Termosistem: Adezivii se lipesc doar pe polistiren

Autor: Vlad Anastasiu 23.09.2009

Piata de mortare ar putea sa scada in acest an cu 30%, vanzarile de adezivi fiind impulsionate doar de cresterea cererii de politistiren, principalii jucatori de pe piata de profil apreciind pe acest segment o crestere moderata de pana la 5%. Vanzarile in prima parte a anului au fost sustinute prin promotii si reduceri de pret, iar o revenire completa a pietei de adezivi este estimata abia in 2011, in conditiile in care se construieste tot mai putin.



Scaderea numarului de constructii noi din Romania in acest an si anul viitor pune presiune pe piata de adezivi, iar in acest interval piata ar putea scadea cu peste 33%, potrivit aprecierilor unor importanti jucatori din piata, precum Baumix, Adeplast sau Henkel.

Pentru acest an, scaderea pietei se va situa in jurul valorii de 30%, iar anul viitor scaderea s-ar putea reduce la 5%, o revenire pe crestere a pietei fiind apreciata in prima jumatate a lui 2011. Dupa revenirea pietei, ritmul de crestere anuala va scadea la maximum 15%, in conditiile in care piata a inregistrat in ultimii ani ritmuri de crestere care depaseau si 40%.

"Daca in 2009 am beneficiat de vanzari generate de dezvoltarile imobiliare a caror constructie a inceput in 2008, estimam ca 2010 va fi cel mai dificil an pentru piata autohtona a mortarelor, din cauza scaderii cu 10% a noilor proiecte lansate la sfarsitul lui 2009 si in prima jumatate a lui 2010. In urma semnalelor pe care le primim de la dezvoltatori, ne asteptam la o revigorare a pietei romanesti a mortarelor incepand cu prima jumatate a lui 2011", a declarat Augustin Russu, directorul general al Baumix Romania.

De asemenea, Russu este de parere ca piata locala a mortarelor va mai atinge valoarea din 2008, respectiv 350 de milioane de euro, abia peste 3 ani, iar rata de crestere anuala nu va mai depasi valori cuprinse intre 10% si 15%.

"Desi potentialul pietei romanesti este unul foarte mare, consideram ca rata de crestere a pietei in anii urmatori nu va mai atinge procente de 30-40% asa cum s-a intamplat in anii trecuti", a adaugat Russu.

In prima jumatate a lui 2009, Baumix a inregistrat o cifra de afaceri de 18,5 mil. lei (4,4 mil. euro), in crestere cu 10% comparativ cu perioada similara a anului trecut. In 2008, compania a inregistrat o cifra de afaceri de circa 11 milioane de euro, iar pentru acest an, Russu apreciaza o stagnare a afacerilor, in ciuda scaderii pietei.

"Consideram ca anul acesta vom atinge cifra de afaceri de anul trecut, in conditiile in care piata a scazut, iar comenzile din prima juamtate a anului au fost influentate de catre proiectele lansate in piata in 2008", a apreciat directorul Baumix. Russu apreciaza ca stagnarea afacerilor la nivelul din 2008 este posibila datorita investitiilor companiei in extinderea gamei de produse specializate, care permit companiei sa-si extinda cota de piata. "In special investitiile pe care le-am facut la inceputul acestui an, cat si pentru extinderea gamei de produse specializate ne vor ajuta sa nu inregistram o scadere a cifrei de afaceri", explica el. Potrivit propriilor estimari, pe piata de adezivi, Baumix detine o cota de 10%.

Baumix detine doua capacitati de productie, una la Ploiesti, cu o capacitate de 7.000 de tone lunar si una la Gherla, in judetul Cluj, care in urma investitiilor a ajuns la inceputul acestui an la o capacitate de productie de aproximativ 28.000 de tone lunar.

Adezivii de polistiren, plus de 13%. In ceea ce priveste adezivii de polistiren, pentru acest an se apreciaza o crestere in volum a vanzarilor de pana la 13%, pe fondul demararii proiectelor de reabilitare termica. "Daca vorbim doar despre adezivii de polistiren, atunci estimez o crestere pana la sfarsitul anului. Anul trecut piata a fost de aproximativ 150.000 de tone, iar pentru anul acesta estimez ca piata va creste la 170.000 de tone. Aceasta crestere se va datora proiectelor de reabilitare termica, iar eu intentionez sa maresc cota de piata a Adeplast pe acest segment", a declarat Marcel Barbut, directorul general al Adeplast, producator de adezivi din Oradea.

