Renault asteapta de la Romania infrastructura pentru masini electrice

Autor: Bogdan Alecu 27.09.2009

Renault Romania va lansa in 2012 pe piata locala primul model cu motor electric, daca va reusi sa implementeze infrastructura necesara acestui tip de autoturisme.

"Suntem in discutii cu reprezentanti ai comunitatilor locale din cadrul unor orase mari din Romania pentru implementarea unei infrastructuri necesare automobilelor electrice", a spus Fabrice Cambolive, directorul comercial al Renault in Romania, fara a da insa alte detalii privind aceste parteneriate sau orasele care au intrat in discutie.

Daca in cazul automobilelelor cu motoare diesel sau pe benzina exista o infrastructura de statii de alimentare, si pentru cele electrice vor fi concepute puncte de incarcare a bateriilor in care masinile vor putea sa stationeze mai multe ore.

In acelasi timp, automobilele electrice vor putea fi incarcate si de la o priza normala din garajul proprietarului. In plus, si reteaua de alimentare cu energie electrica a orasului trebuie adaptata pentru a face fata cresterii consumului.

Primul model electric Renault care va fi lansat in Romania va fi Fluence EZ , prezentat sub forma unui concept in cadrul Salonului Auto de la Frankfurt din acest an. Reprezentantii grupului francez au precizat ca modelul Fluence va costa in jur de 13.000 de euro in Romania, dar nu au dat detalii despre pretul versiunii electrice (Fluence EZ).

Pret mai mare, dar cost de exploatare mai redus

Primul automobil cu motor electric care va fi comercializat pe piata locala va fi Mitsubishi i-MiEV, care va fi lansat in 2010 si care va avea cel mai probabil un pret de aproximativ 30.000 de euro, valoare de trei ori mai mare fata de cea a unui model obisnuit cu motor pe benzina.

Principala diferenta dintre automobilele cu motor electric si cele diesel sau pe benzina o constituie timpul de incarcare a bateriilor, care este in prezent de cateva ore, iar autonomia (distanta pe care o poate parcurge un astfel de model pana la urmatoarea "alimentare") este sub 200 km. La nivel european primele automobile electrice vor fi lansate incepand cu anul viitor, in acelasi timp fiind dezvoltata in paralel si infrastructura necesara acestora. Comercializarea de masini electrice a demarat deja in Japonia.

Spre comparatie fata de un automobil cu motor pe benzina sau diesel, costul de exploatare in cazul unei masini electrice este de pana la de cinci ori mai mic, iar durata de viata a bateriilor este de peste 15 ani. Pe de alta parte, din cauza bateriilor, masinile electrice sunt de circa doua-trei ori mai scumpe decat cele "obisnuite".

"Rabla" a incetinit scaderea

Pietele europene au fost sustinute in acest an de programe de tip "Rabla". In Romania, acest program a avut insa si cateva efecte contradictorii, potrivit sefului Renault.

"Primul efect a fost acela al primei de casare care a adus un plus de 20% suplimentar fata de o pierdere potentiala. Al doilea efect negativ a fost stoparea posibilitatilor de finantare de catre clientii romani. Si atunci cand tinem cont de aceste probleme de finantare plus stoparea achizitiilor de catre societati, aceasta explica scaderea puternica a pietei in ciuda programului de casare".

Reusita programului de casare la nivel european, care a dus la o crestere a pietei auto germane de 20% in acest an, s-a datorat inclusiv faptului ca 2009 a fost primul an din acest deceniu in care in Europa de Vest a fost implementat un astfel de program. Pe de alta parte, in Romania acest program se deruleaza anual inca din 2005 si a avut o rata de succes de aproape 100% in primii trei ani si de 75% in 2008.

"Nu pot sa emit judecati de valoare daca a fost sau nu o decizie corecta sa fie demarat programul "Rabla" in 2005 in Romania deoarece nu eram aici. Programul de casare, asa cum a fost conceput el, anul acesta era indispensabil pentru piata auto din Romania".

Pe piata locala principala contributie la "Rabla" a fost extinderea programului la leasing.

"Extinderea la leasing a fost deja implementata si ne aduce 10% din clientii din program. Asteptam cu interes extinderea programului si la persoanele juridice. Este o idee foarte buna pentru a relansa aceasta piata, care in prezent este foarte scazuta", a spus Cambolive, care a subliniat ca in Romania sunt inca multe firme care detin Dacii Papuc, de peste 10 ani vechime.