarkozy, a salutat faptul ca autoritatile romane au inteles importanta planului francez de sustinere a industriei auto, plan care, de altfel, a salvat si uzinele Dacia din Romania, transmite RFI. Romania este printre putinele tari care au inteles importanta planului francez de sustinere a industriei automobilului, a subliniat seful statului francez. Sarkozy a precizat ca banii investiti in Renault de statul francez, acuzat pe atunci de protectionism, au salvat si uzinele Dacia din Mioveni. "Pot sa va spun o anecdota: presedintele roman Traian Basescu a venit sa ma vada ca sa-mi spuna cat de multumit este de felul in care functioneaza uzinele Renault din Romania. Eu i-am spus ca acest lucru are fara indoiala legatura cu cele trei miliarde de euro pe care Franta le-a acordat grupului Renault. Asadar, astazi nimeni nu mai spune ca planul francez pentru industria auto este unul protectionist", a spus Sarkozy. Mediafax

Dacia pierde piata ucraineana, a treia destinatie de export

Grupul Renault a decis ca din 2010 modelele din gama Dacia comercializate pe piata ucraineana sa treaca sub brandul Renault, potrivit publicatiei Kyiv Post. Motivul este cresterea cotei de piata a marcii Renault la aproape 5% in 2010, de la 1,6% in primele opt luni ale acestui an. In acelasi interval Dacia are o cota de 2,3%. Potrivit declaratiilor lui Marc Le Gratiet, masinile vor fi in continuare importate din Romania, dar Renault Ucraina a demarat un studiu prin care ia in calcul achizitia masinilor din Rusia, unde Renault asambleaza modele Logan la uzina AvtoFramos de la Moscova. In 2008 Dacia a vandut in Ucraina 14.520 de masini, fiind cea de-a treia cea mai mare piata dupa Franta si Germania.



TITL: Si-a lasat afacerile pe mana executivilor romani

Ioana David
"De ce sa aduc un expat la TiriacAuto? Totul depinde de capacitatea omului, si nu de faptul ca vorbeste engleza, romana sau franceza", spunea Ion Tiriac intr-un interviu acordat in urma cu doua saptamani Ziarului Financiar.
Privind retrospectiv, peste ultimele mandate de executivi din businessul lui Tiriac, afirmatia omului de afaceri prinde contur.
Printre managerii care s-au aflat la conducerea afacerilor Tiriac se afla Anca Ioan (2005-2008), care anterior a lucrat la Roland Berger Strategy Consultants, Valentin Radu (2003-2005), recrutat tot de la Roland Berger. In perioada in care Radu a fost CEO, grupul s-a cristalizat in forma in care exista astazi. Afacerile puternicului antreprenor au mai fost conduse si de Radu Merica (2001-2005).
La inceputul acestui an, Petru Vaduva, 48 de ani, a preluat conducerea Tiriac Holdings, fiind al zecelea manager al holdingului si poate cel care are cea mai grea misiune: aceea de a coordona businessul lui Tiriac intr-una dintre cele mai grele perioade pentru economia romaneasca de dupa 1990.
Holdingul are expuneri pe doua dintre pietele afectate de criza economica, auto si imobiliare.
Mare parte din cariera lui Petru Vaduva a fost construita in afara Romaniei. Vaduva a plecat din tara in 1982 catre Statele Unite, pentru a studia biologie la Universitatea din Colorado. La Moscova a condus diviziile de brokeraj si de business international ale casei de brokeraj UralSib.
A lucrat pentru bancile de investitii JP Morgan, Bear Stearns si pentru compania de investitii Renaissance Capital. In 1992, a absolvit un MBA la Yale Business School, una dintre cele mai bune scoli de business din lume (locul 16 in Top MBA Financial Times). S-a intors in tara in 2007 ca chief investment officer la fondul de investitii Intreprid GEM, unde este unic actionar.
Numirea sa la conducerea uneia dintre cele mai puternice afaceri locale a venit ca o surpriza, el fiind la acea vreme putin cunoscut mediului de business local.
Vaduva a fost recrutat direct de Ion Alexandru Tiriac, dupa plecarea Ancai Ioan insa Ion Tiriac a fost cel care a avut ultimul cuvant in decizia de numire.
Intr-un interviu acordat ZF la scurt timp dupa numire, Vaduva spunea ca nu are tinte financiare clare in acest an, ci doar legate de evitarea pierderilor si eficientizarea activitatii.

