Adezivii se lipesc doar la polistiren
Piata de mortare ar putea sa scada in acest an cu 30%, vanzarile de adezivi fiind impulsionate doar de cresterea cererii de politistiren, principalii jucatori de pe piata de profil apreciind pe acest segment o crestere moderata de pana la 5%. Vanzarile in prima parte a anului au fost sustinute prin promotii si reduceri de pret, iar o revenire completa a pietei de adezivi este estimata abia in 2011, in conditiile in care se construieste tot mai putin.
Scaderea numarului de constructii noi din Romania in acest an si anul viitor pune presiune pe piata de adezivi, iar in acest interval piata ar putea scadea cu peste 33%, potrivit aprecierilor unor importanti jucatori din piata, precum Baumix, Adeplast sau Henkel. Pentru acest an, scaderea pietei se va situa in jurul valorii de 30%, iar anul viitor scaderea s-ar putea reduce la 5%, o revenire pe crestere a pietei fiind apreciata in prima jumatate a lui 2011. Dupa revenirea pietei, ritmul de crestere anuala va scadea la maximum 15%, in conditiile in care piata a inregistrat in ultimii ani ritmuri de crestere care depaseau si 40%.
"Daca in 2009 am beneficiat de vanzari generate de dezvoltarilor imobiliare ale caror constructie a inceput in 2008, estimam ca 2010 va fi cel mai dificil an pentru piata autohtona a mortarelor, din cauza scaderii cu 10% a noilor proiecte lansate la sfarsitul lui 2009 si in prima jumatate a lui 2010. In urma semnalelor pe care le primim de la dezvoltatori, ne asteptam la o revigorare a pietei romanesti a mortarelor incepand cu prima jumatate a lui 2011", a declarat Augustin Russu, directorul general al Baumix Romania.
De asemenea, Russu este de parere ca piata locala a mortarelor va mai atinge valoarea din 2008, respectiv 350 de milioane de euro, abia peste 3 ani, iar rata de crestere anuala nu va mai depasi valori cuprinse intre 10% si 15%.
"Desi potentialul pietei romanesti este unul foarte mare,
consideram ca rata de crestere a pietei in anii urmatori nu va mai
atinge procente de 30-40% asa cum s-a intamplat anii trecuti", a
adaugat Russu.
In prima jumatate a lui 2009, Baumix a inregistrat o cifra de
afaceri de 18,5 milioane de lei (4,4 mil. euro), in crestere cu 10%
comparativ cu perioada similara a anului trecut. In 2008, compania
a inregistrat o cifra de afaceri de aproximativ 11 milioane de
euro, iar pentru acest an, Russu apreciaza o stagnare a afacerilor,
in ciuda scaderii pietei.
"Consideram ca anul acesta vom atinge cifra de afaceri de anul
trecut, in conditiile in care piata a scazut, iar comenzile din
prima juamtate a anului au fost influentate de catre proiectele
lansate in piata in 2008", a apreciat directorul Baumix. Russu
apreciaza ca stagnarea cifrei de afaceri la nivelul din 2008 este
posibila datorita investitiilor companiei in extinderea gamei de
produse specializate, care permit companiei sa-si extinda cota de
piata. "In special investitiile pe care le-am facut la inceputul
acestui an, cat si pentru extinderea gamei de produse specializate
ne vor ajuta sa nu inregistram o scadere a cifrei de afaceri",
explica el. Potrivit propriilor estimari, pe piata de adezivi,
Baumix detine o cota de 10%.
In prezent, Baumix detine doua capacitati de productie, una la
Ploiesti, cu o capacitate de 7.000 de tone lunar si una la Gherla,
in judetul Cluj, care in urma investitiilor, a ajuns la inceputul
acestui an la o capacitate de productie de aproximativ 28.000 de
tone lunar.
Adezivii de polistiren, plus de 13%
In ceea ce priveste adezivii de polistiren, pentru acest an se
apreciaza o crestere in volum a vanzarilor de pana la 13%, pe
fondul demararii proiectelor de reabilitare termica. "Daca vorbim
doar despre adezivii de polistiren, atunci estimez o crestere pana
la sfarsitul anului. Anul trecut piata a fost de aproximativ
150.000 de tone, iar pentru anul acesta estimez ca piata va creste
la 170.000 de tone. Aceasta crestere se va datora proiectelor de
reabilitare termica, iar eu intentionez sa maresc cota de piata a
Adeplast pe acest segment", a declarat Marcel Barbut, directorul
general al Adeplast, producator de adezivi din Oradea.
