Ca sef, nu este suficient sa fii bun la locul de munca. Angajatii au nevoie de lideri morali si integri

Autor: Adelina Mihai 27.09.2009

Aproape o treime din angajati si-au pierdut increderea in echipele din senior management, arata noile cercetari realizate de organizatia britanica Institute of Leadership & Management (ILM).



Executivii incearca din rasputeri sa recastige increderea angajatilor, pentru ca multi dintre ei au realizat ca nu mai este suficient sa isi demonstreze abilitatile la locul de munca. Ei se confrunta acum si mai mult cu un val de atitudine cinica din partea angajati-lor, care privesc cu scepticism spre cei aflati in pozitii de conducere. Ce vor angajatii de la sefii lor? Integritate. "In calitate de lider, sa fii bun la locul de munca nu mai este suficient in acest moment. Executivii trebuie sa fie constienti ca valorile pe care le transmit si felul in care acestea sunt percepute de angajati reprezinta semne ale integritatii lor personale. Perceptia generala este ca, cu cat esti mai sus pe o pozitie de senioritate, cu atat de mult se vor amplifica diferentele dintre ceea ce zici si ceea ce faci", sustine Penny de Valk, directorul executiv al ILM.

Rezultatele sondajului realizat pe un esantion de 5.600 de angajati arata ca executivii au obtinut o medie de 59 de puncte din 100 atunci cand au fost centralizate datele cu privire la indicele care verifica increderea angajatilor in lideri.

"Increderea este vitala pentru performanta organizatiei si pentru fundamentarea unei strategii bune de leadership. Echipele sunt mai eficiente intr-un mediu de lucru care confera incredere, iar oamenii lucreaza mai bine si mai mult daca au incredere in liderii lor", a mai spus de Valk.

Angajatii din domeniul privat, mai multumiti de sefi decat cei de la stat

Exista insa diferente intre increderea manifestata de angajati fata de liderii care activeaza in sectorul public si cei din domeniul privat: daca executivii din institutiile publice mari au obtinut 57 din 100 de puncte la indicele care masura increderea angajatilor, liderii din companiile private au inregistrat un punctaj putin mai ridicat, de 61 din100 de puncte.

Rezultatele celui mai recent studiu realizat de institulul ILM confirma concluziile unei cercetari realizate in anul 2007 de firma de consultanta Watson Wyatt Worldwide, pe un esantion de 12.000 de angajati cu program de lucru full-time. Acum doi ani, mai putin de jumatate (49%) din cei chestionati au raspuns ca au incredere in angajatii din senior management, iar cercetari similare realizate de companie au raportat niveluri scazute de incredere a angajatilor in executivi, de pana la 40%.

Senior managerii din retail, cel mai bine cotati la incredere

Managerii din prima linie au obtinut un punctaj mai mare decat sefii lor cu pozitii executive in sondajul ILM, obtinand o medie de 69 de puncte din 100 la nivelul tuturor indicatorilor. Senior managerii aflati la conducerea institutiilor publice locale sau nationale si liderii din industria media au fost cotati cu un grad scazut de incredere din partea angajatilor, pe cand cei care lucreaza in sectorul de retail au obtinut calificative ridicate de incredere a angajatilor, comparativ cu oricare alt sector de activitate. Un rezultat surprinzator s-a inregistrat si in sectorul financiar, unde angajatii inca mai au destul de multa incredere in lideri, in ciuda turbulentelor de pe piata.

Cercetarea mai arata ca executvii castiga increderea angajatilor dupa o perioada mai lunga de timp. Este putin probabil ca un manager din prima linie sa beneficieze de o incredere sporita a angajatilor in mai putin de cinci ani de cand au ocupat functia. Punctajele scazute ale increderii pe care le-au obtinut executivii din companiile mari sunt cauzate in mare parte si de faptul ca nu au stat prea mult timp la conducere.

In studiul "Trust and Power", realizat de sociologul german Niklas Luhman, se explica de ce eroziunea nivelului de incredere al angajatilor in liderii de business sau in cei politici a generat o nesiguranta care s-a generalizat.

"Increderea reduce sentimentul incertitudinii. Increderea face o persoana sa fie mai sigura cu privire la felul in care va actiona si are sentimentul ca stie ce se va intampla in viitor", sustine Luhman.

Daca executivii vor sa joace un rol in recastigarea increderii angajatilor atat in ei, cat si in companie, integritatea si autenticitatea trebuie sa fie principalele aspecte pe care sa si le dezvolte.