Petru Vaduva, 48 de ani, a preluat conducerea Tiriac Holdings la inceputul acestui an, fiind al zecelea manager al holdingului

TITL: Tiriac: Guvernul ar trebui sa dea drumul la infrastructura chiar cu riscul sa injumatateasca salariile. Fara infrastructura, tara asta nu are viitor

Omul de afaceri Ion Tiriac, care ruleaza afaceri de peste 1 mld. euro, clasat de revista Forbes pe locul 962 in topul miliardarilor la nivel mondial cu o avere de 1,2 mld. euro, spune ca nu a inteles niciodata ceea ce i-a spus Forbes, pentru ca nu poti spune ce avere ai decat in momentul in care vinzi, iar cineva iti ofera cu pret.

ZF
"Anul trecut am facut 1,4 miliarde euro, desi estimasem 1,8 miliarde euro. Anul asta un miliard, un miliard o suta", a afirmat Tiriac in cadrul emisiunii "Dupa 20 de ani", transmisa duminica de PRO TV la ora 10:00 am. Tiriac este unul dintre cei mai discreti antreprenori de pe piata locala, iesirile sale in presa fiind marcate de evenimente precum demararea de catre Ford a productiei la Craiova. In ultima perioada insa figura vizibila din cadrul holdingului Tiriac a fost fiul acestuia Ion Alexandru.
La inceputul anilor '90, recent intors in tara, Tiriac incepe pe rand mai multe afaceri grupate mai tarziu sub umbrela Tiriac Holdings. Numele sau era legat pana la acea data de lumea tenisului, castigand in urma cu 40 de ani turneul Roland Garros.
"Atunci cand stii ca pierzi poti spune: Astazi stiu ca am facut tot ce am putut, dar maine voi putea mai mult (...) Astazi esti dragul tuturor, dar maine lumea va placea pe altul. Trebuie sa stii sa pierzi pentru ca asa vei fi trezit la realitate", spune omul de afaceri.

A mizat pe banci in anii '90
Printre primele sale afaceri s-au aflat Banca Tiriac si AutoRom, care devine importatorul exclusiv al Mercedes Benz pe piata locala, iar apoi importator al tuturor marcilor detinute de grup. De-a lungul anilor '90, Tiriac a mai investit in asigurari, leasing, insa a deschis si primul magazin Metro, in colaborare cu grupul de retail nemtesc. Astazi grupul Tiriac Holding cuprinde Tiriac Auto, Tiriac Imobiliare, Tiriac Leasing, Tiriac Air, precum si alte firme mai mici, in care Ion Tiriac este actionar.
Cel mai important business este cel auto, cei patru importatori din cadrul Tiriac Holdings, Romcar (Ford), Hyundai Auto Romania, Premium Auto (Land Rover si Jaguar) si M Car Trading au avut cumulat un business de aproape 600 mil. euro in 2008 potrivit datelor de la Ministerul de Finante. Businessul total din auto, alcatuit din cei patru importatori plus reteaua de dealeri TiriacAuto, a derulat in 2008 afaceri de peste un miliard de euro, depasind Porsche Romania.
Tiriac detine si 45,05% din actiunile UniCredit Tiriac Bank, prin intermediul Redrum International si Vesanio Trading. Banca este controlata de grupul italian UniCredit.

