In topul farmaciilor in functie de venituri conduc cele de langa spitale, cu vanzari de 2 mil. euro

Autor: Ioana David 22.09.2009

Peste jumatate din farmaciile din Romania inregistreaza vanzari anuale intre 85.000 de euro si 385.000 de euro, arata calculele ZF facute pe baza datelor companiei de analiza si studii de piata Cegedim Romania, insa in varful piramidei se afla unitatile situate langa spitale, ale caror vanzari pot ajunge la 2 mil. euro anual.



In cazul retelelor mari precum Sensiblu, Dona, Catena, Help Net sau Centrofarm vanzarile medii anuale sunt intre 400.000 si 700.000 de euro, duble fata de nivelul din restul pietei, conform calculelor ZF pe baza informatiilor din Anuarul de Business al Romaniei.

Suprafata medie a unei farmacii in Romania este de 70-80 mp, astfel ca vanzarile anuale medii pe metrul patrat sunt cuprinse intre 1.100 si 5.100 de euro anual. In cazul retelelor, vanzarile medii se situeaza intre 5.300 si 9.300 de euro anual pe metru patrat. Spre comparatie, in cazul unui hipermarket dintr-o retea straina, vanzarile medii anuale pe metrul patrat sunt de circa 8.000 de euro, iar un retailer de electrocasnice vindea in 2008 in medie de 3.000 de euro pe metrul patrat. Cele mai mari vanzari pe metrul patrat in retailul modern le are reteaua Metro Cash & Carry cu 9.300 de euro pe metru patrat pe an, potrivit calculelor ZF.

Locatia cantareste cel mai greu

"Retelele au in general vanzari mai mari, insa exista si unitati mai mici care si-au fidelizat clientii in trecut, cand existau plafoanele la farmacii, iar oamenii s-au obisnuit sa cumpere din acele locatii", a spus Dorin Catana, directorul general al Centrofarm, una din principalele retele de pe piata locala.

Retelele cu cele mai mari vanzari anuale pe unitate sunt Sensiblu si Dona, potrivit calculelor ZF. Astfel, Sensiblu, care a avut anul trecut afaceri de 154,8 mil. euro si opera 221 de unitati, a vandut pe unitate de circa 700.000 de euro, nivel la care ajunge si Dona cu vanzari in 2008 de 99,6 mil. euro si 135 de unitati. "Este vorba de locatie in primul rand. In retail conteaza trei lucruri: locatia, locatia si locatia", a mai spus seful Centrofarm.

Dorobanti, Unirea si Piata Romana, top trei locatii

Exista si locatii care genereaza vanzari anuale de ordinul milioanelor de euro, iar un exemplu este farmacia York Farm, situata langa spitalul de copii Marie Curie, care potrivit datelor de la Ministerul Finantelor a avut o cifra de afaceri de 2 mil. euro si un profit de circa 100.000 de euro cu 12 angajati.

Actionarii York Farm sunt Becheanu Adina Maria (48,33%), Becheanu Dorel Cristinel (41,67) si Mitrea Niculina (10%), potrivit datelor de la Registrul Comertului.

Potrivit reprezentantilor farmaciilor, cele mai atractive zone sunt Dorobanti, datorita puterii mare de cumparare a oamenilor care merg in aceasta zona. Zona Unirea este a doua in topul preferintelor farmacistilor, urmata de Piata Romana. Abia pe locul patru se afla mallurile.

Peste 23% din farmaciile existente in Romania au vanzari anuale de peste 385.000 de euro, potrivit calculelelor ZF pe baza datelor Cegedim. "In perioada iulie 2008 - iunie 2009 aproximativ 76% din farmaciile din Romania au avut acelasi nivel al vanzarilor in lei, in timp ce 15,7% din farmacii au avut vanzari semnificativ mai mari", a spus Petru Craciun, dircetorul general al Cegedim. Potrivit companiei, peste 23% din unitati au vanzari medii anuale de peste 385.000 de euro, iar 25,7% au vanzari medii mai mici de 85.000 de euro anual.

Vanzarile prin intermediul farmaciilor au atins in trimestrul doi al anului aproape 400 mil. euro, in scadere cu 7,8% raportat la aceeasi perioada a anului trceut. Declinul total al pietei a fost puternic in aceasta perioada, de circa 8,8%.

A venit vremea inchiderilor de unitati

In Romania exista in prezent circa 6.000 de unitati, din care circa 12% sunt reunite sub umbrela primelor cinci retele de pe piata locala. Dupa mai multi ani de crestere agresiva in care se bateau cu bancile pentru a atrage cele mai bune spatii stradale, retelele sunt acum puse in situatia in care trebuie sa relocheze sau sa inchida farmacii. In ceea ce priveste numarul de unitati deschise, liderul pietei este compania Sensiblu (parte a A&D Pharma), urmata de Catena, Dona, Help Net si Cetrofarm. Afacerile cumulate ale acestora se apropie de jumatate de miliard de euro. Cu exceptia Centrofarm, majoritatea au actionariat comun cu al distribuitorilor, astfel ca sunt detinute de oameni de afaceri locali. Niciun investitor strategic strain nu a intrat pana acum in retailul local de medicamente.