Chiriasii fac acum legea in malluri: „Ochi pentru ochi, dinte pentru dinte”. Cum comentati?

Autor: Cristi Moga 01.10.2009

Chiriasii sunt cei care dicteaza regulile jocului in centrele comerciale, dupa ce ani la randul au acceptat conditiile impuse de dezvoltatori doar pentru a fi prezenti in zonele care generau cele mai mari vanzari in orice oras.



Proprietarii de centre comerciale si chiriasii acestora se confrunta in prezent cu o problema comuna: tot mai putini vizitatori intra in centre comerciale, iar dintre acestia si mai putini fac cumparaturi. Pentru a putea face fata situatiei, astfel ca retailerii sa nu fie nevoiti sa inchida magazinele, iar proprietarii de malluri sa isi plateasca in continuare creditele de dezvoltare, cele doua parti ar trebui sa colaboreze, dar piata a devenit una a chiriasilor, dupa ce ani intregi proprietarii au "facut legea in malluri", cerand chirii considerate nesustenabile.

Renegociaza chirii

"In prezent in piata este o situatie de tipul ochi pentru ochi, dinte pentru dinte. M-ai ranit in trecut si te ranesc si eu acum. Au fost in trecut numeroase probleme intre proprietari si chiriasi, precum ar fi mixul de chiriasi oferit de malluri: ti se promitea Mercedes si primeai de fapt un Golf", a declarat directorul de expansiune al retailerului de incaltaminte Deichmann, Markus Pingerra, in cadrul unui seminar organizat la Bucuresti de International Council of Shopping Centers.

Dorin Catana, directorul general al retelei de farmacii Centrofarm, spunea recent pentru ZF ca exista proprietari de malluri care au acceptat ca reteaua sa nu mai plateasca chirie in urmatoarele luni doar ca sa ramana in centrul comercial. Si Octavian Radu, proprietarul grupului RTC, a reusit sa obtina reduceri de pana la 70% a chiriei pentru o parte din magazinele Diverta situate in centre comerciale. O atitudine mai transanta a avut-o Dragos Petrescu, cu afaceri de 15 mil. euro din restaurante, care spune ca nu va mai deschide restaurante in centre comerciale nici gratis.

Grigoris Zarifopoulos, general manager al firmei Marinopoulos, care a adus brandul GAP pe piata locala, spune ca simpla atragere a vizitatorilor in mall nu este suficienta, conteaza si serviciile acestora, deoarece spatiile unui centru comercial pot fi inchiriate si catre un birou de evidenta populatiei, "dar nimeni nu iti garanteaza ca acei vizitatori vor face si cumparaturi in restul magazinelor. "A calculat cineva cati dintre clientii supermarketurilor cumpara si din celelalte magazine?", s-a intrebat reprezentantul GAP.

Multi retaileri nu investesc in servicii

De cealalta parte dezvoltatorii de malluri se plang de faptul ca un numar mare de branduri de pe piata locala sunt vandute in sistem de franciza, motiv pentru care pana de curand "nu investeau in servicii, deoarece oricum inregistrau vanzari bune", potrivit reprezentantilor Baneasa Shopping City. In acelasi timp, reprezentantii Anchor Grup, proprietarul mallurilor Plaza Romania si Bucuresti Mall, spun ca multi dintre retailerii locali nu isi schimba colectiile la timp si nu au promotii ca in alte piete, fapt ce le afecteaza vanzarile.

In plus, alti dezvoltatori au facut business planuri pe baza costurilor de constructie din perioada 2006-2008, motiv pentru care nu pot reduce prea mult chiriile, cum solicita majoritatea chiriasilor. "Costurile constructiei pentru mallul nostru (Cotroceni Park - n.r.) au ramas cele semnate in zilele bune, desi antreprenorul general este firma noastra sora (Danya Cebus - n.r.). Am lasat putin la chirii, nu pot sa spun ca nu am lasat, dar per total veniturile estimate au scazut cu 5-6% din cauza crizei. Vazand aceasta, am cautat sa marim suprafata inchiriabila a mallului cu circa 7%, preluand niste spatii din zona parcarii", a declarat Reuven Havar, country manager al firmei AFI Europe, dezvoltatorul proiectului.

Spre deosebire de piata locala, unde timpul mediu petrecut in centre comerciale este de 2-3 ore, in SUA vizitatorii centrelor comerciale pot petrece la cumparaturi intreaga zi.

"In SUA oamenii sunt obisnuiti sa stea toata ziua in mall, sa ia masa de pranz acolo, sa cumpere si apoi sa vada un film seara. Dezvoltatorii locali mai au de lucrat la retinerea oamenilor in mall, deoarece asa cresc sansele ca acestia sa cumpere", a spus si Gonzalo Llaras, director de expansiune prin francize a retailerului Mango.

Sfaturi pentru dezvoltatori: Agricultura in loc de malluri

"Dezvoltatorii (care au cumparat terenuri in orase cu prea multe proiecte de centre comerciale - n.r.) au facut o mare greseala si trebuie sa accepte acest lucru. Nu stiu ce sa le recomand sa faca cu aceste terenuri. Sa planteze cartofi. Sunt sigur ca terenurile care in ultimii ani au costat 50 de milioane de euro, in viitor vor fi tranzactionate cu un pret cuprins intre 10 si 20 de milioane de euro", apreciaza Jorg Banzhaf, managing director al companiei germane ECE, unul dintre cei mai mari dezvoltatori de centre comerciale din Europa. El spune de asemenea ca nivelul chiriilor din mallurile de pe piata locala sunt inca prea ridicate, tinand cont de puterea de cumparare a locuitorilor. "Consider ca nivelul chiriilor din centrele comerciale din Romania este in continuare prea mare, inclusiv pentru centrele comerciale cu vanzari bune. Ele sunt comparabile cu cele ale mallurilor din Germania, unde puterea de cumparare este mult mai mare. Poate si acesta este unul din motivele pentru care oamenii nu cumpara", a mai spus Banzhaf. El apreciaza ca piata tranzactiilor imobiliare din Europa Centrala si de Est va atinge punctul minim in primul trimestru al anului 2011, cu un decalaj de aproximativ un an fata de pietele dezvoltate din vestul Europei, precum Franta sau Germania,. "Volumul tranzactiilor imobiliare din regiune tinde spre zero in regiune si nu cred ca va mai reveni curand la nivelurile din perioada 2004-2007", a mai spus reprezentantul ECE in cadrul unui seminar organizat de International Council of Shopping Centers.