Noul ambasador la Bucuresti: Vor fi mai multe joint-venture

Autor: Mihaela Popescu 01.10.2009

Andreas von Mettenheim, ambasadorul Germaniei la Bucuresti, spune ca o mare oportunitate in criza, atat pentru Romania, cat si pentru investitorii germani de pe piata, este cresterea absorbtiei fondurilor structurale in economie.



Investitiile directe realizate de germani in Romania au ajuns la finele anului trecut la 2,33 miliarde de euro, plasand Germania pe locul al treilea in clasamentul tarilor dupa provenienta capitalului strain, dupa Olanda si Austria, arata datele de la Camera de Comert Romano-Germana. Valoarea investitiilor nemtesti pe piata locala a crescut si in 2008, si in plus Germania si-a pastrat pozitia in fruntea clasamentului celor mai importanti parteneri comerciali ai Romaniei. Schimburile comerciale dintre cele doua tari au atins si anul trecut un nivel record, de aproape 15 mld. euro, din care 9,2 mld. euro au reprezentat exporturile germane in Romania.

"Relatiile economice dintre Romania si Germania au avut o dezvoltare buna in ultimii ani, ca urmare Germania este in prezent cel mai important partener comercial al Romaniei si se afla pe pozitia a treia in clasamentul tarilor dupa provenienta investitiilor straine directe realizate la nivel local", spune Andreas von Mettenheim, abasadorul Republicii Federale Germania la Bucuresti.

Chiar si in conditiile unei economii in declin in acest an, pe fondul crizei economice mondiale, oficialul german vede oportunitati pentru noi investitii nemtesti si asocieri de business intre antreprenorii locali si cei germani.

"Recomandarea mea pentru Romania este sa incerce sa vada criza economica mondiala ca pe o oportunitate pentru cresterea absorbtiei fondurilor structurale in economie. La acest capitol expertiza firmelor germane ar putea aduce o contributie importanta, fie ca vorbim de programe de dezvoltare a infrastructurii rutiere, feroviare, de energie sau de alte sectoare", afirma ambasadorul.

"Firmele joint-venture cu capital german si romanesc vor fi in continuare un element esential in cresterea investitiilor nemtesti in Romania. Cred ca cele mai multe astfel de asocieri au fost realizate pana acum in sectorul constructiilor", mai spune Andreas von Mettenheim.

In Romania sunt active circa 17.000 de firme cu capital german, majoritatea acestora fiind IMM-uri. Cel mai cunoscut joint-venture romano-german de pe piata este Metro Cash & Carry Romania, reteaua numarul 1 din retailul alimentar dupa valoarea vanzarilor anuale. Magazinele sunt operate de o companie detinuta in proportie de 85% de germanii de la Metro, restul actiunilor apartinand fostului tenisman Ion Tiriac, unul dintre cei mai puternici oameni de afaceri romani. Un alt business aflat acum pe pozitia de lider pe piata, in care Tiriac si-a asociat numele cu germanii, este asiguratorul Allianz-Tiriac.

"Fie ca vorbim de joint-venture intre investitori din cele doua tari sau de firme germane cu operatiuni in Romania, este esential ca climatul de business local sa fie unul bun. Ceea ce asteapta investitorii germani sa gaseasca in Romania este un cadru legislativ stabil, stabilitate politica, o administratie publica eficienta si o infrastructura buna", mai spune ambasadorul.

Cu ce ii atrage Romania

"Romania este o piata atractiva pentru investitorii germani datorita pozitiei sale strategice in Europa Centrala si de Est si dimensiunii pietei. De asemenea, germanii au fost atrasi si de avantajele competitive ale Romaniei, printre care si costurile cu forta de munca relativ scazute. Nu in ultimul rand, investitorii au apreciat competentele lingvistice ale romanilor "multi dintre acestia vorbesc fluent mai multe limbi straine, printre care si germana", afirma ambasadorul Von Mettenheim.

Cel mai mare flux de capital german a venit in Romania in anii 2003-2005 (potrivit datelor oficiale), o perioada de boom in consumul local, in care perspectivele de aderare a tarii la UE au atras ca un magnet investitiile straine directe.

Nemtii sunt mai prudenti acum

In acest an insa, norii negri adusi de criza mondiala au franat brusc investitiile straine in Romania. In consecinta, pentru prima data de la intrarea pe piata, marile companii fac in 2009 planuri de restructurare sau prognoze de vanzari in scadere.

"In acest moment este posibil ca o parte din investitorii germani activi in Romania sa fie mai prudenti in luarea deciziilor referitoare la noi investitii la nivel local. Stim insa ca majoritatea companiilor cu capital german isi pastreaza planurile de investitii pe care le-au aprobat inainte de aparitia primelor efecte ale crizei economice mondiale", afirma ambasadorul.

Piete mari din economie, afectate mai putin de criza, continua insa sa atraga investitii straine. Este cazul retailului alimentar modern, unde germanii conduc si in acest an detasat clasamentul celor mai mari investitori in expansiunea retelelor de supermarketuri si hipermarketuri.

Importurile germane s-au oprit din crestere

Pe fondul crizei, schimburile comerciale dintre cele doua tari au trecut in acest an pe un trend descendent, arata datele oficiale. Astfel, in primele sase luni au fost inregistrate schimburi comerciale de 5,59 miliarde de euro, valoare in scadere cu 23% fata de primul semestru din 2008. In urma cu aproximativ doi ani Germania devenea principalul partener comercial al Romaniei, pozitie pe care s-a mentinut si anul trecut, cu o valoare de circa 15 mld. euro. "Daca ne uitam atent la aceste cifre, vedem ca exporturile Romaniei pe piata germana in primul semestru din 2009 au ramas pe crestere (plus 4%, potrivit INS - n. red.), ceea ce ar putea fi explicat prin avansul substantial al vanzarilor Dacia in Germania generat de programul Rabla din aceasta tara", explica ambasadorul.

De cealalta parte, importurile germane in Romania au scazut cu 30% in primul semestru al anului fata de aceeasi perioada din 2008, mai arata datele de la INS. Ambasadorul explica acest declin prin scaderile inregistrate la nivelul cererii pentru echipamente, utilaje si alte bunuri pentru investitii, pe fondul crizei economice.

Cifre "romano-germane"