CINEFLASH / Oglinzile lui Almodovar
Autor:
Andreea Chiriac Hentea
29.09.2009
Cea mai mare bucurie pe care ne-o ofera Imbratisari frânte/
Los Abrazos Rotos ca fani ai lui Almodovar este calatoria in
care ne invita regizorul spaniol o data ce ne-am instalat
confortabil in sala de cinema. Pentru ca noua sa productie este in
primul rând un carusel al emotiilor care te cuprind o data ce
recunosti pasaje si frânturi din filmografia sa rocambolesca.
Firesc, Almodovar isi aduce si aici culorile flamboaiante, rosul
inconfundabil si albastrul stenic, isi plimba prin poveste femeile
lui superbe si unice si ne livreaza emotie, complicatii, tandrete
si nebunie. Diferit, desigur, ca ritm, de cadenta marilor sale
titluri precum Hable con ella, Carne tremula, Que
he hecho yo para merecer esto!!, Tacones lejanos,
Volver sau Todo sobre mi madre, filmul
este, sa zicem, pentru amatorii de ierarhii si barometre, mai
aproape de Laberinto de pasiones si foarte departe de La
mala educacion.
Ceea ce nu este, pâna la urma, nici macar
relevant, pentru ca Los Abrazos Rotos este o poveste aparte
prin umanitatea ei, cum Almodovar stie atât de bine sa plasmuiasca.
In comparatie cu alte filme ale sale asumat provocatoare, acest
Los Abrazos Rotos este, sa zicem, rezervat, introvertit,
reflexiv. E un fel de oprire intentionata a regizorului pentru a
arunca o privire in oglinda creatiei sale, insa nu e nicidecum o
privire narcisista, ci una tandra si ludica (de la punerea in cadru
pâna la protagoniste si la trimiteri precise precum somniferele din
gazpacho), o contemplare emotionanta si extraordinar de intima a
ceea ce a insemnat mereu inspiratia lui. Ceea ce da foarte mult
echilibru filmului ca fragment al unei opere poetice de o viata,
dar nu-i altereaza nici existenta individuala. Mai precis, nu
trebuie sa-i cunosti si sa-i treci in revista toate productiile
pentru a te lasa tulburat de Los Abrazos Rotos. Gratia
filmului sta in suficient de multe detalii fermecatoare si
interpretari magice pentru a atrage chiar si un neofit in universul
almodovarian. Iar prospetimea nu e deloc exclusa de prezenta
pieselor predilecte cu care jongleaza si de data aceasta regizorul.
Puzzle-ul de secvente cu Penelope Cruz pozând à la Audrey Hepburn
(genial approach), coregrafia sufleteasca - printre cele mai
extravagante stari - a acestei minunate actrite pe care Almodovar o
pune in valoare ca nimeni altul, mimica adorabilei Lola Duenas in
rolul cititoarei de pe buze, aparitiile scurtisime si cu atât mai
emotionante ale lui Rossy de Palma, Ángela Molina ori Chus
Lampreave, jocul extraordinar al lui Jose Luis Gomez si al lui
Ruben Ochandiano, tabloul vivant cu trimitere la Amantii lui
Magritte, interioarele cubiste si exterioarele plasate in ambianta
maritima, dialogurile stupefiante si naratiunea presarata cu
flash-back-uri formeaza, toate, o minunata montare almodovariana de
mare calitate. Cât despre voluptatea calma pe care regizorul o pune
de aceasta data in naratiunea sa, este un intermezzo cât se poate
de agreabil in raport cu ritmurile lui neastâmparate. Un film
splendid prin frumusete pura, intensitate si stil, care arata ca
Almodovar nu e un artist obosit, manierist sau secatuit, ci unul
totalmente liber sa se joace cât vrea cu propriile filme.
Imbratisari frânte/ Los Abrazos
Rotos Productie Spania, 2009. Regia: Pedro Almodovar.
Cu: Penelope Cruz, Blanca Portillo, Lluis Homar, Jose Luis
Gomez, Ruben Ochandiano, Lola Duenas, Angela Molina, Rossy de
Palma, Chus Lampreave. Premiera: 18 septembrie. Distribuit de: Ro
Image 2000, Prorom
ANDREEA-LAURA CHIRIAC (n. 21 ianuarie 1970, Bucuresti),
absolventa (1994) a Facultatii de Jurnalism si Stiintele
Comunicarii din Universitatea Bucuresti. A fost redactor cultural
la "Tineretul Liber", "Cotidianul" si "Ziarul de Duminica",
specializându-se in critica de film, semnând si in publicatii de
specialitate precum "Pro Cinema", "Re:publik", "Apropo", "ProTV
Magazin", "The One", "Playboy". A facut parte din staff-ul TIFF -
editiile din 2007 si 2008 - ca redactor principal al caietului
festivalului. Din 2009 colaboreaza tot la o rubrica de film la
Radio România Cultural.