MKB leasing vinde camioanele recuperate in strainatate

Autor: Liviu Chiru 28.09.2009
Problemele cu care se confrunta firmele din constructii si transporturi au daramat preturile si pentru vehicule comerciale pe plan local, iar singura solutie pentru firmele de leasing este sa valorifice in strainatate bunurile recuperate, spune Cornel Coca Constantinescu (foto), directorul general al MKB Romexterra Leasing.
"Noi ne-am orientat catre noi piete, unde sa vindem bunurile recuperate. Am decis sa vindem 40% din portofoliul de camioane reposedate catre un dealer specializat din Olanda", a explicat pentru ZF Coca Constantinescu. Aceasta tranzactie a inclus 60 de camioane. Pe langa Olanda, compania de leasing mai vinde camioane pe pietele din Republica Moldova, Ucraina, Rusia sau chiar Orientul Mijlociu.
Pe fondul cresterii puternice a numarului de vehicule recuperate, majoritatea firmelor de leasing au creat site-uri speciale in care isi prezinta oferta. Si Impuls Leasing, un jucator de top, a apelat la exportul de autovehicule.
Coca Constantinescu spune ca pe plan local dealerii au venit cu discounturi de 20%-30% la vehiculele comerciale noi, impingand astfel si mai mult in jos preturile pentru camioanele la mana a doua.
Totodata, cererea din partea firmelor de constructii ramane foarte slaba, majoritatea jucatorilor straduindu-se acum sa supravietuiasca.
Seful MKB Romexterra Leasing afirma ca persista problemele de decontare a facturilor emise de prestatorii de servicii catre companiile care depind direct sau indirect de bugetul statului.
Termenul de plata este in general de 60 pana la 90 de zile.
"Constatam ca serviciul datoriei (numarul de zile de intarziere la plata ratelor scadente, n. red.) pentru creditele contractate se afla in crestere. Companiile isi folosesc datoria ca sursa de refinantare pe perioade scurte de timp."
MKB Romexterra Leasing, unul dintre jucatorii de talie mica de pe piata, are acum in portofoliu bunuri finantate in valoare de 75 mil. euro, fata de 90 mil. euro la sfarsitul lui 2008, in conditiile in care 9% din contracte au fost incheiate inainte de termen, din cauza neplatii ratelor.
Flota de vehicule finantate a coborat de la 4.200 la 3.500 de vehicule. Finantarea de noi achizitii a scazut in 2009 la 10% fata de anul trecut. Firma a obtinut totusi un profit net de 0,5 mil. euro in semestrul I.