CINEFLASH / Oglinzile lui Almodovar

Autor: Andreea Chiriac Hentea 29.09.2009
Cea mai mare bucurie pe care ne-o ofera Imbratisari frânte/ Los Abrazos Rotos ca fani ai lui Almodovar este calatoria in care ne invita regizorul spaniol o data ce ne-am instalat confortabil in sala de cinema. Pentru ca noua sa productie este in primul rând un carusel al emotiilor care te cuprind o data ce recunosti pasaje si frânturi din filmografia sa rocambolesca. Firesc, Almodovar isi aduce si aici culorile flamboaiante, rosul inconfundabil si albastrul stenic, isi plimba prin poveste femeile lui superbe si unice si ne livreaza emotie, complicatii, tandrete si nebunie. Diferit, desigur, ca ritm, de cadenta marilor sale titluri precum Hable con ella, Carne tremula, Que he hecho yo para merecer esto!!, Tacones lejanos, Volver sau Todo sobre mi madre, filmul este, sa zicem, pentru amatorii de ierarhii si barometre, mai aproape de Laberinto de pasiones si foarte departe de La mala educacion. Ceea ce nu este, pâna la urma, nici macar relevant, pentru ca Los Abrazos Rotos este o poveste aparte prin umanitatea ei, cum Almodovar stie atât de bine sa plasmuiasca. In comparatie cu alte filme ale sale asumat provocatoare, acest Los Abrazos Rotos este, sa zicem, rezervat, introvertit, reflexiv. E un fel de oprire intentionata a regizorului pentru a arunca o privire in oglinda creatiei sale, insa nu e nicidecum o privire narcisista, ci una tandra si ludica (de la punerea in cadru pâna la protagoniste si la trimiteri precise precum somniferele din gazpacho), o contemplare emotionanta si extraordinar de intima a ceea ce a insemnat mereu inspiratia lui. Ceea ce da foarte mult echilibru filmului ca fragment al unei opere poetice de o viata, dar nu-i altereaza nici existenta individuala. Mai precis, nu trebuie sa-i cunosti si sa-i treci in revista toate productiile pentru a te lasa tulburat de Los Abrazos Rotos. Gratia filmului sta in suficient de multe detalii fermecatoare si interpretari magice pentru a atrage chiar si un neofit in universul almodovarian. Iar prospetimea nu e deloc exclusa de prezenta pieselor predilecte cu care jongleaza si de data aceasta regizorul. Puzzle-ul de secvente cu Penelope Cruz pozând à la Audrey Hepburn (genial approach), coregrafia sufleteasca - printre cele mai extravagante stari - a acestei minunate actrite pe care Almodovar o pune in valoare ca nimeni altul, mimica adorabilei Lola Duenas in rolul cititoarei de pe buze, aparitiile scurtisime si cu atât mai emotionante ale lui Rossy de Palma, Ángela Molina ori Chus Lampreave, jocul extraordinar al lui Jose Luis Gomez si al lui Ruben Ochandiano, tabloul vivant cu trimitere la Amantii lui Magritte, interioarele cubiste si exterioarele plasate in ambianta maritima, dialogurile stupefiante si naratiunea presarata cu flash-back-uri formeaza, toate, o minunata montare almodovariana de mare calitate. Cât despre voluptatea calma pe care regizorul o pune de aceasta data in naratiunea sa, este un intermezzo cât se poate de agreabil in raport cu ritmurile lui neastâmparate. Un film splendid prin frumusete pura, intensitate si stil, care arata ca Almodovar nu e un artist obosit, manierist sau secatuit, ci unul totalmente liber sa se joace cât vrea cu propriile filme.
Imbratisari frânte/ Los Abrazos Rotos Productie Spania, 2009. Regia: Pedro Almodovar. Cu: Penelope Cruz, Blanca Portillo, Lluis Homar, Jose Luis Gomez, Ruben Ochandiano, Lola Duenas, Angela Molina, Rossy de Palma, Chus Lampreave. Premiera: 18 septembrie. Distribuit de: Ro Image 2000, Prorom
ANDREEA-LAURA CHIRIAC (n. 21 ianuarie 1970, Bucuresti), absolventa (1994) a Facultatii de Jurnalism si Stiintele Comunicarii din Universitatea Bucuresti. A fost redactor cultural la "Tineretul Liber", "Cotidianul" si "Ziarul de Duminica", specializându-se in critica de film, semnând si in publicatii de specialitate precum "Pro Cinema", "Re:publik", "Apropo", "ProTV Magazin", "The One", "Playboy". A facut parte din staff-ul TIFF - editiile din 2007 si 2008 - ca redactor principal al caietului festivalului. Din 2009 colaboreaza tot la o rubrica de film la Radio România Cultural.