Barbut estimeaza pentru acest an o crestere usoara a cifrei de afaceri, dupa ce in primele sapte luni a inregistrat o scadere a vanzarilor cu peste 9%, pana la 64 de milioane de lei (15,1 mil. euro). Compania a realizat anul trecut o cifra de afaceri de 34 de milioane de euro, in crestere cu aproximativ 15% fata de anul anterior. Potrivit propriilor estimari, Adeplast detine o cota pe piata de mortare uscate de aproximativ 12%.

Pe piata de adezivi pentru polistiren, compania detinea la inceputul anului o cota de piata de peste 20%, in conditiile in care piata s-a ridicat anul trecut la 38 de milioane de euro, iar compania a inregistrat vanzari pe aceasta piata de aproximativ 6 milioane de euro. Pentru acest an compania mizeaza pe cresterea cotei de piata si pe vanzari de aproximativ 5 milioane de euro pe acest tip de produs.

"Valoarea pietei de adezivi de polistiren in 2008 a fost de aproximativ 38 de milioane de euro. In 2008, Adeplast a vandut aproximativ 36.500 de tone de adezivi pentru polistiren, valoare aproximativa de 6 milioane de euro. In perioada ianuarie-august 2009 am avut o contractie de 2% pe acest produs fata de aceeasi perioada a anului trecut", a explicat Barbut, care considera ca Adeplast va recupera insa pana la sfarsitul anului diferenta pe adezivul de polistiren prin castigarea de cota de piata.

"Estimez ca vom vinde pana la sfarsitul anului 30.000 de tone, valoarea vanzarilor ridicandu-se la aproximativ 5 milioane de euro".

Preturi mici si promotii. Pentru a compensa scaderea brusca a vanzarilor din acest an, majoritatea producatorilor fie au redus preturile de vanzare, fie au mizat pe promotii pentru cresterea cotei de piata.

"Henkel nu a redus preturile la adezivi. Am facut promotii pentru adezivul de polistiren si am lansat la sfarsitul lunii iulie un nou produs destinat pietei de retail Ceresit Thermi Universal, adeziv destinat atat lipirii, cat si spacluirii", a declarat Lavinia Ciurtin, director de marketing in cadrul Henkel Romania.

In prezent pretul mediu net fara TVA pentru un sac de adezv universal, care lipeste si spacluieste, se situeaza intre 17 si 22 lei, in conditiile in care anul trecut pretul varia intre 18 si 23 de lei. Directorul Henkel apreciaza ca pe piata se pot gasi si preturi mai mici, dar de o calitatea mai slaba. "Sunt producatori care au decis sa-si largeasca portofoliul de produse cu adezivi de polistiren, pentru ca este un segment care inca functioneaza: exista blocuri care se reabiliteaza termic, case vechi, deci exista cerere. Singura lor solutie pentru a intra pe piata pe acest segment a fost sa scada pretul pe perioada crizei", a adaugat Ciurtin.

Si Adeplast s-a orientat catre promotii de scadere a preturilor pentru castigarea de cota de piata.

"Pretul la distribuitori pentru adezivii de polistiren Adeplast va fi de 12 lei pe sacul de 25 de kilograme, in conditiile in care inainte de aceasta promotie sacul avea un pret de aproximativ 18-19 lei la iesirea din fabrica. La aceasta suma se vor adauga adaousurile distribuitorilor si ale magazinelor. Astfel pretul nu va putea sa sara mai mult de 16 lei pe sac", a explicat Barbut, seful Adeplast.

Cu toate acestea, el apreciaza ca pe piata exista si producatori care vand chiar si cu 30% sub pretul Adeplast. "In prima faza am facut promotie de 5%, apoi de 10%, dar am avut surpriza ca cel mai bun pret din piata era cu 30% sub pretul nostru, respectiv 10-12 lei sacul", a incheiat Barbut.