Micii comercianti de articole pentru copii mai vand doar produsele ieftine
Autor:
Adelina Mihai
30.09.2009
Vanzarile micilor comercianti de jucarii, haine si rechizite
scolare au scazut cu pana la 30% intr-o perioada de varf pentru
afacerile din acest sector, ca urmare a faptului ca parintii aleg
cele mai ieftine produse sau ezita inca sa cumpere. Antreprenorii
cu afaceri mici care comercializeaza rechizite scolare au ajuns sa
se multumeasca si cu vanzari de 25 de ghiozdane pe an.
"Am vandut cam 25-30 de ghiozdane de la inceputul anului si nu
cred ca vor fi mai multe, pentru ca putini parinti mai cumpara pe
ultima suta de metri. Exista o preferinta pentru ghiozdanele mai
incapatoare, ergonomice, cat mai utile prentru copii, pentru o
perioada mai lunga de timp", spune Lucia Curcudel, proprietara
magazinului online specializat in cadouri Evies, infiintat in acest
an.
Preturile pentru un ghiozdan care poate fi achizitionat online
variaza intre 31 si 120 de lei.
Daca micile afaceri cu rechizite scolare nu au adus foarte
multe incasari pentru afacerile online, nici companiile care si-au
deschis magazine nu au vandut prea multe produse la inceput de an
scolar.
"Vanzarile de rechizite de la inceputul anului pana acum au
fost cu 30 - 40% mai scazute fata de anul trecut, iar cele mai
cautate sunt copertile de caiet, plastilina sau cariocile. Nu stiu
de ce, dar nu am vandut foarte multe caiete", spune Mehrzad
Moghazehi, directorul general al companiei Mehan din Ploiesti, care
detine magazinul Gifts& Toys. Compania, infiintata acum trei
ani, a avut in 2008 o cifra de afaceri de 50.000 de euro, potrivit
site-ului Ministerului de Finante.
"Am facut o reducere de 30% la preturile pentru ghiozdane,
care acum au ajuns la valori cuprinse intre 40 si 85 de lei. Cu
toate acestea, vanzarile au fost slabe, de numai opt ghiozdane in
doua zile", sustine Anamaria Katona, reprezentanta companiei Grafic
Ard din Oradea, care a inregistrat afaceri de peste 130.000 de euro
anul trecut.
Cumpara mai putin, dar mai bun
Si firmele care comercializeaza haine si incaltaminte pentru
copii au avut mai putine incasari in aceasta perioada, in ciuda
faptului ca luna septembrie este, in general, cea mai buna pentru
comerciantii care activeaza in acest sector.
"Am vandut si incaltaminte de piele, de interior si de
cauciuc, insa, per total, vanzarile au fost mai slabe cu 15 - 20%
fata de anul trecut", sustine Daniela Macovei, reprezentanta
companiei Inovator Trading, care importa incaltaminte pentru copii
din Spania si din Franta. Daca pretul pentru o pereche de cizme de
piele poate ajunge pana la 400 de lei, preturile pentru
incaltamintea de interior variaza intre 50 si 100 de lei.
Cu toate acestea, reprezentantii companiei Diana Mode, care
comercializeaza produse sub marca Kids Steps, spun ca incasarile de
anul acesta au fost mai mari decat anul trecut.
"Incaltamintea de piele pentru copii s-a vandut foarte bine
anul acesta, nu ne mai confruntam cu concurenta produselor
chinezesti cum se intampla in primii ani de activitate", sustine
Crenguta Petre, directorul general al companiei Diana Mode,
prezenta de patru ani pe piata locala. Preturile pentru produsele
comercializate de companie se situeaza intre 65 de lei (pretul unei
perechi de pantofi pentru copii mici) si 100 de lei pentru cizme.
Compania, cu afaceri de aproape 80.000 de euro anul trecut, are 10
angajati si importa materia prima din Franta, Italia, Turcia.
Insa micii comercianti de haine pentru copii spun ca vanzarile
nu depind de situatia actuala, ci de vechimea companiei pe piata si
de increderea pe care au castigat-o clientii in produsele cumparate
anterior.
"S-au mentinut vanzarile la nivelul de anul trecut, dar
incasarile sunt in functie de cat de vechi esti pe piata. Exista
totusi un segment de produse - cele destinate copiilor cu varste
cuprinse intre 0 si 2 sau 3 ani care se vand cel mai bine, deoarece
cu cat sunt mai mari copiii, cu atat sunt mai zgarciti parintii in
ceea ce priveste achizitia de haine", spune Alina Papusoiu,
reprezentanta companiei Odo Stillos din Ploiesti, prezenta de cinci
ani pe piata. Compania este importatoare si distribuitoare de
produse de imbracaminte, ciorapi, lenjerie pentru copii,
incaltaminte si jucarii, care comercializeaza produse in magazinul
Odo Kids.
Desi numarul clientilor a scazut fata de anul trecut, cele mai
bine vandute haine pentru copii raman cele de sezon.
"Cel mai bine s-au dat canadienele si pardesiele pentru copii,
dar numarul de clienti si vanzarile sunt incomparabil mai mici fata
de anul trecut", spune Maria Serban, reprezentanta magazinului
Bimbo, care comercializeaza haine pentru copii. Pretul unui
pardesiu variaza intre 60 si 120 de lei.
Minus 30% la vanzarile de jucarii
Si afacerile cu jucarii ale micilor comercianti au scazut
comparativ cu anul trecut, pentru ca parintii aleg cele mai ieftine
jucarii dintr-o gama de produse.
"Cele mai bine vandute sunt, in general, jucariile mici si mai
ieftine. Exista o tendinta a clientilor de a alege, de exemplu, cea
mai mica masinuta ca dimensiune din gama de jucarii de acest tip a
aceluiasi producator", sustin reprezentantii companiei Nicoro
Trading, care a incheiat afaceri de peste
2 mil. de euro anul trecut. Produsele importate de companie se
gasesc in magazine de tip cash& carry si in benzinarii.
La fel se intampla si in cazul firmei distribuitoare de
jucarii Smart Toys din Piatra-Neamt, in cadrul careia vanzarile au
scazut cu cel putin 30% fata de anul trecut, iar cele mai bine
vandute jucarii au fost cele cu pretul de 7 sau 10 lei, potrivit
Teodorei Bivolaru, administratorul firmei.