Tiriac: Dacia a castigat prestanta in Europa, nu doar vanzari

Autor: Bogdan Alecu 01.10.2009

Va mai dura inca sase luni pana cand piata auto, care este in prezent in scadere cu 60% comparativ cu anul trecut, isi va reveni din criza, a declarat Ion Tiriac in cadrul unui interviu acordat emisiunii ProMotor de la Pro TV.



"Pe piata auto vanzarile merg prost si vor merge prost inca sase luni de zile. Cu toate ca este un paradox. Niciodata un roman nu a putut sa cumpere o masina atat de ieftin ca astazi. Pentru ca toti producatorii au avut un surplus si atunci au facut eforturi enorme numai ca sa dea drumul la piata. Incet se va reveni la preturile initiale", a spus omul de afaceri Ion Tiriac, care a rulat anul trecut afaceri de 1,4 mld. euro in Romania.

Tiriac controleaza afaceri in industria auto, in imobiliare si detine participatii semnificative la UniCredit Tiriac Bank, a sasea mare banca dupa active in 2008, la Allianz Tiriac, cel mai mare asigurator, si la Metro Cash&Carry, cel mai mare jucator din comertul modern.

"Fericirea aceasta pe care o are Logan in aceasta perioada este justificata. Dupa parerea mea ei nu au castigat numai o piata, ci si prestanta, dar incepe din nou batalia intre toate marcile", este de parere Ion Tiriac.

Datorita "crizei" si programelor de casare din Europa de Vest, vanzarile modelelor Dacia au crescut puternic in 2009, pe multe piete externe fiind promovate ca "masinile de 5.000 de euro".

Hyundai este cel mai bine vanduta marca din portofoliul auto detinut de Tiriac, cu 8.080 de unitati comercializate in primele opt luni ale acestui an, potrivit statisticilor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA). Pe locul secund in portofoliu este Ford, reprezentat de Romcar, care in august a fost cel mai bine vanduta marca de import.

"Ford este un brand de volum, care se vinde foarte bine chiar si acum, Hyundai care si-a castigat acum locul pe piata se vinde foarte bine, Mercedes-Benz este un automobil de nisa, si aceasta nisa sufera cel mai mult", a spus Tiriac.

In medie vanzarile de masini premium si de lux au inregistrat scaderi de peste 60-70%, in timp ce o parte dintre aceia care le-au achizitionat in sistem leasing in anii anteriori le-au inapoiat societatilor. "Cei care erau latifundiari si cumparau 1-2-3-9 masini acum au inceput sa se gandeasca de doua ori", a subliniat fostul tenisman.

Ion Tiriac marturiseste ca nu-i place sa conduca in Romania pentru ca pe soselele romanesti exista in continuare un grad foarte ridicat de risc. "Nu conduc din cauza acestui lucru, dar si din cauza culturii romanului care la inceputul lui noiembrie nu-si schimba cele patru cauciucuri de vara cu unele de iarna. A dat 10.000 de euro pe masina, dar nu mai da 200 de euro si pe anvelope."