Constructiile, la pamant. Unde sunt cei 10 mld. € promisi infrastructurii?
Autor:
Catalin Lupoaie
29.09.2009
Vanzarile de bitum (asfalt), betoane si agregate, ciment si
utilaje, care depind in mare masura de investitiile in
infrastructura realizate de Guvern, au scazut in primul semestru cu
circa 30-90%. Unde sunt cele 10 mld. euro anuntate de guvernul Boc
la inceputul anului?
Cele patru piete au totalizat anul trecut circa 2 mld. euro,
insa in primul semestru din cauza scaderii investitiilor de pe
piata imobiliara, producatorii de profil asteptau salvarea de la
stat, care a anuntat la inceputul anului investitii de 10 mld. euro
in infrastructura. Din acestea, pana in luna august au fost
cheltuite doar 4 mld. euro, potrivit datelor furnizate de Asociatia
Romana a Antreprenorilor din Constructii (ARACO). In aceste
conditii, anul acesta ar putea fi alocate pentru infrastructura
doar 6-7 mld.
euro, suma insuficienta pentru a salva vanzarile de
materiale de constructii specifice acestor lucrari.
"Vanzarile de agregate si betoane au scazut cu circa 50% in
primul semestru comparativ cu perioada similara a anului trecut. Nu
am simtit investitiile din infrastructura, pentru ca au fost foarte
putine proiecte aflate in derulare", au declarat reprezentantii
grupului german HeidelbergCement, care detine pe piata locala
companiile Carpat Beton si Carpat Agregate.
Ideea este sustinuta si de Markus Wirth, directorul general al
Holcim Romania.
"Statul trebuie sa organizeze structura pentru implementarea
proiectelor de infrastructura: master plan, specificatii tehnice,
achizitii publice si executie. Romania trebuie sa inceapa atragerea
de fonduri europene pentru infrastructura", spune reprezentantul
Holcim Romania.
O alta dovada ca nu s-a investit in infrastructura este
scaderea consumului de bitum cu 30-40% in primul semestru fata de
perioada similara a anului trecut, potrivit datelor furnizate de
Petrom si Rompetrol, principalii producatori de profil de pe
piata.
"In primul semestru a fost semnat contractul pentru
realizarea variantei ocolitoare a Aradului la profil de autostrada.
Au continuat lucrarile la urmatoarele variante ocolitoare: Ploiesti
Vest, Sibiu, centura de nord a Municipiului Bucuresti, Cluj Est,
Iasi Sud, Suceava, Timisoara, Oradea, Adunatii Copaceni, Lugoj (cu
o lungime totala de 153 km - n.r.). Au continuat lucrarile de
fluidizare a traficului pe
DN 1 - Pasajul Baneasa si au demarat lucrarile la varianta
ocolitoare Constanta la profil de autostrada si la centura
Bucuresti Sud", au declarat reprezentantii Companiei Nationale de
Autostrazi si Drumuri Nationale, in cadrul raportului semestrial,
care insa nu cuprinde si valoarea banilor alocati pentru aceste
proiecte.