Cu investitii de 600 mil. euro, Groupama tinteste un sfert din piata non-auto

Autor: Angela Placinta 29.09.2009

Pentru atingerea acestui obiectiv, francezii mizeaza in special pe parteneriatele de distributie incheiate cu patru banci: OTP, Banca Transilvania, BRD si CEC.



Francezii de la Groupama, care si-au lansat ieri oficial compania de asigurari pe piata locala, societate rezultata din fuziunea Asiban cu BT Asigurari, si-au propus sa castige un sfert din piata asigurarilor generale - cu exceptia celor auto - in urmatorii cativa ani, dupa ce au investit aproape 600 mil. euro in achizitii si majorari de capital.
Groupama a cumparat in 2007 si 2008 companiile BT Asigurari, Asiban si OTP Garancia cu 450 mil. euro, iar ulterior a mai investit 128 mil. euro in majorari de capital pentru a acoperi pierderile celor trei asiguratori. Aceasta este cea mai mare investitie realizata pana acum in piata asigurarilor. Cele trei companii au avut anul trecut afaceri de 273 mil. euro.
"Achizitia celor trei societati intr-un timp foarte scurt ne-a permis sa avem o cota de piata importanta chiar de la inceput", a declarat Jean Azema, directorul executiv al grupului francez, cu afaceri de 16,2 mld. euro in 2008.
Groupama are activitati in Europa si Asia pe piata asigurarilor, cea bancara si de administrare a investitiilor. De asemenea, grupul detine un fond de private equity.
La sfarsitul primului semestru, Groupama detinea 9,6% din piata locala de asigurari, fiind al treilea asigurator, dupa Allianz-Tiriac si Omniasig. Noua companie, inregistrata la Registrul Comertului la inceputul lui august, va absorbi pana la sfarsitul anului OTP Garancia, cel mai mic asigurator din Romania al francezilor.
Daca Groupama va ajunge sa detina 25% din piata de asigurari generale non-auto in urmatorii patru ani, asa cum si-a propus, l-ar depasi pe cel mai mare asigurator din piata, Allianz-Tiriac, care la sfarsitul anului trecut controla circa 18% din segmentul asigurarilor generale non-auto.
Francezii si-au mai propus sa castige 20% din piata de asigurari de viata, ceea ce i-ar clasa pe locul doi, dupa ING Asigurari, cel mai mare jucator din acest sector. In prezent pe locul doi in asigurari de viata se afla AIG Life. La sfarsitul lui 2008 cele trei companii ale francezilor aveau o cota de 6,4% pe piata asigurarilor de viata.
Cu 200 de angajati mai putin
Francezii au in prezent 2.700 de angajati pe piata locala, cu 200 mai putin decat erau inainte de fuziune, cauza scaderii fiind plecarile voluntare din companie, spune Denis Rousset, directorul general al Groupama Asigurari.
"A fost un proces natural, cauzat de plecarile voluntare, nu avem in plan disponibilizari colective", afirma Rousset.
Noua companie are o retea formata din 300 de puncte de vanzare, 1.200 de agenti salariati si 6.000 de agenti cu contract de comision. De asemenea, francezii se bazeaza pe distributia prin banci, avand incheiate parteneriate cu Banca Transilvania, OTP, BRD-SocGen si CEC Bank.
Cele patru banci au sustinut intrarea grupului francez pe piata prin vanzarea participatiilor pe care le detineau in companii de asigurari (Asiban si OTP Garancia).
"Structura portofoliului nostru este echilibrata. Am renuntat la unele activitati deficitare (care aduceau pierderi - n.r.) si am facut un pas inapoi pe RCA (raspundere civila auto - n.r.), din cauza strategiilor foarte agresive ale unor competitori de-ai nostri. Din cauza declinului creditelor am inregistrat si o scadere a afacerilor din asigurari de viata", explica directorul general al Groupama Asigurari.
Francezii incep astazi o campanie de promovare a noii companii pe print, TV si outdoor, al carei cost este estimat la 2,5 mil. euro (sume nete).