Barbut estimeaza pentru acest an o crestere usoara a cifrei de
afaceri, dupa ce in primele sapte luni a inregistrat o scadere a
vanzarilor cu peste 9%, pana la 64 de milioane de lei (15,1 mil.
euro). Compania a realizat anul trecut o cifra de afaceri de 34 de
milioane de euro, in crestere cu aproximativ 15% fata de anul
anterior. Potrivit propriilor estimari, Adeplast detine o cota pe
piata de mortare uscate de aproximativ 12%.
Pe piata de adezivi pentru polistiren, compania detinea la
inceputul anului o cota de piata de peste 20%, in conditiile in
care piata s-a ridicat anul trecut la 38 de milioane de euro, iar
compania a inregistrat vanzari pe aceasta piata de aproximativ 6
milioane de euro. Pentru acest an compania mizeaza pe cresterea
cotei de piata si pe vanzari de aproximativ 5 milioane de euro pe
acest tip de produs.
"Valoarea pietei de adezivi de polistiren in 2008 a fost de
aproximativ 38 de milioane de euro. In 2008, Adeplast a vandut
aproximativ 36.500 de tone de adezivi pentru polistiren, valoare
aproximativa de 6 milioane de euro. In perioada ianuarie-august
2009 am avut o contractie de 2% pe acest produs fata de aceasi
perioada a anului trecut", a explicat Barbut, care considera ca
Adeplast va recupera insa pana la sfarsitul anului diferenta pe
adezivul de polistiren prin castigarea de cota de piata. "Estimez
ca vom vinde pana la sfarsitul anului 30.000 de tone, valoarea
vanzarilor ridicandu-se la aproximativ 5 milioane de euro".
Preturi mici si promotii pentru cota de piata
Pentru a compensa scaderea brusca a vanzarilor din acest an,
majoritatea producatorilor fie au redus preturile de vanzare fie au
mizat pe promotii pentru cresterea cotei de piata. "Henkel nu a
redus preturile la adezivi. Am facut promotii pentru adezivul de
polistiren si am lansat la sfarsitul lunii iulie un nou produs
destinat pietei de retail Ceresit Thermi Universal, adeziv destinat
atat lipirii cat si spacluirii", a declarat Lavinia Ciurtin,
director de marketing in cadrul Henkel Romania.
In prezent pretul mediu net fara TVA pentru un sac de
adezvi universal, care lipeste si spacluieste, se situeaza intre 17
si 22 lei, in conditiile in care anul trecut pretul varia intre 18
si 23 de lei. Directorul Henkel apreciaza ca pe piata se pot gasi
si preturi mai mici, dar de o calitatea mai slaba. "Sunt
producatori care au decis sa-si largeasca portofoliu de produse cu
adezivi de polistiren, pentru ca este un segment care inca
functioneaza: exista blocuri care se reabiliteaza termic, case
vechi, deci exista cerere. Singura lor solutie pentru a intra pe
piata pe acest segment a fost sa scada pretul pe perioada crizei",
a adaugat Ciurtin.
Si Adeplast s-a orientat catre promotii de scadere a preturilor
pentru castigarea de cota de piata.
"Pretul la distribuitori pentru adezivii de polistiren Adeplast va
fi de 12 lei pe sacul de 25 de kilograme, in conditiile in care
inainte de aceasta promotie sacul avea un pret de aproximativ 18-19
lei la iesirea din fabrica. La aceasa suma se vor adauga
adaousurile distribuitorilor si ale magazinelor. Astfel pretul nu
va putea sa sara mai mult de 16 lei pe sac", a explicat Barbut,
seful Adeplast.
Cu toate acestea, el apreciaza ca pe piata exista si producatori
care vand chiar si cu 30% sub pretul Adeplast. "In prima faza am
facut promotie de 5%, apoi de 10%, dar am avut surpriza ca cel mai
bun pret din piata era cu 30% sub pretul nostru, respectiv 10-12
lei sacul", a incheiat Barbut.