Tara nu produce in momentul acesta; n-a produs nici inainte prea mult
Omul de afaceri care si-a construit bugetul pentru anul viitor la un curs de 4,5 lei/euro, sustine ca, in trecut, supraevaluarea monedei nationale a condus la o depreciere brusca a acesteia, lovind populatia, dar si companiile.
"Dupa parerea mea, leul a fost foarte repede si foarte mult supraevaluat, dar a inceput sa o ia in jos, pe spinarea populatiei, lovind si in noi (companiile - n.r.) care importam", a explicat Tiriac, in cadrul emisiunii "Dupa 20 de ani" de la Pro TV.
El vede mai degraba o depreciere a monedei nationale in urmatoarea perioada, inainte ca aceasta sa revina pe un trend ascendent.
"BNR incearca, si face bine ca incearca, sa franeze oarecum, sa nu fie prea brusca (deprecierea - n.r.). Cursul de acum este, dupa parerea mea, foarte bun. S-ar putea intampla ca leul sa se duca mai jos, inainte ca sa se ridice din nou", spune Tiriac.
El afirma ca diferenta asta de schimb "ne-a mancat mult din business", si ca bancile au bani, dar nu stiu sa ii dea. Conform acestuia, orice institutie bancara care cere dobanzi mari la credite este sinucigasa, pentru ca isi omoara clientii in acest fel.
"Oamenii trebuie sa aiba curajul sa se imprumute la banca, dar doar daca isi negociaza conditiile, pentru ca toate bancile sunt negociabile. Bancile au bani, dar trebuie convinse sa imprumute, mai ales in acest moment de criza, unde preturile au scazut la niveluri minim", afirma antreprenorul.
Ca rezolvare la actuala criza economica, Tiriac propune oferirea de facilitati tuturor celor care vor sa investeasca in Romania, pentru ca investitiile raman in Romania. De asemenea, trebuie sa atragem fonduri europene "pana la ultimul cent, nu leu" pentru a iesi din criza.
"Tara nu produce in momentul acesta; n-a produs nici inainte prea mult", a declarat omul de afaceri, care este de parere ca a fost o dezvoltare falsa deoarece toate investitiile imobiliare au fost de tipul "Hit and Run" (da lovitura si fugi). " Nu a fost investitie lucrativa, care sa se intoarca in economie", mai spune el.

Fara infrastructura, tara asta nu are viitor
Din cauza lipsei infrastructurii, Romania a pierdut investitia Mercedes, care ar fi creat 3.000 de locuri de munca.
"Eu stiam ca domnul Berceanu a spus, in urma cu cateva luni, ca da drumul la autostrazi, cu orice risc (...) Dupa parerea mea necalificata, ar trebui sa dea drumul chiar cu riscul sa injumatateasca salariile, pentru ca, daca nu da drumul, o sa traim cu jumatatile astea de salarii inca 20 de ani. Fara infrastructura, tara asta moare in viitor", a mentionat Tiriac.
El este de parere ca "cineva mult mai destept decat mine ar trebui sa vina cu un plan Marshall si sa spuna: Mai fratilor din Europa, nu mai vrem sa pierdem fabrica Mercedes".
Estimarea lui Tiriac este ca la un an si un sfert dupa ce Statele Unite ies din criza, vom iesi si noi. "Luminita de la capatul tunelului exista. Trebuie sa te bucuri ca ai cazut de la etajul 1, nu de la etajul 20 cum a cazut Spania", a spus Tiriac.
Puternicul om de afaceri se tine departe de lumea politica, desi recunoaste ca a inceput sa primeasca oferte. Cu toate acestea, Tiriac sustine ca trebuie sa alegem pe cineva, din oferta care ni se pune pe masa, si este de parere ca guvernul ar fi trebuit sa ia masuri nepopulare inca din ianuarie.

Uitati de salarii mari
"Guvernul acesta este un guvern care ma mira pe mine, pentru ca un guvern normal ar fi trebuit sa ia masuri nepopulare inca din ianuarie (...) nu trebuia sa se imprumute doar pentru a face fata unei situatii de moment, pentru ca va continua sa o faca pana nu va mai avea cum, a mentionat acesta.
Tiriac explica faptul ca este foarte greu sa guvernezi in coalitii, fiind nevoie de un singur partid care sa conduca tara
"Daca guvernul ar fi condus de un singur partid, acesta ar putea lua toate deciziile importante fara a mai exista discutii.
Cu toate astea, nu poti sa mai ignori ca ai in spatele tau sindicatele, care ar trebui sa fie intelegatoare ca in pusculita atata este, ca nu poti da bani din alte sectoare pentru sustinerea salariilor (...) Guvernul trebuie sa ceara oamenilor sa uite de greve, de salarii mari", pentru a putea trece de criza, a completat Ion Tiriac.
"Nu va bagati copiii sclavi, cu toate datoriile pe care le aveti!", a fost sfatul omului de afaceri.
zf@zf.ro

