Micii comercianti de articole pentru copii mai vand doar produsele ieftine

Autor: Adelina Mihai 30.09.2009
Vanzarile micilor comercianti de jucarii, haine si rechizite scolare au scazut cu pana la 30% intr-o perioada de varf pentru afacerile din acest sector, ca urmare a faptului ca parintii aleg cele mai ieftine produse sau ezita inca sa cumpere. Antreprenorii cu afaceri mici care comercializeaza rechizite scolare au ajuns sa se multumeasca si cu vanzari de 25 de ghiozdane pe an.
"Am vandut cam 25-30 de ghiozdane de la inceputul anului si nu cred ca vor fi mai multe, pentru ca putini parinti mai cumpara pe ultima suta de metri. Exista o preferinta pentru ghiozdanele mai incapatoare, ergonomice, cat mai utile prentru copii, pentru o perioada mai lunga de timp", spune Lucia Curcudel, proprietara magazinului online specializat in cadouri Evies, infiintat in acest an. Preturile pentru un ghiozdan care poate fi achizitionat online variaza intre 31 si 120 de lei.
Daca micile afaceri cu rechizite scolare nu au adus foarte multe incasari pentru afacerile online, nici companiile care si-au deschis magazine nu au vandut prea multe produse la inceput de an scolar.
"Vanzarile de rechizite de la inceputul anului pana acum au fost cu 30 - 40% mai scazute fata de anul trecut, iar cele mai cautate sunt copertile de caiet, plastilina sau cariocile. Nu stiu de ce, dar nu am vandut foarte multe caiete", spune Mehrzad Moghazehi, directorul general al companiei Mehan din Ploiesti, care detine magazinul Gifts& Toys. Compania, infiintata acum trei ani, a avut in 2008 o cifra de afaceri de 50.000 de euro, potrivit site-ului Ministerului de Finante.
"Am facut o reducere de 30% la preturile pentru ghiozdane, care acum au ajuns la valori cuprinse intre 40 si 85 de lei. Cu toate acestea, vanzarile au fost slabe, de numai opt ghiozdane in doua zile", sustine Anamaria Katona, reprezentanta companiei Grafic Ard din Oradea, care a inregistrat afaceri de peste 130.000 de euro anul trecut.
Cumpara mai putin, dar mai bun
Si firmele care comercializeaza haine si incaltaminte pentru copii au avut mai putine incasari in aceasta perioada, in ciuda faptului ca luna septembrie este, in general, cea mai buna pentru comerciantii care activeaza in acest sector.
"Am vandut si incaltaminte de piele, de interior si de cauciuc, insa, per total, vanzarile au fost mai slabe cu 15 - 20% fata de anul trecut", sustine Daniela Macovei, reprezentanta companiei Inovator Trading, care importa incaltaminte pentru copii din Spania si din Franta. Daca pretul pentru o pereche de cizme de piele poate ajunge pana la 400 de lei, preturile pentru incaltamintea de interior variaza intre 50 si 100 de lei.
Cu toate acestea, reprezentantii companiei Diana Mode, care comercializeaza produse sub marca Kids Steps, spun ca incasarile de anul acesta au fost mai mari decat anul trecut.
"Incaltamintea de piele pentru copii s-a vandut foarte bine anul acesta, nu ne mai confruntam cu concurenta produselor chinezesti cum se intampla in primii ani de activitate", sustine Crenguta Petre, directorul general al companiei Diana Mode, prezenta de patru ani pe piata locala. Preturile pentru produsele comercializate de companie se situeaza intre 65 de lei (pretul unei perechi de pantofi pentru copii mici) si 100 de lei pentru cizme. Compania, cu afaceri de aproape 80.000 de euro anul trecut, are 10 angajati si importa materia prima din Franta, Italia, Turcia.
Insa micii comercianti de haine pentru copii spun ca vanzarile nu depind de situatia actuala, ci de vechimea companiei pe piata si de increderea pe care au castigat-o clientii in produsele cumparate anterior.
"S-au mentinut vanzarile la nivelul de anul trecut, dar incasarile sunt in functie de cat de vechi esti pe piata. Exista totusi un segment de produse - cele destinate copiilor cu varste cuprinse intre 0 si 2 sau 3 ani care se vand cel mai bine, deoarece cu cat sunt mai mari copiii, cu atat sunt mai zgarciti parintii in ceea ce priveste achizitia de haine", spune Alina Papusoiu, reprezentanta companiei Odo Stillos din Ploiesti, prezenta de cinci ani pe piata. Compania este importatoare si distribuitoare de produse de imbracaminte, ciorapi, lenjerie pentru copii, incaltaminte si jucarii, care comercializeaza produse in magazinul Odo Kids.
Desi numarul clientilor a scazut fata de anul trecut, cele mai bine vandute haine pentru copii raman cele de sezon.
"Cel mai bine s-au dat canadienele si pardesiele pentru copii, dar numarul de clienti si vanzarile sunt incomparabil mai mici fata de anul trecut", spune Maria Serban, reprezentanta magazinului Bimbo, care comercializeaza haine pentru copii. Pretul unui pardesiu variaza intre 60 si 120 de lei.
Minus 30% la vanzarile de jucarii
Si afacerile cu jucarii ale micilor comercianti au scazut comparativ cu anul trecut, pentru ca parintii aleg cele mai ieftine jucarii dintr-o gama de produse.
"Cele mai bine vandute sunt, in general, jucariile mici si mai ieftine. Exista o tendinta a clientilor de a alege, de exemplu, cea mai mica masinuta ca dimensiune din gama de jucarii de acest tip a aceluiasi producator", sustin reprezentantii companiei Nicoro Trading, care a incheiat afaceri de peste
2 mil. de euro anul trecut. Produsele importate de companie se gasesc in magazine de tip cash& carry si in benzinarii.
La fel se intampla si in cazul firmei distribuitoare de jucarii Smart Toys din Piatra-Neamt, in cadrul careia vanzarile au scazut cu cel putin 30% fata de anul trecut, iar cele mai bine vandute jucarii au fost cele cu pretul de 7 sau 10 lei, potrivit Teodorei Bivolaru, administratorul firmei.