Constructiile, la pamant. Unde sunt cei 10 mld. € promisi infrastructurii?

Autor: Catalin Lupoaie 29.09.2009
Vanzarile de bitum (asfalt), betoane si agregate, ciment si utilaje, care depind in mare masura de investitiile in infrastructura realizate de Guvern, au scazut in primul semestru cu circa 30-90%. Unde sunt cele 10 mld. euro anuntate de guvernul Boc la inceputul anului?
Cele patru piete au totalizat anul trecut circa 2 mld. euro, insa in primul semestru din cauza scaderii investitiilor de pe piata imobiliara, producatorii de profil asteptau salvarea de la stat, care a anuntat la inceputul anului investitii de 10 mld. euro in infrastructura. Din acestea, pana in luna august au fost cheltuite doar 4 mld. euro, potrivit datelor furnizate de Asociatia Romana a Antreprenorilor din Constructii (ARACO). In aceste conditii, anul acesta ar putea fi alocate pentru infrastructura doar 6-7 mld. euro, suma insuficienta pentru a salva vanzarile de materiale de constructii specifice acestor lucrari.
"Vanzarile de agregate si betoane au scazut cu circa 50% in primul semestru comparativ cu perioada similara a anului trecut. Nu am simtit investitiile din infrastructura, pentru ca au fost foarte putine proiecte aflate in derulare", au declarat reprezentantii grupului german HeidelbergCement, care detine pe piata locala companiile Carpat Beton si Carpat Agregate.
Ideea este sustinuta si de Markus Wirth, directorul general al Holcim Romania.
"Statul trebuie sa organizeze structura pentru implementarea proiectelor de infrastructura: master plan, specificatii tehnice, achizitii publice si executie. Romania trebuie sa inceapa atragerea de fonduri europene pentru infrastructura", spune reprezentantul Holcim Romania.
O alta dovada ca nu s-a investit in infrastructura este scaderea consumului de bitum cu 30-40% in primul semestru fata de perioada similara a anului trecut, potrivit datelor furnizate de Petrom si Rompetrol, principalii producatori de profil de pe piata.
"In primul semestru a fost semnat contractul pentru realizarea variantei ocolitoare a Aradului la profil de autostrada. Au continuat lucrarile la urmatoarele variante ocolitoare: Ploiesti Vest, Sibiu, centura de nord a Municipiului Bucuresti, Cluj Est, Iasi Sud, Suceava, Timisoara, Oradea, Adunatii Copaceni, Lugoj (cu o lungime totala de 153 km - n.r.). Au continuat lucrarile de fluidizare a traficului pe
DN 1 - Pasajul Baneasa si au demarat lucrarile la varianta ocolitoare Constanta la profil de autostrada si la centura Bucuresti Sud", au declarat reprezentantii Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale, in cadrul raportului semestrial, care insa nu cuprinde si valoarea banilor alocati pentru aceste proiecte.