Ce spune despre
Cursul de schimb:
Leul a fost foarte repede si foarte mult supraevaluat. Cursul de acum este, dupa parerea mea, foarte bun. S-ar putea intampla ca leul sa se duca mai jos, inainte ca sa se ridice din nou.
Creditare:
Oamenii trebuie sa aiba curajul sa se imprumute la banca, dar doar daca isi negociaza conditiile, pentru ca toate bancile sunt negociabile. Bancile au bani, dar trebuie convinse sa imprumute, mai ales in acest moment de criza, unde preturile au scazut la niveluri minime.
Politic~:
Am spus mereu ca politica nu ma intereseaza. Am inceput deja sa primesc oferte, dar nu sunt interesat.
IeSirea din criz~:
Luminita de la capatul tunelului exista. Trebuie sa te bucuri ca ai cazut de la etajul 1, nu de la etajul 20 cum a cazut Spania. La un an si un sfert dupa ce ies SUA din criza, vom iesi si noi.
Disponibiliz~ri:
Dupa parerea mea, mai bine dai trei sferturi de salarii si raman toti inauntru. Noi nu avem pusculita doamnei Merkel (cancelarul Germaniei - n.r.). Daca sindicatele si oamenii politici nu sunt in stare sa gaseasca solutii atunci trebuie dati afara.
Sistemul de guvernare:
Este nevoie ori de un guvern national - ia-i pe toti de unde poti, uita de partide, nu da posturi pe partide, ci pe capacitati - ori de un guvern minoritar, ca sa conduca tara cum trebuie si care sa poata fi ulterior tras la raspundere.
Modelul de business din Romania:
Tara nu produce in momentul acesta; n-a produs nici inainte prea mult. Totul s-a dezvoltat pe principiul "Hit and Run" - "Da lovitura si fugi". Nu a fost o investitie lucrativa, care sa se intoarca in economie.

Imperiul lui Tiriac: sute de milioane de euro din auto, imobiliare, banci si asigurari

Un miliard de euro din auto
n Cei patru importatori din cadrul Tiriac Holdings - Romcar (Ford), Hyundai Auto Romania, Premium Auto (Land Rover si Jaguar) si M Car Trading - au avut cumulat un business de aproape 600 mil. euro in 2008, potrivit datelor de pe Ministerul de Finante.
n Businessul total din auto, alcatuit din cei patru importatori plus reteaua de dealeri TiriacAuto, a derulat in 2008 afaceri de peste un miliard de euro, depasind Porsche Romania.
n Reteaua TiriacAuto comercialieaza pe piata locala noua marci auto, prin intermediul a 65 de magazine la nivel national.
Apartamente si un megaproiect
n Tiriac Imobiliare a construit, alaturi de compania germana LBBW, 350 de apartamente in cadrul proiectului Residenz din Chitila, unde in vara acestui an mai erau disponibile aproximativ 200 de locuinte;
n Cel mai ambitios proiect imobiliar inceput de Tiriac este complexul Stejarii din zona Baneasa, in care finalizarea primelor 280 de apartamente este programata pentru acest an;
n Cel mai mare proiect al companiei a fost anuntat in zona orasului Otopeni, cu o valoare de un miliard de euro, dar acest megaproiect mixt este in prezent tras pe o linie secundara.
A sasea mare banca locala in 2008
n Detine 45,05% din actiunile UniCredit Tiriac Bank, prin intermediul Redrum International si Vesanio Trading. Banca este controlata de grupul italian UniCredit.
n Banca are o retea de 240 de unitati cu acoperire la nivel national si peste 3.000 de angajati.
n In primul semestru din 2009 UniCredit Tiriac a inregistrat un profit net de 43 de milioane de euro, cu 5 milioane de euro sub cel realizat in prima jumatate din 2008.
n La 30 iunie, banca avea in portofoliu credite de 3,8 miliarde de euro.
Cel mai mare asigurator
n Prime brute subscrise de peste 1,38 mld. lei (375 mil. euro) in 2008, in crestere cu 12% pentru Allianz Tiriac.
n Profit net de 23 mil. lei (6,2 mil. euro) in 2008, in scadere cu 28%.
n Cota de piata de 15,5%; practica atat asigurari generale, cat si de viata.
n Tiriac controleaza 45% din companie, prin off-shore-ul Vesanio Trading, inregistrat in Cipru. Grupul german Allianz detine 52%, iar restul actiunilor sunt controlate de persoane fizice, inclusiv din managementul asiguratorului.
Nu lipseste din comertul modern
n Omul de afaceri detine 15% din afacerea Metro Cash& Carry Romania.
n Participatia pe care Tiriac o detine la Metro ar putea fi evaluata la 150 mil. euro, potrivit datelor din Anuarul Top 100 cele mai valoroase companii din Romania.
n Cel mai mare jucator din comertul modern, cu afaceri de peste 1,5 mld. euro in 2008.
n Dupa intrarea cu divizia cash&carry, grupul german a intrat si cu divizia de hipermarketuri, real, afacere pe care nemtii o controleaza in totalitate.